6 415 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
vattenslangskran
Har ett ganska nyköpt hus där det finns en vattenkran utomhus avsedd för vattenslang. Inte någon riktig kran, utan man behöver en liten plastnyckel för att öppna den. Nu undrar jag hur känsligt det där är för kyla? Finns ingen kran på insidan att stänga av för
att tömma ledningen. Behöver jag isolera på något sätt eller fungerar de där på så sätt att vattnet automatiskt sjunker tillbaka när man stänger av kranen ute? Någon som vet?
att tömma ledningen. Behöver jag isolera på något sätt eller fungerar de där på så sätt att vattnet automatiskt sjunker tillbaka när man stänger av kranen ute? Någon som vet?
De flesta modernare vattenutkastarna har en backventil "inne i huset" man stänger denna ventilen med plastnyckeln.
En stång går inne i vattenröret och stänger tillförseln av vatten på "den varma sidan väggen" dvs insidan, resterande vatten i röret dräneras ut genom kranen så inget fryser.
Detta kan dock smådroppa ett bra tag då det inte är några mängder i rörstumpen.
Om du kikar på kopplingen på insidan huset så bör det sitta en "cylinder" som är tjockare än kopplingarna och rören som är själva ventilen.
Som på denna bilden.

En stång går inne i vattenröret och stänger tillförseln av vatten på "den varma sidan väggen" dvs insidan, resterande vatten i röret dräneras ut genom kranen så inget fryser.
Detta kan dock smådroppa ett bra tag då det inte är några mängder i rörstumpen.
Om du kikar på kopplingen på insidan huset så bör det sitta en "cylinder" som är tjockare än kopplingarna och rören som är själva ventilen.
Som på denna bilden.
Tack för svar. Har nu utförligt undersökt rören i källaren, men där finns inget sådant som du beskriver. Men min vattenutkastare är nog inte modern. Plastnyckeln hade förra ägaren slarvat bort och köpa ny gick inte. Alla jag provade var för små eller stora. Löste problemet med bekantas bekanta som hade en som passade. Så nu blir det väl till att ringa en rörfirma och ordna en ny vattenutkastare. Tack för råden jag fick.
sirka skrev:
sirka skrev:
Nu är jag absolut ingen expert på vattenutkastare men om den suttit där länge, varför skulle den inte hålla en vinter till? Du kan inte kontakta tidigare ägare och ta rätt om de gjorde något speciellt inför vintern? En passande nyckeln går garanterat att få tag på.sirka skrev:
Förmodligen är det en självdränerande utkastare, rinner det vatten ur den när du stängt av?
Varför inte ringa förra ägaren och fråga innan du byter? Med största sannolikhet behöver du inte göra något alls.
Varför inte ringa förra ägaren och fråga innan du byter? Med största sannolikhet behöver du inte göra något alls.
Jag köpte huset av allmänna arvsfonden så någon tidigare ägare finns inte att fråga. Men vad menas med "självdränerande" utkastare? Du har alldeles rätt i att det droppar lite ur kranen efter att man har stängt av den. Men jag trodde att det berodde på dålig packning. Men faktum är ju att efter en stund slutar det droppa. Men fylls inte nytt vatten på varefter det droppar undan? På insidan ser det ut som en alldeles vanlig koppling
Ett test är att kolla vad som händer när du stänger av vattnet.
Om den är självtömmande så borde följande hända:
Utan ansluten slang: Ca 1-2 dl rinner ut efter att du stängt kranen.
Med ansluten slang som är stängd i andra änden: En större kaskad vatten som sprutar över väggen och dig
. Det är trycket som byggt upp i slangen som kommer ut genom tömningshålet
Händer inget av ovanstående så är den antagligen inte självtömmande.
Lägg upp en bild på den så kan du få bättre gissningar
Om den är självtömmande så borde följande hända:
Utan ansluten slang: Ca 1-2 dl rinner ut efter att du stängt kranen.
Med ansluten slang som är stängd i andra änden: En större kaskad vatten som sprutar över väggen och dig
Händer inget av ovanstående så är den antagligen inte självtömmande.
Lägg upp en bild på den så kan du få bättre gissningar
En mer handfast metod är att stänga av huvudvattnet och sedan skruva bort yttredelen av utkastaren (där du sätter i nyckeln) om det följer med en längre metallstång så är det den självtömmande. Detta är dock en sista åtgärd, får du inte ihop den rätt efteråt så går det inte att slå på huvud vattnet igen.
Hade det varit min utkastare hade jag tolkat det som att den var självdränerande och således behöver man inte göra något alls inför vintern. Det kan inte läcka ut mer vatten än vad som finns i röret/utkastaren och 50 cl låter fullt rimligt om man har normaltjocka väggar.
Om den släppt ut en liten mängd vatten efter att du stängt kranen, då gör den just det.sirka skrev:
Självdränerar det som finns kvar i själva röret.
Hade den inte varit självdränerande utan istället läckte pga trasig kran/packning så hade det aldrig slutat droppa.
Klicka här för att svara