Hej!

Har fått en offert på borrning efter vatten. Se nedan.
Vad är det man kan räkna med?
Sen förstår jag ju såklart att det är många faktorer inblandade som påverkar.

Men tex.
"Stålrör. Pris per meter". Hur långt skall detta stålrör ner i marken? Är det ända till fast berg? Borrhålets längd? Eller hur "brukar" det vara? Etc. etc.

I övrigt, verkar offerten vara korrekt och något sånär rimlig?
Offerten gäller Mälardalen.
Min tanke är såklart att kontakta företaget, men skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag gör det.
Tack på förhand!

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålrören kallas foderrör och dom behövs ned till berg och en liten bit till. Således måste du köpa rör så det räcker.
40m är rätt djupt, du kan ju kolla med grannarna om dom har lika djupt... Annars finns det ju anledning att trimma fastpriset.

Jag tycker att hela offerten är skumt formulerad. Om jag tolkar den rätt kostar ett 40m hål minst 76425:-, vilket är väldigt dyrt.

Antagligen formuleringsfel och jag som läser den som f*n själv ;)

När vi borrade för några år sedan så tror jag att det var krav på foderrör ner till berggrund, men även att det skulle vara minst 6 meter. Har att göra med att minska risken för att ytvatten tränger in genom sprickor i berget.
Något annat som är värt att kolla upp är vilken diameter som de borrar med, kan skilja mellan olika firmor. En större diameter gör att du har en större reserv att ta av, men även att det går lättare att sänka ner / dra upp pumpen. Har man ingen marginal så vill dem lätt fastna om det hamnar lite grus runtom.
Jag har för mig att vi betalade runt 50000:- för ett hål på 75 meter, med 12 meter foderrör. Om jag minns rätt så kördes det med en borrdiameter på 140 mm.

Jag tolkar det som att 40 meter kostar 32 825 kr. I tillägg kommer 4 800 för stålrör (min borrare sa också att det skulle vara minst 6 meter). Alltså totalt 37 625 kr.

Hos mig borrade de 100 meter. Måste de göra det samma hos TS som hos mig blir det totalt 55 025 kr. (Extra stålrör kommer i tillägg.)
Min faktura var på strax över 60 000.

Jag har en aktuell offert på 25000:- för borrad vattenbrunn (till max 60m)
inkl 6m foderrör

per ytterligare meter (ner till 100m) tillkommer 275 kr
per ytterligare meter foderrör tillkommer 688 kr

eventuell tryckning tillkommer med 8750 kr

ner till 60 meter utan tryckning o extra foderrör klara jag mig alltså på 25000:-

ner till 100 meter med tryckning utan extra foderrör blir då 44750:-

Tänk på att fråga vad som händer om de inte "hittar" vatten eller om det är dåligt tillflöde. Kan vara mycket luddigt skrivet ibland.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.