Hej!

Finns det någon regel om minimiavstånd vattenbrunnborrhål - fastighetsgräns, alltså som det gör för värmepumpsborrhål?

Jag försöker googla mig till svaret på detta men de flesta träffar jag får handlar om värmepumpsborrhål, eller avståndet vattenborrhål - avloppsanläggning.

Enligt vad jag förstår av miljönämnden i kommunen i fråga finns ingen sådan lag eller föreskrift.

Enligt en brunnsborrare jag talat med är det 10m som gäller, men det tror jag inte på när det gäller vattenborrhål.

Den bästa träff jag fick var på http://www.vattenkvalitet.nu/att-borra-en-brunn/ där det står:
En brunn ska enligt reglerna placeras minst 50 meter från avloppet, och fyra meter från huskroppen. Den statliga myndigheten SGU, Statens geologiska utredningar, sammanställer ett brunnsarkiv på sin hemsida. Där kan man se hur djupt andra som bor i ens område har borrat, och därmed få en fingervisning om hur djupt man själv kommer att behöva borra. Kommunen har dock ingen information att ge, då det inte är deras ansvarsområde om och hur invånarna borrar efter vatten på sina egna tomter. Det kan dock skilja sig något från kommun till kommun, i Nacka måste man exempelvis ansöka om tillstånd för att få borra. Det här är inget som regleras i lag, men det kan vara inskrivet i den lokala ordningsstadgan.

Tacksam för er input :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.