Hej!

Ska köpa mig ett fritidsboende/året runt boende och har kollat runt lite och hittat ett som jag värkligen vill ha!

MEN kruxet är att det sitter en mulltoa i badrummet!
Men mäklaren säger att det är en godkännd anläggning då jag frågade om hur det va med trekammarbrunn!

Jag har hört att det ska sitta trekammarbrunn även i fritidshus, är det så?
Om inte, hur tar jag reda på om just den "fastigheten" har en godkänn anläggning eller om någon har varit där och sagt att det ska vara en trekammarbrunn där?

Det går inte att prata med dem som har bott där då mannen är borta och frun har inte riktigt någon koll!

Sen har jag lite fråger angående hur man tar sig till väga för och bygga en trekammarbrunn men det tar jag vid ett senare tillfälle då jag tycker detta är viktigare!

Mvh

Ring kommunen eller kolla deras hemsidor, det är det enklaste.
Normalt sett så krävs tre-kammar brunn för nya hus och för permanentboende om det ligger utanför "planerat område" och inte kan få kommunal anslutning, i så fall är det kommunalt som gäller.

Normalt sett så krävs en sluten (septik) tank för toalett och en trekammarbrunn för "gråvatten", alltså handfat, dusch och kök.

Det finns säkert bara stenkista idag då för gråvatten och mulltoan för toalett. Vill du bygga om hamnar du troligen på sluten tank+trekammarbrunn om det inte finns kommunalt avlopp/vatten i närhten.

Det ligger en bra bit ut på landet (4mil ca) och granen har trekammarbrunn när jag va på visningen då jag stack över och lysnade med henne!

Vad finns det för andra alternativ att välja på som är godkännt än en trekammarbrunn?
Och hur är för/nack delar med dem samnt användning och underhåll?

Annledning att jag frågar så att jag är bara så inne med trekammarbrunn men tänkte om det finns nånting annat som kanske är bättre eller som är godkänt att bruka!

Okej, det kommer inte att stå tomnt då jag kommer att bo där permanent!

Ok, då är det bara att ringa kommunens tekniska avdelning och fråga... :)

Ett reningsverk har ju fördelen att du slipper tömma det. Det kommer bara ut rent vatten och en påse med slampartiklar lite nu och då (påsen luktar inte och kan läggas på komposten). Installationen är ju också väldigt mycket enklare... Med en trekammarbrunn ska du ju sen vidare till en markbädd som du säkert måste göra om enligt dagens regler och sen en sluten tank för toalett på det. Tanken måste ju tömmas lite nu och då av slambil och trekammarbrunnen brukar tömmas en gång per år.

• Gilla
fimpen1
  • Laddar…
Måste det verkligen vara sluten tank för toaletten nere på era breddgrader? Här uppe är det helt ok med trekammarbrunn som allt går till, även toalett. Vattenfasen från tredje kammaren går sedan till infiltration.

Det beror ju på vilken kommun det är och vad de har för bestämmelser. På Ekerö där jag bor är det septiktank som gäller för toalett, ja, eller kommunalt då i de områden det finns att tillgå.
På Åland (vilket förvisso inte är Sverige men har många liknande regler) gjorde jag om vårt fritidsboende till permanent boende och hade bara stenkista och mulltoa. Jag måste då fixa trekammarbrunn och septiktank men eftersom det bara är berg och man inte får spränga så nära stranden fick jag dispens för reningsverk istället...

Det beror alltså på kommunens bestämmelser... Säger man ingenting och låtsas att det fortsatt är fritidsboende så fungerar ju mulltoa och stenkista men ska man skriva sig där måste man ju skicka in en ansökan till kommunen om permanentboende...

anders07 skrev:
Det beror alltså på kommunens bestämmelser... Säger man ingenting och låtsas att det fortsatt är fritidsboende så fungerar ju mulltoa och stenkista men ska man skriva sig där måste man ju skicka in en ansökan till kommunen om permanentboende...
Måste man verkligen ansöka om permanentboende?

Ja, så är det här om man t.ex. vill ha sophämtning. Sen har det väl att göra med skatteverket också och vilken kommun man är skriven i, kommunen där du faktist bor vill ju ha dina skatteören så enligt regelverket måste man det men sen är det ju knappast någon som kollar så noga...

Ja men dem sakerna tycker jag inte är så där jätte viktigt!

Vill inte springa ut i skogen och gräva en grop varje gång jag ska göra mina behov!^^

Jag bor i upplands kommun och huset jag har kollat på är i samma kommun!

Från uppsala.se:

Bestämmelser om enskilda avlopp
Alla fastigheter, även fritidshus, med indraget vatten eller med avloppsrör ut från huset omfattas av bestämmelserna om utsläpp av avloppsvatten i miljöbalken och förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

Den som vill anlägga ett WC-avlopp eller ansluta en vattentoalett till en befintlig anläggning måste ha tillstånd från miljö- och hälsoskyddsnämnden innan anläggningen byggs. Ändring av en befintlig anläggning måste anmälas innan ändringen genomförs.

Att anlägga en avloppsanläggning för bad-, disk- och tvättvatten är anmälningspliktigt. Anmälan ska precis som ansökan göras innan anläggningen byggs. Anmälan görs på samma blankett som ansökan. Miljö- och hälsoskyddsnämnden svarar på anmälan med ett beslut om hur anläggningen ska byggas.

I många fall krävs en geohydrologisk undersökning av platsen innan tillstånd ges. Miljö- och hälsoskyddsnämnden kommer att ge grannarna möjlighet att yttra sig över det planerade avloppet i samband med handläggningen av ansökan.

Miljösanktionsavgift när man bygger avlopp utan tillstånd
Den som bygger avloppsanläggning utan att först ansöka om tillstånd och invänta miljökontorets tillståndsbeslut kan få betala miljösanktionsavgift. Förutom miljösanktionsavgiften, som går till staten, får man betala för handläggning. Om den färdigställda anläggningen bedöms kunna leda till allvarlig miljöskada eller hälsorisk kan miljö- och hälsoskyddsnämnden besluta om förbud mot att använda den.

Även om kommunen i allmänhet tillåter trekammarbrunnar så kan det mycket väl vara stopp på vissa ställen. Det enda säkra är att kolla med Miljö- och Hälsoskyddskontoret.

Att grannen har en viss typ av avlopp betyder inte heller något. I vårt område tillåts inga nya vattentoaletter, vi fick installera en ny avloppsanläggning med trekammarbrunn enbart pga att vi hade vattentoaletter sedan tidigare.

Ok, jag gissar att vi i dom norra delarna av landet har vi lite mera svängrum. jag gjorde ny infiltration förra sommaren och det enda som vi behövde förändra konstruktionsmässigt var att det blev en markbädd i stället för infiltration pga. nära till berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.