Jag ska sätta upp handfat i en liten toalett.
Någon har redan dragit två rör genom väggen men de sitter lösa och går att dra ut och in genom väggen.

Jag vill ju att rören (10 mm) är fixerade så att de inte rör på sig, och så att jag bara kan koppla på blandarens rör/flexrör. Men jag hittar inget väggfäste som verkar kunna lösa problemet.

Hur brukar man normalt göra vid dragning av rör genom vägg så att rören blir fixerade?
Jag kan lätt plocka ner väggskivan och göra om det så att det blir rätt, bara jag vet hur jag ska göra.

• photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan till exempel använda denna väggbricka från Vatette.

Är det 10-rör så använder du en förminskning istället för den medföljande klämringen.

Ytterdiametern på rören är 10 mm

Då kan du använda brickan jag länkade till fast du sätter förminskningar på rören.

OK, tack!

Men nu när rören redan går genom väggen blir det väl enklare att ha två separata brickor. Avståndet stämmer inte alls med dubbelbrickans CC-avstånd. Annars måste jag ju riva väggen för att flytta ett av rören närmare det andra. Eller måste jag ändå montera något på baksidan innan jag använder brickorna till rören?

Redigerat:
Precis, du kan ju använda två stycken ettrörs-brickor istället. Brickorna skruvas så du behöver ju inte öppna väggen.

Men för säkerhets skull kan du ju kolla med en rörmokare, jag är bara glad amatör :)

Krilleman
Har du bestämt dig för vilken typ av väggbricka du tänkt dig att använda?

Menar du enkel eller dubbel?
Enkel blir ju enklast :D i detta fall

Krilleman
Vilken modell och tillverkare kanske var ett bättre ordval i frågan.

Nej, jag har ingen koll på vilket fabrikat som är av bäst kvalitet så det får bli "det billigaste". Modell blir antagligen "enkel" eftersom jag då slipper riva väggen.

Spännande… vilken?
:thumbup:

Men dimensionerna stämmer väl inte?
R15 på Vatette är väl för stor?
Och hur förhåller sig mina 10 mm till Biltemas G3/8" (9.5 mm)?
Kommer den att passa?

Som jag skrev innan behöver du en förminskning från 15 till 10. I Biltemas fall behöver du också en förminskning fast från 12 till 10.

Jo, jag vet. Men om rätt storlek funnits på brickan hade jag sluppit den kostnaden. Men ok, jag får väl stå ut med det då. Tack!
:screwy:

Då har jag beställt och fått väggfästen samt förminskningar. Men hur jag än vänder och vrider på det jag har kan jag inte förstå hur detta ska gå ihop. Det fattas ju helt klart något och dessutom hade jag mätt slarvigt när jag mätte kopparröret. Det är ett prisolrör med ytterdiametern 11.5 mm.

1. Betyder det att dimensionen är 12 mm eller finns det 11.5 mm också?

2. Se fotot. Förminskningen är fasad och passar fint i väggfästet, men hålet på baksidan (mot rören som kommer från väggen) har ju diametern 8 mm. Vad har detta med benämningen 15 x 10 att göra? Det går ju inte att få in ett rör där.

3. I andra änden passar ett 10 mm rör, men om jag vänder den änden in mot hålet i fästet blir det ju ingen stabil passning.

4. Fästets invändiga gänga är 20 mm. Vad har detta med benämningen 15 mm att göra?

5. Blandarslangen har också innergänga och den är 15 mm.

Så… innergänga mot innergänga och fel förminskning
Förstår inte alls hur jag ska få ihop detta så att det dessutom blir tätt mellan inkommande rör och blandarslang.
Förstår att jag väl kan skaffa en koppling som har yttergängor 20 x 15 så att jag kan koppla blandarslang till fästet. Men det kan väl inte bli tätt?

VVS-amatören behöver hjälp i djungeln.
:p

Och så värjer jag mig i förväg mot hånfulla kommentarer. Jag ringde två "VVS-experter" som jobbade i lokala butiker. Båda ansåg att detta var rätt, men ingen av dem hade förminskningarna hemma. Så jag beställde på nätet. Där fick man dock inte ringa för att få konsultation. Så… nu har jag det jag har.

toa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.