Vi har självtryck på vårt vatten (vet inte i bar, men det är ganska bra tryck). Dessutom har vi problem med att avlagringar från vattenledningen ibland lossnar och det blir fullt med små svarta partiklar i vattnet( mangan). Dock visar vattenprov på liten mängd mangan i vattnet, men antar att avlagringarna ändå är mangan.
Nu skulle jag vilja installera ett filter som tar bort partiklarna och funderar på om det funkar med ett sånt här? Skulle isf enbart sitta på dricksvattenröret i kökskranen.

http://www.billiga-vattenfilter.com/filterhus/31-filterhus10.html

Har inget utrymme för mer avancerade filter och vill heller inte installera pumpar i onödan

Någon kunnig röris här som vet?

Ett enkelt partikelfilter klarar du med självtryck, men ett tätare bomullsfilter eller kolfilter är nog svårare, iaf med bibehållet flöde.
Undvik att ha en vattenutkastare till trädgården efter detta, eftersom det höga flödet kan få mer partiklar att lossna och fastna i filtret.

Lustigt att du nämner vattenutkastare i trädgården. För jag har nämligen börjat ana att det är efter varje gång vi tagit vatten i vattenutkastet på väggen som partiklarna uppkommer. Har misstänkt att det är flödet i vattenutkastet som gör att det lossnar beläggnigar från ledningen. Kan man komma runt detta på nåt sätt?

Du kan spola systemet, men utan högre tryck att spola med så är det lönlöst.
Har ni långa ledningar till källan? Kanske går att spola med en högtryckstvätt och en rörspolare.

Ja det är ganska långt. Ca200m skulle jag tippa

:/ Svårt att rensa då.
Kan ju gå att spola igenom en tvättsvamp så som kommuner och spolbilar gör. men då måste det nog till rätt höga flöden och tryck.

brunnen ligger otillgängligt så det går inte komma till med spolbil heller så det alternativet funkar nog ej.
Jag har bara hittat bomullsfilter och kolfilter till dessa filter hus. Står att man skall ha bomullsfiltret om man vill ha bort partiklar i vattnet. Men självtrycket kanske inte fixar det + att man får byta ofta pga igenslamning.
Jäkla skit.
Finns det andra filter som funkar med självtryck tro? Behöver som sagt enbart sitta på kallvtattenledningen i köket.

Redigerat:
Ta filtret med 50micron, det är rätt genomsläppligt.
Passa på att bygg en bypass av ventiler när du monterar filtret så kan du görra service utan att göra huset vattenlöst.

Länkar lite skamlöst in en bild från nätet...
http://c1-preview.prosites.com/106982/wy/images/equipment/compressors/air star 22 (2).jpg
Syftet är att mittenventilen är normalt stängd, vilket tvingar vattnet genom filtret, öppnar man den och stänger sidoventilerna så kan man öppna filtret utan att koppla loss huset helt.

tack.

nytt experiment idag. Jag tänkte att om jag inte öppnar vattenutkastet fullt, utan bara lite så det flödar väldigt lite så borde det inte bli partiklar i vattnet. Men icke, när jag gick in och kollade vattenkranen i köket så var vattnet prickigt igen.
Jag blir inte klok på detta. Varför är det just bara vattenutkastet på väggen som orsakar detta, det händer aldrig med övriga kranar,toaletter,diskmaskin osv i huset.
Kan tillägga att vi behöver använda vattenutkastet relativt ofta då vi har djur som behöver vatten ute. Och att springa in och ut ur huset är inget roligt.
fler tips på vad som kan vara problemet? Givetvis kan ju ett filter vara lösningen, men om jag kom på hur och varför partiklarna kommer och kunde åtgärda detta istället så vore det bättre.

Hur ser rörsystemet ut? Kanske sitter det någon del som är mer angripen av vattnet och därmed "prickar av sig"?

Tja, jag vet inte riktigt hur alla kopplingar går. Men alla rör,kranar toaletter, avlopp osv är bytt för ca tre år sedan. Dock är slangen upp till brunnen den samma som när brunnen grävdes. Slängen är en grov svart plastslang. Problemet fanns innan vi bytte rör i huset och även då enbart när man tog vatten på väggen ute har jag listat ut så här i efterhand.
vattenutkastet ligger sist på ett rör ut genom väggen i tvättstugan. Före på röret är vvb och tvättmaskin påkopplade.

har en teori. Vattenutkastaren på väggen tömmer ju sig själv, jag antar att det då blir en del av röret som även bli vattentomt. När man sedan drar på vatten kanske detta bildar slag i ledningarna på nåt vis när vattnet skall gå fram till själva kranen?
I övriga kranar i huset kommer ju vattnet direkt liksom, där blir ju vakuum direkt när man stänger kranen.
Men det kanske är långsökt.

Redigerat:
Har du provat att öppna vattenutkastaren helt och kanske ett par kranar till?
Om det finns gott om vatten i källan så kanske en 20min genomspolining kan dra med sig lite av skiten.
det låter ju som att problemet är utfällning i PEM slangen till källan, kanske pga att det är en grov slang för att bibehålla trycket, och därmed lågt flöde i den.

Ja vatten finns det gott om. Ska testa detta o se om det kan rensa ur lite skit ur slangen.
När vattnet blivit prickigt brukar det räcka att spola 10min så är vattnet rent igen. Men det är ändå lite irriterande.
Troligtvis märker vi av problemet mer än andra som har hydrofor och trycktank då jag antar att skiten som lossnar från vattenledningar till större delen sjunker och lägger sig på botten i tanken.
Vet ju nångång när jag hjälpte farsan att tömma hydrofortanken i barndomshemmet. Det var ju en riktig gegga på botten i den.

Tack för dina svar Corre. De uppskattas mycket!

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.