Jag har hört mig för litet om vad installatörer tycker om att installera vakuumventil. Tänkte höra om ni här på forumet tycker att det kan innebära några onödiga problem om man installerar en vakuumventil. Fördelarna vet jag redan om, d v s att man undviker risken att varmvattenberedaren kollapsar inåt om vissa förutsättningar för detta är uppfyllda.

Men kan det också finnas fördelar med att INTE ha någon vakuumventil (förutom att det kostar någon krona att installera en sådan)? Och är dessa fördelar påtagliga?

Vakuumventil?

Kanske du blandar ihop varmvatten och avlopp.
Det finns ingen risk att det blir "vakuum" i varmvattenberedaren så den "kollapsar".
Du har väl alltid övertryck i vattenledningssystemet?

Du tänker kanske på säkerhetsventilen?
Den förhindrar att beredaren sprängs när vattnet expanderar under uppvärmningen.

Vakuumventil för VVB kan börja läcka lite det är ju en klar nackdel, och att den skulle behöva skydda beredaren är ett ganska osannolikt fall dvs full värme och sen stänga inkommande vatten utan att öppna och dränera under tiden allt hinner svalna.

KoW: Det gäller för kopparfodrade beredare, och visst finns risken åtminstone teoretiskt att inklädnaden dras ihop och skadas.

Det brukar sitta en vacuumventil på kopplet. Stänger man tilloppet och låter beredaren svalna ner kan den sugas ihop till ett russin pga tryckfallet när vattnet svalnar, det är därför den sitter där. I praktiken har jag inte provat utan, alla mina varmvattenberedare har haft vacuumventil.

OK, det visste jag inte :o
Har alltid kört med rostfritt.

Men det där med russin är väl liiite överdrivet i alla fall?

Vet ej, har inte provat. Hursomhelst lär det bli svårt att pula ner den i glöggmuggen vadhellersom.

• Gilla
Galoppjanne
  • Laddar…
Tack för svaren.

Det finns ingen som ser någon risk för att en vakuumventil skulle kunna orsaka besvär om vattnet stängs av ute i gatan ett tag? Eller att andra bekvämlighetsbesvär skulle kunna uppstå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.