kulle
Ja lin är jättebra men inte på en koppling med lekande mutter, då är det planpackning som gäller.

Håller med tidigare inlägg. De här adaptrarna brukar följa med maskinen och innehålla packningar.
Lägg några kronor på en sådan adapter med packningar så är ditt problem löst.

Oj, vilken massiv respons, tack för all input!

Nu har jag en hel del alternativ att prova.

Jag börjar med Lin + linolja som jag gör ikväll och håller inte det tätt så antar jag att nästa steg är att försöka byta ut någon av delarna, kanske adaptern?

Tack så länge

Slanganslutningen som har en lekande mutter, där SKALL det vara en planpackning absolut inte gängtejp/lin! Anslutningsslangen räcker det normalt med att man drar med handkraft.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Gör som Demmpa säger. Även om du får kopplingen tät på annat vis så är det felaktigt gjort och du kan få problem med ersättningar från försäkringsbolag och eventuell framtida försäljning.

Följande kopplingar har jag dragna med handkraft, alla har planpackningar:
Duschslangen (bägge ändar, 2 st), alla strålsamlare på kranarna (5 st), TMs anslutning (inklusive adaptern), snabbkopplingen på vattenutkastarna (3 st), snabbkopplingen till högtryckstvätten. Anslutningen till DM (inklusive adapter) har jag dragit lite hårdare än handkraft eftersom det finns risk att man ofrivilligt stöter till kopplingen när man rotar i diskbänksskåpet.

Absolut ingen av kopplingarna har läckt någon gång.

Gällande linandet så räcker följande mängd:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det blev kanske lite lite med lin, men det behövs inte alls mycke)

Har bytt adapter till en som har ett plant stopp som ni beskriver samt lindat med lin som är inoljat med linolja och nu är det lika torrt som i en sandöken :)

Tack alla för era råd och tips, mycket imponerande

Ha det bra!

(Moderator kan låsa tråden)

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.