Byggahus.se

Vakumtoalett

1. R
    Medlem · Stockholm · 10 inlägg

Roger Kindström

Medlem
    Jag ska installera WC i fritidshuset. Vi är där stor del av året och vill därför ha en snålspolande toalett som Norrtälje kommun "kräver". De förordar Norrtäljepaketet som består av tank, toalett och vakumenhet. spolmängden blir då ca 1L per spolning.

Finns det någon som har erfarenhet av Eco-Vac toalettsystem, driftsäkerhet och underhåll av enheten?

/Roger

2. H
    Medlem · Stockholm · 91 inlägg

haeh

Medlem
    Hej.

Jag är också intresserad av respons på detta ämne!

Bor på Djurö (Värmdö) och har själv precis installerat en ECO-VAC för 2 veckor sedan i vår nybyggda permanentvilla.
    Det var det enda alternativ vi hade. Vi fick dock inte ens leda den till en sluten tank, utan måste ha deras kompostenhet BOSS:2.

Jag har varit hos tillverkaren (Wost Man Ecology) ett flertal gånger och pratat med dem.
    Deras "fabrik" är ju lite garagemässig och där jobbar bl.a. två stofiler som förmodligen är ett par mycket kluriga gubbar och har stor erfarenhet av miljötänkandet och tekniken, men de är lite speciella :)

Det jag kan säga än så länge är att det märks på prylarna att dom är lite "hemsnickrade". Då tänker jag främst på själva vakuumenheten. Det är ingen direkt finish på dem och alla ser lite olika ut. Konceptet utvecklas hela tiden. Jag har själv anmärkt på vissa saker som de skulle förändra till nästkommande beställningar. Toalettstolen är det dock bra finish på, den kommer från Kina tror jag att det var.

Vad jag hört än så länge, ryktesvägen från två olika håll är att det har fungerat mycket bra.
    Jag har dock inte hört något om kompostenheten, vore intressant att höra...

- Håkan

3. R

Roger Kindström

Medlem
    Det är skönt att höra att det fungerar. Om det ser lite hemsnickrat ut gör inget.

Vet du om man kan köpa enheten direkt från Wostman Ecology eller om man är tvungen att köpa via återförsäljare?

/Roger

4. H

haeh

Medlem
    Det går att köpa direkt från dem.

Just nu är det dock ett stort tryck och de har svårt att leverera i tid, jag fick min anläggning tre veckor för sent och då hade jag ändå beställt långt i förväg.
    Så tipset är att beställa så fort som möjligt om du bestämt dig, det kan ta flera månader.

- Håkan

5. R

Roger Kindström

Medlem
    Tack för tipset. Dp gäller det att hänga på då :)

6. L
    Medlem · Skåne · 181 inlägg

Lobo69

Medlem
    Liten fråga. Vad gör man när strömmen går eller pumpen slutar fungera en julafton. Skiter i en grop i skogen..

7. R

Roger Kindström

Medlem
    Det är möjligt att man måste ha en grop i reserv ;-

Finns det några synpunkter på köp av begagnade tnkar? Då gäller det främst hur åldersbeständiga de är. De är ju i alla fall vesäntligt billigare.

/Roger

8. H

haeh

Medlem
    Det dom sa till mig var att om man har fall på avloppsröret kan man göra nummer 1 några gånger i alla fall :)

Men man ska nog inte fylla upp hela röret, då kanske inte vakumsugen pallar med att suga upp allt när man väl kör igång den.

- Håkan

9. M
    Medlem · stockholm · 10 inlägg

magisa

Medlem
    Hej!!
    Vi har precis blivit klar med vår installation av Eco Vac i stugan.

Jag har haft ett otroligt huvudbry om vilken lösning som är bäst för oss. Vi ville ha en toalett som fungerar problemfritt. Grannar till oss var med i någon pilotomgång med de första Eco vac toaletterna, och de hade massa strul med stop i motorerna och igensatta filter.
    Det gjorde att vi blev tveksamma och väntade i ett och ett halvt år innan vi bestämmde oss. Vi var länge inne på norska Jets, men av utrymmes skäl föll det bort.

Fördelar med Eco vac är att ledningarna ligger tomma hela tiden samt att den tar lite plats i badrummet.
    Vi valde modellen Basic som är en vaccummotor som trycksätter hela tanken, till skillnad mot Family som har en kammare på ca 5 liter som trycksätts. Den stora fördelen med Basic som jag ser det med bakgrunden som grannarna haft, är att inget skit passerar motorn utan går direkt ner i tanken.
    Detta ställer två viktiga krav.
    1. Man kan bara ha en toalett till tanken.
    2. Tanken måste tåla undertryck.

Det ska sägas att grannarna nu sedan mer än ett år tillbaka är mycket nöjda med systemet (de har Family) och det har varit problemfritt sedan dess för dem.

Vi har bara haft vårat igång i tre veckor nu men det fungerar jätte bra än så länge.

10. H

haeh

Medlem
    Jag kör som sagt Eco Vac Family till en komposteringsanläggning (BOSS 2).
    Funkade problemfritt i sex veckor sen började den suga dåligt vilket medförde att allt vatten inte sögs ut ordentligt.
    De hade tydligen haft några problem med någon limning som lossnade.

Jag lämnade in vakuumsugen och hämtade den igen efter ett par timmar då var det fixat.

Har kört i två vekor nu sen dess utan problem.

- Håkan

11. R

Roger Kindström

Medlem
    Jag har nu installerat och provkört Eco Vac Family under ca en och en halv vecka. Den har fungerat perfekt så när som att räkneverket inte fungerade. Centralenheten fick jag byta utan snack och ska nu montera den när vi kommer ut till stugan.
    Jag har en urinseparerande toalett och räknar med att inte behöva tomma tanken (3kubm) mer än knapt vart annat år, trots att vi är ute nästan halva året, sommar som vinter.
    //Roger

12. H

haeh

Medlem
    Finns det fler därute som kör sin ECO VAC mot komposteringsenheten BOSS 2?

Vi hade det som krav från Värmdö kommun eftersom vi har stor vattenbrist just i vårt område på Djurö och fick alltså inte köra mot en sluten tank eftersom allt vatten måste tillbaka till naturen.

Innan vi installerade fick vi informationen om att vi skulle byta korg ungefär var tredje månad. Det var väl OK tyckte vi, man vill ju slippa så mycket skitjobb som möjligt. Redan efter sex veckor var korgen full och det var dags att byta! Påpekade det till Wostman som då sa att om man bor permanent så är det nog normalt. Jag hade då förklarat säkert 10 ggr innan att det var för permanent bruk, suck.

Visserligen är min sambo mammaledig och ganska mycket hemma just nu. Under jul-/nyår när vi båda var hemma fick vi byta korg redan efter tre veckor!

Problemet är dock inte att det blir mycket skit, utan att det samlas för mycket vatten i korgen som tar för lång tid på sig att rinna ner. När man väl byter korg och låter den gamla stå och torka så är den ju bara fylld till en tredjedel. Och då spolar vi inte ens varje gång vi är på toaletten (om man bara gjort nummer 1 ;)).

Är det några andra som har liknande erfarenheter av detta?

- Håkan

13. G
    Medlem · Halland · 166 inlägg

Gorson

Medlem
    Nu har det ju gått några år, under förutsättning att någon av er är kvar på forumet, är ni lika nöjda fortfarande? jag funderar på att installera en ecovac lösning också.

14. G
    Medlem · Halland · 166 inlägg

Gorson

Medlem
    Eller om någon annan är nöjd med ecovac så är jag intresserad av det också

15. A
    Medlem · Stockholm · 819 inlägg

anis16

Medlem
    tar upp den här tråden då jag ska handla vakuumtoalett nu och tittar på de tre alternativen för fritidshus som finns. En återförsäljare sa att man skulle vara glad om pumpen höll 5 år, hur har det gått för er som har haft igång systemen från 2008 etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.