Det verkar som om det är en mindre vattenläcka på inkommande vatten, ute under gräsmattan. Det är på min ledning, men innan vattenmätaren, så det drabbar egentligen inte mig.

Vems är egentligen ansvaret att fixa det, och vad kan vattenleverantören göra om jag inte vill fixa det just nu?

När det gäller kommunalt vatten så brukar väl fastighetsägarens ansvar gälla från servisventilen och inåt i huset. Att vattenmätaren placeras i huset är väl bara för att den föredrar att vara frostfri samt tillgänglig för avläsning.

Men om man kan stänga av vattnet för att inte låta det gå till spillo är oklart, du betalar ju inte för det då din vattenmätare inte snurrar men jag skulle tro att någon då vill vrida på ventilen.

peternicklas
Som Bösahus skriver, kommunen gräver inte på privat mark. Allt efter serviceventilen är husägarens ansvar. Vi hade dock ett undantag från detta då det blev stopp i vår vattenledning. Vår service ventil sitter på vår tomt eftersom det är en skafttomt. Kommunen grävde 40 m. på vår privat asvalterade väg och stod för alla kostnader, BARA för att de ansvarar fram till serviceventilen som, i vårt fall, fanns på vår privata tomt.

Serviceventilen ligger på min tomt, cirka 30 meter in. Dock är den misstänkta läckan ytterligare cirka 50 meter in.

Grejen för mig är att läckan innebär inga problem för mig, så jag har egentligen noll motivering att lägga energi eller pengar på den.

Det hela beror på hur "snälla" de är mot dig som fastighetsägare. Tar de det den hårda vägen får du en viss tid på dig att fixa läckan, annars stänger de av vattnet.

Hur stor är risken att det blir ett problem för dig? Att du akut blir utan vatten t.ex.

Jag vet inte hur rörbrottskarakteristiken ser ut men kanske är det så att om röret börjar läcka på ett ställe så kanske det är 1 mm gods kvar på flera andra ställen, och att en läcka därför kan uppstå när som helst.

peternicklas
Rent juridiskt så får man inte som privatperson röra serviceventilen. I ditt fall är du skyldig att åtgärda en ev. misstänkt läcka. Din läcka får du själv stå för.

Vilken tidshorisont har jag på mig? Jag har levt med den här läckan i fem år, jag kan ha den ett tag till...

peternicklas
Problemet är ju om läckan kan underminera något t.ex. Den kan stoppa dräneringen då det läckande vattnet måste ta vägen någonstans så kan det ta med sig en massa skräp in i dräneringen.

Hur stor ledning har du? är det 1" eller 2" spelar för dig stor roll. En 2" ger kanske 150 minutliter och då går du problem. Vid större läckor kan det bli tryckfall i kvarteret och då blir du inte popis. En 1" ger bara en bråkdel så mycket vatten så markskadan blir betydligt mindre.

Det har läckt i fem år, och det enda någon märkt är att det är för mycket vatten ut i avloppet...

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.