Ja, absolut. Frågan är väl hur mycket du behöver gräva fram för att ordna bakfallet på dagvattnet men det är ju klart den bästa lösningen. Det räcker med 1-2 cm fall per meter så du har ju gott om marginaler för röret från brunnen.

Jag hade satsat på sandfälla i brunnen när man ändå gör jobbet. Det är dumt att få ner mer skit än nödvändigt i ledningarna.

Har stått lite still med detta lilla projekt. Har dock kollat en del efter brunn med sandfång. Är mest dessa jag varit inne på.

Visa bilaga 205-75.pdf

Visa bilaga 780.107.110sandfång.pdf

En sak jag funderat på annars är att fixa lutningen på röret på dagvattensystemet då det lutat uppåt och sedan koppla på röret från brunnen där. Kanske korkat och dumsnålt att behålla brunnen och fixa nåt eget typ av filter eller sil. Typ nåt sånt här, mindre arbete och mindre pengar fast kanske inte skulle fungera, eller?

2000022451.jpg

Självklart då att hitta nåt som passar och håller tätt. Egentligen ska det ju inte behövas nåt alls utöver det som sitter men bara ett fint nät för att få bort lite till, dock är det ju mest lera som ställt till det men fixar man lutningen på röret så borde det ju inte ställa till problem men eftersom det tidigare samlats jord/lera i röret så så vill jag ju inte ha onödigt mycket till stenkistan.

Några förslag på hur jag borde göra?

Tja, du får väl testa. Funkar det inte som du tänkt dig så får du väl helt enkelt göra det på riktigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.