O
olotor: Om du tar dit en rörmokare, se till att sätta in en kulventil (ballofix) på insidan av väggen.
4 svar · 695 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ett proffs har koll på typgodkännanden. Alltså vilken koppling som är dokumenterat godkänd på respektive rörtyp. Vatette klämringskopplingar är godkänd att montera på slätända av mässing. Dokumenterat och godkänt! https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf [bild] Pipefix har dåligt rykte från "förr" att den
13 svar · 1,3k läst
·
H
Högtigolv: Tack! Det visade sig vara säkringen till fas 2🤦‍♂️ såg inte att den lilla ploppen som indikerar trippad säkring låg o skramlade innanför glaset. Det som hjälpte mig var att bergvärmepumpens varningsmeddelande sa att fas 2 inte var igång…..skönt när något löser sig enkelt…
2 svar · 382 läst
J
Joel H: Tack för svaret, Birgit! 1. I golvbrunnen ser jag inget som verkar abnormalt, så inga uppenbara hål eller sprickor eller liknande där. Dock förstås inte jättelätt att se. 2. Tackar! 3. Nej, jag tänkte mer om det fanns en uppenbar risk jag inte känner till att det förvärras även om avloppet inte används. Uppskattar hjälpen! :)
2 svar · 682 läst
·
C
Ciro69: Yes, tack!!
4 svar · 327 läst
·
R
Rem: Tänkte skriva en liten avrapportering på detta som kanske kan hjälpa någon i framtiden. Nu har jag nog hittat alla felen, det var inte ett utan snarare fyra: Bottenventilen var igensatt, i princip ett under att det kom in vatten (låg på tre meters djup) Backventilsfunktionen var sönder, fjäderfunktion saknades. Nu bytt till ny. Det drog tjuvluft på sugsidan. Kanske inte hela tiden, men
18 svar · 1,9k läst
G
Greger_08: https://www.purolett.se/ Robust och ”billig” luktar en del om man inte väljer en med katalysator Hade en Cinderella där gick spolknappen sönder sedan gav kretskortet upp kostar dubbelt upp riktig pice of shit… Slingan och fläkten pajade också men det är slitage prylar.. Jag har inget med purolett att göra jag är bara trött på överdesignade produkter som går sönder….
9 svar · 39,9k läst
F
Fjolsson: [citat] Ok tack för svar, blev jäkligt nojig där ett tag.
4 svar · 565 läst
·
Rickard.
Rickard.: En enkel liten rund anliggningstermometer funkar bra om det är kopparrör, kostar inte så mycket så dom kan väl få sitta där dom behövs. Lite konstigt att det inte monterades nån variant samtidigt som ventilbytet.
1 svar · 489 läst
G
Gesseman: Uppdatering: har spolat och spolat och spolat... och spolat lite till. De kommer fortfarande upp lite rost, men inte i närheten den mängden som igår, så de får man väl leva med. Tack för råden :) Testar att skriva en ny fråga och ser om den får svar här, annars kanske jag startar en ny tråd. Har nu lärt mig att det är en hydropress jag har. Hittar massa info om hur man rengör
21 svar · 1,2k läst
·
B
Bjober: Rören såg lite skumt kopplade ut. Ser ut som pumpautomaten är kopplad i loop med en ventil i mellan in och ut. Rören till höger i bild skulle man vilja se lite mer av. Kan vara tryckstegring också om man vill få mer kapacitet för bevattning till exempel.
2 svar · 512 läst
·
P
pennybridge: Har inte hunnit kolla mer på det pga jobbresa men ska se om det går att dra rakt upp. Hade hoppats på att det var någon golvbrunn flera kände igen :)
3 svar · 454 läst
·
B
björneörn: [citat] tack okej kan det vara någon form av läckage längre ner på något sätt?
5 svar · 621 läst
·
Fotografen
Fotografen: Lägger till att ledningar kan vara täppta med bös-igenrostade-förklenafrånbörjan, en hydrofortank fylld med smolk osv.
6 svar · 608 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] På en elpanna av mindre modell så är det enkom en elpatron i ett rör med kupad gavel. Vad är det vi ser på bilden? Baksidan av en Nibe EVC 13 kanske? Men ja, den ser frost-sprängd ut... [bild]
4 svar · 699 läst
·
BengtH
BengtH: [citat] Tack, har en annan sönderfrusen utkastare 🙄 som också skall fixas, får bli en sån då.
7 svar · 792 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] 200,000:- för relining i en villa är det inte värt på långa vägar. Då kan du ta in en firma som sågar upp golven byter avloppet och återställer ytskikten för dom pengarna. Precis som @RoTe skriver är detta uppsökande företag som vill komma in i din bostad för att sälja relining för dyra pengar. Dom sämsta avtalen är dom vi inte själva eftersöker enligt
2 svar · 822 läst
·
pacman42
pacman42: Du skall få ett gratistips här också, ett av de viktigaste verktygen i verktygslådan: - ett skjutmått Exempelvis ett sådant här om man har blivit lite äldre och fått dålig syn... https://www.amazon.se/Gvolatee-backup-batteri-professionellt-utomhusbruk-stegm%C3%A4tning/dp/B0B82CFP9H/ref=asc_df_B0B82CFP9H
4 svar · 703 läst
·
M
maria01: [citat] säg det till den jag köpte av dom menar att jag inte hade använt den rätt att den var till för trädgården och inte var tillverkad för att användas hela tiden jag litar aldrig på nån garanti alla företag skriver sig fria en då
11 svar · 2,6k läst
·
R
roke: Brummandet brukar bero på tryckslag/pulsering i vattenrören. Troligen orsakade av blandaren/kökskranen och kanske i kombination med klena rör dimensioner. Som tidigare skrivit skulle jag prova byta till en ny blandare från erkänd tillverkare (tex FM Mattson eller Mora eller Oras eller liknande) Om inte det hjälper så skulle jag prova komplettera med en tryckslagsdämpare.
3 svar · 1,1k läst
·
freni126
freni126: Har fått en offert jag skulle vilja ha era åsikter kring. Ett reliningsarbete med "spraymetoden" vilket jag tycker borde vara billigare än strumpmetoden. Det rör sig om den vertikala stammen i ett radhus på tre våningar samt två korta stick till badrum (ca 6m rör). Totala priset är 75 000 innan ROT, 52 000 efter ROT. Arbetskostnaden ska alltså vara 45 000 och material, m.m. 30k. Verkar
0 svar · 668 läst
S
Solhaga1: [citat] Tack för svar! Ska undersöka detta!
4 svar · 436 läst
·
Demmpa
Demmpa: Byte av O-ring i kranöverdelen, eller byte av kranöverdelen, https://www.fmmattsson.com/sv/reservdelar/tradgardskranar/35173500
1 svar · 455 läst
·
J
jonaserik: Vill bara tillägga, en borrhålspump ska hänga minst 3 meter från botten. Om sen hålet är av äldre typ och använts många år, så är det mycket goja i botten
8 svar · 978 läst
·
X
xxargs: Första att kolla att det verkligen inte ligger något nydött i brunnen oavsett om det är möss, sniglar¹ eller grodor/paddor. Det andra är hur bra brunnen är luftad, kanske ide att stoppa ned en syresten och luftpump ala det man har till dammar och helt enkelt luftar vattnet i brunnen (jag förutsätter att vi pratar om grävd brunn) otrevlig doft är ofta kopplad till låg eller ingen
4 svar · 728 läst
SSSS
SSSS: Någon som har köpt detta reningsverk och kan berätta om sina erfarenheter? Hittade en prislista där ett par järnplåtar kostar 1250kr. Blir man tvingad till ett serviceavtal eller kan man lösa det själv? [bild]
7 svar · 3,1k läst
·
H
Hybro: Oh jo då. Erkännes tänkte fel, trött. Så mitt inlägg no 11 är fel. Klart gummiblåsa inuti tanken töms med hjälp av luft under tryck mellan tankens insida och gummiblåsan i stort sett helt och hållet oavsett hur tanken monteras.
12 svar · 948 läst
hsd
hsd: Såg inte sista inlägget när jag skrev 🙄
138 svar · 52,7k läst
·
C
chali405: För er som läser här i framtiden och söker en lösning: - Placerade avfuktaren så högt upp jag kunde mot taket, nära avloppröret, - Borrade upp ett 25mm hål i gjutjärnet, (köp rätt borr för rätt material) Monterade en backventil (hitta en som kräver bara några droppar för att rinna ut) - Böjde till ett kopparör med lite lutning ner i avloppröret Detta är säkert ingen
6 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.