7 449 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Illaluktande vatten..fast bara en stund
Fogmassan gör nog varken till eller från. Röret som du har fotograferat, är det ett målat rör av metall? Om det är det t är det definitivt inte Fogmassan.E Estaban skrev:Uppdatering nr 2
Hej,
Tack för alla svar hittills av alla hjälpsamma medlemmar!
Nu har det gått ett tag och jag vill tro att det är viss förbättring, men vi känner fortfarande en kemisk smak och luktvi har varit hemifrån en dag och då blev det värre.
Jag har en teori om att vattnet tar smak av en fogmassa som sitter runt inkommande röret, det luktar nämligen snarlik.
Är det värt att prova att ta bort det försiktigt runt röret?
Mvh
Stefan.
Mest troligt är att pe-slangen ligger i förorenade massor någonstans. Du bör be kommunen ta ett prov enligt livsmedelsverkets rekommendationer som jag tidigare länkade till. Ge dem även en kopia av provsvaret som du fick när du själv skickade in ett prov.
Ta kontakt med kommunens miljöavdelning för att se om det finns några kända miljöföroreningar i ditt närområde eller gamla industrier. Det är inte ovanligt att man grävde ner sådant man ville bli av med på första bästa ställe.
Får du ingen hjälp av kommunens VA-avdelning hade jag sett till att byta ut plastledningen på din tomt mot kopparrör istället.
När du gräver upp ledningen bör du kunna känna lukten i ledningsgraven. Vill man vara duktig kan man ta markprover men det kostar tyvärr en del.
Har aldrig hört talas eller varit med om, att någon yttre skit går igenom en PEM-slang och kontamiterar vattnet så det får dålig smak, många ggr går PEM-slang direkt genom skitig jord och vattensjuka områden. Sen det med att byta till koppar i mark är inget bra då marksyrorna äter upp kopparn
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har letat lite men inte lyckats hitta källan till var jag läste att PEM-slang kan vara olämplig genom (viss typ av?) förorenad mark. Så det kan eventuellt ha varit en ren spekulation antingen här eller på FB typ... Dock känns det logiskt att plasten inte är helt gastät. Vad hade man för typ av metallrör i mark tidigare? Om det är ett problem att lägga kopparrör direkt i mark kanske man kan använda kopparrör inuti en (grövre) PEM-slang.
Då Magnus E K kan man fråga sig och du med, det ligger stora stamledningar för dricksvatten som går ut till konsument från kommunala anläggningar och det är PEM-rör, så det med att det går in är nog på gränsen till en skröna. PEM-slang är inte till 100% diffitionstät och släpper in ca 4 % syre , syremolikylen är liten och vattenmolikylen är stor
Enligt den här rapporten verkar det kunna vara ett troligt scenario även om det inte är så vanligt.
http://vav.griffel.net/filer/SVU-rapport_2012-14
Föroreningar kan teoretiskt tränga in i dricks- vatten från omgivande förorenad mark genom exempelvis rör, kopplingar, tätningsringar, reservoarer etc. som är gjorda i ickemetalliska polymeriska material, såsom plast och gummi. Risk för genomträngning finns både för dricksvattensystem anlagda i den omättade zonen ovan grundvattennivån såväl som i den mättade zonen under grundvattennivån. Risk för dålig vattenkvalitet och/eller lukt- och smakpåverkan på dricks- vattnet till följd av genomträngning av markföroreningar förutsätter normalt mycket låg vattenomsättning (i princip stillastående vatten under längre tid) samt höga koncentrationer av markförorening.
http://vav.griffel.net/filer/SVU-rapport_2012-14
Föroreningar kan teoretiskt tränga in i dricks- vatten från omgivande förorenad mark genom exempelvis rör, kopplingar, tätningsringar, reservoarer etc. som är gjorda i ickemetalliska polymeriska material, såsom plast och gummi. Risk för genomträngning finns både för dricksvattensystem anlagda i den omättade zonen ovan grundvattennivån såväl som i den mättade zonen under grundvattennivån. Risk för dålig vattenkvalitet och/eller lukt- och smakpåverkan på dricks- vattnet till följd av genomträngning av markföroreningar förutsätter normalt mycket låg vattenomsättning (i princip stillastående vatten under längre tid) samt höga koncentrationer av markförorening.
Jobbar med rörledningar för vatten och avlopp till vardags. Vi har ett antal ställen där marken är förorenad eller det finns risk för föroreningar där det ligger kopparrör i marken. De är dock mindre dimensioner (ca 60mm). För något år sedan la vi nya Pe-rör dim 400mm med en extra diffusionstät kappa runt röret just på grund av risken för att det tar smak av omgivande material. Ett alternativ är att välja ett rör med tjockare godstjocklek, då tar det längre tid för molekylerna att ta sig in till dricksvattnet i ledningen.J jonaserik skrev:
Så att någon @useless hade länkat till svenskt vatten som är branschorganisationen för Sveriges dricksvattenproducenter
Flera va-huvudmän ställer krav på diffusionstäta rör i förorenad mark (bland annat NSVA) och flera rörtillverkare tillverkar sådana rör.
Har du möjlighet att tappa av lite vatten på olika ställen i systemet? Vid inkommande,
vid vattenmätare, före VV-ber. eller andra ställen. Exempelvis genom att lätta på en koppling
så att det läcker ut lite vatten. Med det kanske det går att hitta en plats där vattnet är
rent, och följaktligen måste smaken/lukten komma in i vattnet efter den punkt du testar på.
vid vattenmätare, före VV-ber. eller andra ställen. Exempelvis genom att lätta på en koppling
så att det läcker ut lite vatten. Med det kanske det går att hitta en plats där vattnet är
rent, och följaktligen måste smaken/lukten komma in i vattnet efter den punkt du testar på.
Utifrån det här kan man, iallafall i teorin, räkna ut ungefär hur långt ifrån tappstället kontamineringen sker. När vattnet har stått still en längre stund tappar man upp t ex en halvliter i taget tills man känner lukten. Sen räknar man ut hur många meter rör den uttappade volymen motsvarar.E Estaban skrev:
Hej alla.
tack för alla svar och ursäkta att jag själv är så dålig på att svara.
Jag mejslade bort en liten bit av fogen så att röret är fritt, och det luktar nu starkt kemiskt ut hålet, det kanske är normalt...? förhoppningsvis avtar detta om nån vecka eller så. jag blev även lte överraskad att fogen var så pass tjockare ca 5 cm.
jag vill tycka att smaken har avtagit något efter detta, men det kanske bara är hjärnspöken.
@NoOne2k och @Magnus E K Jag tror att ni har rätt att slangen ligger i förorenad mark :/
jag ska ta era råd och försöka driva detta med kommunionen, jag har även kontaktat den förra husägaren som renoverade huset om lite mera info förhoppningsvis så kan han ge lite mera insyn i hur det är byggt och vad som är bytt/ inte bytt.
@pegee Jag har en möjligheten att tappa up vatten ~1M efter mätaren, vi kan känna lukt/smak redan där :/
@useless Tack för länken, ni behöver vi inte fundera på detta något mer
jag gjorde som du sa, och kom fram till att det börja strax efter mätaren, typ där fogen är.
kan det vara så att det är något bygg material som inte riktig härdat och att det bildats en gas under golvet som blivit instängt av fogen och trängt in genom röret ? (något långsökt kanske
)
om jag har missat att svara någon så ber jag om ursäkt för detta, jag vill även passa på att säga att jag är glad och tacksam för att det finns så många som är intresserade av att hjälpa mig.. tack alla !
MVH
Stefan
tack för alla svar och ursäkta att jag själv är så dålig på att svara.
Jag mejslade bort en liten bit av fogen så att röret är fritt, och det luktar nu starkt kemiskt ut hålet, det kanske är normalt...? förhoppningsvis avtar detta om nån vecka eller så. jag blev även lte överraskad att fogen var så pass tjockare ca 5 cm.
jag vill tycka att smaken har avtagit något efter detta, men det kanske bara är hjärnspöken.
Röret är av plast, jag ser dock ingen blå rand på röret, vilket jag har förstått att det ska vara, kanske är det ett äldre rör ?N NoOne2k skrev:
@NoOne2k och @Magnus E K Jag tror att ni har rätt att slangen ligger i förorenad mark :/
jag ska ta era råd och försöka driva detta med kommunionen, jag har även kontaktat den förra husägaren som renoverade huset om lite mera info förhoppningsvis så kan han ge lite mera insyn i hur det är byggt och vad som är bytt/ inte bytt.
@pegee Jag har en möjligheten att tappa up vatten ~1M efter mätaren, vi kan känna lukt/smak redan där :/
@useless Tack för länken, ni behöver vi inte fundera på detta något mer
kan det vara så att det är något bygg material som inte riktig härdat och att det bildats en gas under golvet som blivit instängt av fogen och trängt in genom röret ? (något långsökt kanske
om jag har missat att svara någon så ber jag om ursäkt för detta, jag vill även passa på att säga att jag är glad och tacksam för att det finns så många som är intresserade av att hjälpa mig.. tack alla !
MVH
Stefan
Hej,
Hur har det gått med detta - hittar inte någon fortsättning.
Jag har precis fått kommunalt VA och har samma problem på den del jag ansvarar för, dvs fotogendoftande kallvatten.
Totalt är det ca 30 m från kommunala anslutningspunkten där jag har mätarbrunn. Första ca 15 m efter mätarbrunnen har PEM-slangen ingen blå rand. Efter skarv är det PEM-slang med blå rand.
PEM-slangen är isolerad hela vägen och markisoleringsskivor ovanpå samt värmekabel inuti slangen.
Någon som har förslag på vad man kan eller bör göra?
(Funderar även på om PEM-slang och värmekabel säljs utan att vara "livsmedelsgodkänd"?)
Stefan
Hur har det gått med detta - hittar inte någon fortsättning.
Jag har precis fått kommunalt VA och har samma problem på den del jag ansvarar för, dvs fotogendoftande kallvatten.
Totalt är det ca 30 m från kommunala anslutningspunkten där jag har mätarbrunn. Första ca 15 m efter mätarbrunnen har PEM-slangen ingen blå rand. Efter skarv är det PEM-slang med blå rand.
PEM-slangen är isolerad hela vägen och markisoleringsskivor ovanpå samt värmekabel inuti slangen.
Någon som har förslag på vad man kan eller bör göra?
(Funderar även på om PEM-slang och värmekabel säljs utan att vara "livsmedelsgodkänd"?)
Stefan
Startar tråden igen för att höra om ni lyckats komma på nåt.? Har samma problem i alla kranar. nästan så de kan lukta om kläderna när man tar ut dom från en tvättat maskin.
Tog även bort vattenmätaren och har spolat massor massor med kubik. Men lukt kommer och går…
Kan de finnas någon chans att de kan komma från luftvärme pump/ panna?
Tog även bort vattenmätaren och har spolat massor massor med kubik. Men lukt kommer och går…
Kan de finnas någon chans att de kan komma från luftvärme pump/ panna?
Klicka här för att svara
