Krilleman
L Lakritsianen skrev:
Hur i helvete får ni ihop rören? Ja jag använder glidmedel för ändamålet men en kompis fick stå i ena änden men en bräda som motstånd och jag tog en bräda i andra änden mot rörmynningen och fick dunka med en mindre slägga för att det skulle gå ☹ . Varför är det inte gängor som man skruvar ihop dem med. Nu kommer problem med böjar som ska på och då kan man inte banka på!? Hur gör man?
Fundera på att ta en hårtork imorgon och mjuka upp manchetten med....eller har ngn ett bättre tips. Använder en massa glidmedel
Jag ställer mig med samma fråga som ovan, var köpte du dina rör?
Du ska ha lika stor gradning som det är på en 1-muffad 45º böj om det ska gå smidigt.
Se gradning på den gråa böjen på bild nedan.

Grada rören är oerhört viktigt.
Smörja väl med Glidex lika viktigt.
Rören/delarna ska vara "raka" när man skjuter i dessa.

Den bästa muffen på markanden tillverkas av Svenska Wavin.
Wavin Wafix har trippla "läppar" som gör dessa överlägset lättast att skjuta ihop.

Finns i både varianten inomhus (grå) och markvarianten (orange).

Grått Wavin Wafix rör med böjd form och trippelläppar, utformat för inomhusbruk.

Orange Wavin Wafix PVC-rörmuff med trippla läppar, används för enkel montering av rör, lämplig för markanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Logotyp för Wavin, visar texten "wavin" i blått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Var köpte du rören? Jag fick liknande problem med rör från Biltema. Rör från byggmax fungerade bra.

Sedan är det viktigt att fasa av kanten om du har sågat röret. Brukar köra med en fil i 45 grader mot kanten.
Hornbach 110 rör
det löse sig, tog en massa diskmedel på böjen och en slägga 🤷‍♀️ och när den låg i perfekt läge åkte den in
 
Krilleman
L Lakritsianen skrev:
Hornbach 110 rör
det löse sig, tog en massa diskmedel på böjen och en slägga 🤷‍♀️ och när den låg i perfekt läge åkte den in
Slägga?
För en skarv på ett 110mm rör?

Något är väldigt fel här!

Slägga med orange och svart handtag, märkt Fiskars, används felaktigt för att bearbeta ett 110mm rör enligt inläggsdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
L Lakritsianen skrev:
och en slägga 🤷‍♀️
Använder man slägga är det dock stor risk att man sabbar gummipackningen.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Biltemas rör funkade kanon för mig, de är BD klassade så kan gjuta in dom.som jag gjorde. Men de kanske bytt leverantör idag som har sämre toleranskrav jmf med 2020
 
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
Det är nog inga problem med rör från någon av dom vanliga bygghandlarna (eller Biltema).
Som sagts ovan måste dom fasas av efter kapning. Annars kan man förstöra eller kränga gummipackningen och skaffa sig ett läckage 💧💧💧
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.