13 554 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Hur skarvar man avloppsrör?
Jag ställer mig med samma fråga som ovan, var köpte du dina rör?L Lakritsianen skrev:Hur i helvete får ni ihop rören? Ja jag använder glidmedel för ändamålet men en kompis fick stå i ena änden men en bräda som motstånd och jag tog en bräda i andra änden mot rörmynningen och fick dunka med en mindre slägga för att det skulle gå ☹ . Varför är det inte gängor som man skruvar ihop dem med. Nu kommer problem med böjar som ska på och då kan man inte banka på!? Hur gör man?
Fundera på att ta en hårtork imorgon och mjuka upp manchetten med....eller har ngn ett bättre tips. Använder en massa glidmedel
Du ska ha lika stor gradning som det är på en 1-muffad 45º böj om det ska gå smidigt.
Se gradning på den gråa böjen på bild nedan.
Grada rören är oerhört viktigt.
Smörja väl med Glidex lika viktigt.
Rören/delarna ska vara "raka" när man skjuter i dessa.
Den bästa muffen på markanden tillverkas av Svenska Wavin.
Wavin Wafix har trippla "läppar" som gör dessa överlägset lättast att skjuta ihop.
Finns i både varianten inomhus (grå) och markvarianten (orange).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hornbach 110 rörH hempularen skrev:
det löse sig, tog en massa diskmedel på böjen och en slägga 🤷♀️ och när den låg i perfekt läge åkte den in
Det är nog inga problem med rör från någon av dom vanliga bygghandlarna (eller Biltema).
Som sagts ovan måste dom fasas av efter kapning. Annars kan man förstöra eller kränga gummipackningen och skaffa sig ett läckage 💧💧💧
Som sagts ovan måste dom fasas av efter kapning. Annars kan man förstöra eller kränga gummipackningen och skaffa sig ett läckage 💧💧💧
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

