950 läst ·
17 svar
950 läst
17 svar
Vilket system för RiR ska jag läsa in mig på?
Dock ska man vara medveten om att,enligt LK, är PAL inte är utbytbart, vilket PEX är.
Det går att byta PAL men då vill det till att det är kortare sträckor och väldigt mjuka böjar. PEX är inte heller en dans på rosor att byta alla gånger.
Det går att byta PAL men då vill det till att det är kortare sträckor och väldigt mjuka böjar. PEX är inte heller en dans på rosor att byta alla gånger.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ja asså det är hugget som stucket.mexitegel skrev:
Själv föredrar jag att ha lättare förläggning och högre flöde, samt att PAL ser ganska ok ut om man behöver en synlig bit nån stans (typ till en radiator) än fördelen PEX ger den dagen man eventuellt behöver byta ett rör.
Och som du säger även med PEX så kan man ibland fastna med skägget i lådan, det är inte alltid så lätt att byta dem. Speciellt om man varit snål med klammer så skyddsröret korvar sig när man försöker dra igenom det, då är det omöjligt.
Med PAL behöver man köpa en bockfjäder för några kronor om man ska köra väggbockstöd men annars så är det väldigt trevligt att arbeta med.
Ska man bara gå från väggbockstöd till väggbockstöd som så ofta i badrum så föredrar jag dock pex, 16mm pal har inte högre flöde än 16mm pex.
Ska man bara gå från väggbockstöd till väggbockstöd som så ofta i badrum så föredrar jag dock pex, 16mm pal har inte högre flöde än 16mm pex.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket system för Sladdlösa maskiner till husköp?
Verktyg & Maskiner -
Vilket värmesystem för hus på 350+ kvm?
Värme allmänt -
Vilket system för kameraövervakning rekommenderas?
Villalarm & Hemautomation -
Vad är det för system och vilket underhåll krävs?
Ventilation -
Vilket system för värme och ventilation till 80kvm
Värme allmänt