Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett hus där förra ägarna satte in en ny värmepump. Under värmepumpen finns det ett gängat avloppsrör som sticker upp en bit över golvet, från värmepumpen leds det sedan in vad jag antar är kondensvatten via ett mindre rör ned i hålet som sticker upp över marken.

Problemet är att det sprids otroligt mycket avloppslukt från avloppsröret till tvättstugan där värmepumpen står. När jag först lokaliserade lukten och upptäckte röret låg det bara en kökshandduk lindat runt hålet.

Är det någon som vet hur detta åtgärdas?

Tack på förhand!

• Gängt avloppsrör som sticker upp över ett kaklat golv, med ett vitt flexibelt rör anslutet samt skräp bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gängat avloppsrör sticker upp från golv, med ett vitt korrugerat rör som leder kondensvatten från en värmepump, i en tvättstuga.
    Skapa konto
  • Gängat avloppsrör som sticker upp över golvet under en värmepump, med vatten inuti och omgiven av smuts.
    Skapa konto
  • Öppet gängat avloppsrör som sticker upp från golvet, omgiven av smuts och ett metallföremål, med mönstrad tapet i bakgrunden.
    Skapa konto
O orutti skrev:
Storlek på röret?

[länk]
Jag fick diametern till 8 cm men har förstått att standardstorlek verkar vara 7,5 cm?

Den är avsedd för spillavloppet från din värmepump. Om det är rätt gjort så går ett rör under golvet till en golvbrunn med vattenlås. Om det stinker så är det troligen geggamoja som bildats i röret så du måste ta besväret och göra rent och spola ur röret och ev golvbrunnen. Kanske behöver en sådan här, jag använder själv en sådan ibland, fungerar bra

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ZW2pef5bdh4qrZrXdl-sx4MF7Hotc-XoaAhBhEALw_wcB

K krambriw skrev:
Den är avsedd för spillavloppet från din värmepump. Om det är rätt gjort så går ett rör under golvet till en golvbrunn med vattenlås. Om det stinker så är det troligen geggamoja som bildats i röret så du måste ta besväret och göra rent och spola ur röret och ev golvbrunnen. Kanske behöver en sådan här, jag använder själv en sådan ibland, fungerar bra

[länk]
Ja det ser ut på bilden som att det har bildats en del geggamoja i röret. Jag får inhandla en sådan och en gumminippel. Stort tack för svar!

Ser ut som den vita delen är ett halvt vattenlås.
Är det gäng på utsidan det vita?
Går den bruna delen att lyfta ur? Har den bruna delen en "kopp" i mitten?
I sådana fall ska vattnet rinna över "kroppens" kanter på utsidan men överdelen på vattenlåset saknas...

Troligen har ni en relativt enkel frånluftvärmepump och om den är rätt injusterad kommer det nästan aldrig att rinna ner kondensvatten i avloppet. Varvid det torka ut och kanske så även ev vattenlås och då kan avloppslukt självklart tränga upp i huset. I så fall måste du hitta en lösning med bättre vattenlås och även periodvis fylla på med vatten.

Vad är det för frånluftsvärmepump ni har?

H HSP skrev:
I sådana fall ska vattnet rinna över "kroppens" kanter på utsidan men överdelen på vattenlåset saknas...
K krambriw skrev:
Troligen har ni en relativt enkel frånluftvärmepump och om den är rätt injusterad kommer det nästan aldrig att rinna ner kondensvatten i avloppet. Varvid det torka ut och kanske så även ev vattenlås och då kan avloppslukt självklart tränga upp i huset. I så fall måste du hitta en lösning med bättre vattenlås och även periodvis fylla på med vatten.

Vad är det för frånluftsvärmepump ni har?
Det är en IVT vent 402. Har du något tips på hur det kan åtgärdas?

H HSP skrev:
Vet du möjligtvis vad ett sådant vattenlås heter? Har sökt runt som bara den utan att hitta något som verkar passa.

75mm golvvattenlås kanske kan vara något

W William Hammarström skrev:
Det är en IVT vent 402
Som jag förmodade. En sådan ska i princip aldrig avfrosta så det kommer i princip aldrig att rinna ner smältvatten i avloppet. Man får helt enkelt underhålla det hela själv. Jag skulle hälla vatten i spillfatet, gärna med lite klorin i, för att hålla slangen fri från "klegg" och för att fylla på vattenlåset där nere. Spillfatet bör du kunna hitta med hjälp av manualen, man måste nog öppna frontpaneler. Vet inte exakt hur det är på din IVT men det kan vara viktigt att det finns vatten i vattenlåset så den inte drar tjyvluft eller blåser ut frånluft den vägen

Hur ofta behöver man fylla på vatten manuellt? Inte så ofta tror jag om du får till ett bra vattenlås där nere. En gång i halvåret kanske gissar jag

Sedan rinner det ju ut vatten samma väg när man motionerar säkerhetsventilen. Det skulle jag dock inte göra allt för ofta, kanske en gång om året eller så, max

Alternativ till föreslagna vattenlås är att byta hela slangen i pumpen till en längre och göra en loop på den där nere vid golvet, då kommer loopen att bilda ett effektivt vattenlås. Om du väljer en hyfsat genomsiktlig slang så kan du enkelt kontrollera läget då och då. Det blir lite rörmokeri och hempulande med lite slang, rördelar, muff mmm om man är hyfsat händig

K krambriw skrev:
Som jag förmodade. En sådan ska i princip aldrig avfrosta så det kommer i princip aldrig att rinna ner smältvatten i avloppet. Man får helt enkelt underhålla det hela själv. Jag skulle hälla vatten i spillfatet, gärna med lite klorin i, för att hålla slangen fri från "klegg" och för att fylla på vattenlåset där nere. Spillfatet bör du kunna hitta med hjälp av manualen, man måste nog öppna frontpaneler. Vet inte exakt hur det är på din IVT men det kan vara viktigt att det finns vatten i vattenlåset så den inte drar tjyvluft eller blåser ut frånluft den vägen

Hur ofta behöver man fylla på vatten manuellt? Inte så ofta tror jag om du får till ett bra vattenlås där nere. En gång i halvåret kanske gissar jag

Sedan rinner det ju ut vatten samma väg när man motionerar säkerhetsventilen. Det skulle jag dock inte göra allt för ofta, kanske en gång om året eller så, max

Alternativ till föreslagna vattenlås är att byta hela slangen i pumpen till en längre och göra en loop på den där nere vid golvet, då kommer loopen att bilda ett effektivt vattenlås. Om du väljer en hyfsat genomsiktlig slang så kan du enkelt kontrollera läget då och då. Det blir lite rörmokeri och hempulande med lite slang, rördelar, muff mmm om man är hyfsat händig
Stort tack för utförligt svar! Jag känner att det drar/kommer luft ifrån avloppet så jag ska rensa och fylla på med en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.