Vi har en djuoborrad brunn och den är 54 meter djup. Vår gamla pump har nu lagt av och funderar på vad man ska ersätta den med.

Idag har vi en stående pump. Men finns andra alternativ som jag har sett. Dels finns det pumpautomater med hydrofor tank på. Dock verkar dessa bara ha typ 9 meter sughöjd. Sedan finns det även pumpar som man sänker ner i borrhålet. Dessa går ju sänka ner 20 meter i hålet.

Vad ska man välja?

Jag skulle välja en pump som man sänker ner i borrhålet, men dom kan man väl sänka ner längre än 20 meter, min sitter på typ 40 - 50 meter tror jag.

Ta reda på hur stor tillrinning det är i brunnen, och välj en pump med lagom kapacitet, så att du inte riskerar att pumpen går torr...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag skulle välja en pump som man sänker ner i borrhålet, men dom kan man väl sänka ner längre än 20 meter, min sitter på typ 40 - 50 meter tror jag.

Ta reda på hur stor tillrinning det är i brunnen, och välj en pump med lagom kapacitet, så att du inte riskerar att pumpen går torr...
Anledningen till att jag skrev 20 meter är att kabel är 20-23 meter. Finns säkert de med längre.

Du vet inte vilket märke du har?

S Silentdecor skrev:
Du vet inte vilket märke du har?
Inte helt säker, men tror att det är en Grundfos.

Troligvis är det 2 slangar ner i hålet, eftersom du skriver "" stående pump " det är då en ejektrpump. Ejektorn monteras i hålet på 2 sätt, antingen bar ejektorn i botten eller med en 11 meters slang under. Det senare är för att inte pumpen ska kunna suga luft och sluta pumpa vatten.
Fördelen med ejektortyp, är att det går allt att dra upp allt från hålet, med en dränkbar så kan det lossna en stenflisa i hålet och sätta sig på tvären, pumpen går då inte att få upp. Fastkilad och kanske på ett djup utan varren, blir att borra ett nytt hål då.

J
S Silentdecor skrev:
Kollar på denna men förstår jag rätt att röret ner i hålet bara kan vara 8 meter?
Ja det brukar vara så för pumpar av denna typ. Konstruktionen begränsar sughöjden till ~8 meter.

Observera även följande text från instruktionsboken:

"Pumpen får inte användas för att pumpa
vatten för livsmedel eller drycker.
Pumpen är inte lämpad för permanent
användning."

S Silentdecor skrev:
Tack för alla svar. Nu kommer dock nästa.

[länk]

Kollar på denna men förstår jag rätt att röret ner i hålet bara kan vara 8 meter?
Så är det nog, en pump kan i teorin ”suga” upp vattnet ca 10 meter under perfekta förhållanden. I praktiken brukar man säga 6-7 meter. Om man ska suga högre kräver det en pump som sitter nere i hålet

Om vattnet är kallt och gasfritt så kanske det går att suga till nära 10 meters höjd, men fins luft löst och betydligt varmare än 0 grader så sjunker möjliga sughöjden ganska fort. pga. att gaserna i vatten börja bubbla upp (på liknande sätt som när mjölk kokar över - vilket också är drivet av de lösta gaserna i mjölken) och att vattnet själv börja koka av undertrycket, så i praktiken räknar man inte med mer än 8, kanske närmare 9 meter sughöjd som mest i gynnsamma fall.

På ejektorpump vid djupa hål kan man har mer än 10 bar tryck på ejektorledningen - betydligt högre än det som trycks in i hydroforen med en uttag av vatten på undre 1/2 -1/3:delen av pumpstapeln.

Ejektorns princip är att vattenflödet av ejektorvattnet med sin tryck omvandlas med munstycke till en vattenstråle med hög fart och i punkten med högst fart skapar undertryck på sidan av strålen som suger vatten från brunnen och när vattenstrålen sedan bromsas in enligt bernoullis lagar omvandlas de höga vattenhastigheten med låg tryck till vatten (inklusive den insugna vattnet) med låg fart till hög tryck och den vägen trycka upp vattnet uppemot 100 meter i plastslangen mot pumpens inlopp i situation när borrhålet har sugits nästan tom på vatten.

Det kan innebära att för var mängd uppforslat vatten ur brunnen så kan volymen av ejektorvattnet vara flertal gånger större då det också handlar om att förmedla arbete från pumpen till något som trycker upp vatten 100 meter längre ned, och det är inte förlustfritt och mycket av kraftöverföringen försvinner i viskösa förluster.

I det avseendet är en djuphålsbrunnspump sänkt till 100 meter betydligt mer effektivare energimässigt att få upp en viss mängd vatten än med en ejektorpump och tex. klarar med 1 kW-motor för samma jobb att pumpa upp vatten 100 meter upp som det behövs en 3kW-motor på en pumpstapel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.