P
A Arif Vladi skrev:
Hemfosa
Haninge kommun
Ok dĂ€r har jag inga bra kontakter sorry😱

Jag har redan en brun men det Ă€r nĂ„got fel pĂ„đŸ™

• Ledsen
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A Arif Vladi skrev:
Jag har redan en brun men det Ă€r nĂ„got fel pĂ„đŸ™
Vad för fel Àr det, vet du det, vi vet inte.

Vi tog ut gamma rör ,och vi försöker att ska vi stopa vattenpump det gick ite.
Efter 7-8metert va helt blockerad.
Helt konstigt.

Gamla rör stĂ„lrör eller plast Ă€r det en borrad brunn. Är det en pump som sitter lĂ„ngt nere i hĂ„let dĂ„, som skulle tas upp.

J jonaserik skrev:
Gamla rör stĂ„lrör eller plast Ă€r det en borrad brunn. Är det en pump som sitter lĂ„ngt nere i hĂ„let dĂ„, som skulle tas upp
J jonaserik skrev:
Gamla rör stĂ„lrör eller plast Ă€r det en borrad brunn. Är det en pump som sitter lĂ„ngt nere i hĂ„let dĂ„, som skulle tas upp.
Det va plast rör
Och som vi tror fans ingen pomp.

Var den pump inomhus dÄ, med ev tvÄ slangar ut till hÄlet.

Alla ni som borrar egen vattenbrunn, vad Àr ungefÀrliga vattenkostnaden dÀrefter? Kommunalt vatten börjar bli sÄ dyrt, vissa kommuner har 15000-25000 om Äret för en villa med 250m3 vatten om Äret att jag frÄgar mig om det inte Àr billigare att anlÀgga en egen brunn för hushÄll mÀtt över 10 Ärs sikt. SÀrskilt iom att prishöjningar, som redan varit i runda slÀngar 15-30% senaste Ären, ligger framför oss.
Vad kostar det att ha en egen brunn i underhÄll, filter, el?

• Gilla
ÅrhultemĂ„la
  • Laddar…
Det Àr avloppet som kostar - ca 2/3-del av volymen vatten man köper betalar avloppet i dom flesta kommuner och kostnaden fördelas genom att mÀta inkommande mÀngd vatten eftersom man resonerar att det mesta av det köpta vattnet kommer hamna i avloppet förr eller senare. levererar kommunen enbart vatten och hushÄllen hanterar sin egna avlopp sÄ Àr kostnaden ca 1/3-del av full VA (exklusive dagvatten och drÀnvatten), Àven fasta avgifterna Àr betydligt lÀgre..

PÄ detta sÄ kan det ocksÄ finnas dagvattenavdelning som baseras pÄ tomtens yta och grundvatten/drÀnageavledning och Àr ofta fasta avgifter för fastigheten som inte pÄverkas av mÀngden förbrukad vatten. Med andra ord, stor tomt ger högre kostnad för avloppet om den Àr ansluten till kommunal drÀn och dagvattenavledning.

Har man vÀl kommunal VA till sin fastighet sÄ kan man oftast inte 'backa bandet' dÄ du troligen inte fÄr avloppstillstÄnd av kommunen för egen avlopp nÀr det fins VA redan och Àn sÄ lÀnge, om det inte har Àndrats senare tid, att kommunen kan tvÄngsinkoppla avloppet med alla avgifter pÄdyvlade fastighetsÀgaren nÀr de bestÀmmer sig att omrÄdet ingÄr i kommunens vattenverksamhetsomrÄde, medans vattnet kan fortfarande tas frÄn annan kÀlla, dock kommer avloppsdelen att regleras pÄ annat sÀtt om de inte kan mÀta förbrukad vatten och du sitter med svarte Petter lik förbaskat i kostnader.

Kort sagt inse att det Àr en del av av livet som fastighetsÀgare med inkopplad kommunal vatten att betala avgifterna... - den typen av avgifter som man aldrig ser som hyresgÀst eller BRF-andelsÀgare (om man inte sitter i styrelsen förstÄs - dÄ ser man pengarna... sÄ om man undrar var hyran/avgifterna gÄr till sÄ Àr avgifterna för VA och sophantering en rÀtt stor tugga av kakan)

Nyetablerat egen vatten och avlopp utslaget över sÀg 20 Är Àr inte sÄ mycket billigare heller och det handlar om investering flera hundratusen kronorsklassen som skall betalas av pÄ en brÀda, dÀrefter elström, förbrukning av kemikalier (vid förhöjda krav), slamsugning var Är, Äterinvestering av pumpar och annat nÀr de fallerar (och en ny djuphÄlspump av lite kvalitet Àr mer Àn 10 papp och sedan jobbet att dra upp den gamla och fÄ in den nya för sÀkert lika mycket till, nÀr det inte strular eller pumpen fastnar i hÄlet) och i fallen om vattenkvaliten ur borrhÄlet inte Àr bra, kan innebÀra vattenbehandlingsanlÀggning för rÀtt mÄnga tiotusenlappar, och sedan förbrukning pÄ detta (oftast avhÀrdarsalt, flertal sÀckar per Är) och saltutslÀpp pÄ fastigheten som sakta gör jorden steril dÀr det slÀpps ut (sÄdan fÄr inte slÀppas ut i enskild avlopp, dÄ det förr eller senare haverera denna av saltet).

Skulle nog sÀga de flesta som har problem med vatten och mÄste ha olika filter och avhÀrdningsanlÀggningar, och hela tiden köpa en massa salt, lÀtt skulle vÀlja kommunal vatten istÀllet om det fanns en möjlighet till det, trots avgifterna...

Redigerat:
Vi har eget vatten.
Köper ca 40 sÀckar salt a 129 kr. Ca 5000 kr
Körer citronsyra till jÀrnfiltret ca 5 kg per Är - 425 kronor.
Har service pÄ filtren vartannat Är ca 2500 per Är.
Gör rent borrhÄlet var tredje Är,vi har mycket jÀrn. Ca 3000 kr/Är
Byter delar i radon filtret ca 800 kr per Är.

Totalt ca 12.000
+
El till pump och filter - vet ej hur mycket

En djupÄlsbrunnspump kanske runt 100 kWh för 250 m³, en stapelpump med ejektor djupt ned i borrhÄlet sÄ kan det vara lÀtt 3 gÄnger mer.

Men det Àr avloppet som kostar om man inte redan har befintlig 'avbetald' avloppsanlÀggning vid enskild avlopp, sÄ vid nyanlÀggning om det skulle byggas bÄde för vatten med borrning och avlopp med typ minireningsverksskrav (förhöjda krav) sÄ Àr nog Àven hÀr att vattnet Àr 1/3-del av kostnaden och avloppet Àr 2/3-del av kostnaden om man rÀknar med kapitalkostnader (avbetalning och rÀnta) och driftkostnader.

Redigerat:
Vi har jÀrn/manganfilter (typ Greensand dvs Glaukonit) med avsyrningsmassa för pH-reglering (krossad dolomitkalk Akdolit). Försumbara kostnader för regenerering med KMnO4 ett par-tre ggr per Är plus pÄfyllning av litet Akdolit, det tar inte lÄng stund att fixa. Filtret har automatisk backspoling och renspolning typ varannat dygn. Funkar perfekt, mycket bra analysvÀrden pÄ vattnet. Djupborrad brunn med trefaspump och hydropress.

AnlÀggningen installerades för ca 25 Är sedan, det enda som behövts bytas ut Àr programverket för back/renspolning, original filtermassa fungerar fortfarande mycket bra. Avlopp Àr trekammarbrunn med infiltration, Àven detta problemfritt. Jo, vi fick Àven byta hydropress till nya prylar nyligen pga lÀckage/genomrostning men det var inte mÄnga tusen det kostade, sjÀlvklart till modern anlÀggning byggd i kompositmaterial istf stÄl.

Kontentan Àr: skulle vi mot förmodan fÄ erbjudande att ansluta till kommunalt VA hÀr ute pÄ vischan skulle jag avböja omedelbart, finns inga mer kostnadseffektiva lösningar Àn den vi redan har installerat.

Eget vatten och avlopp.
Gjort det mesta sjÀlv, kompis som borrade och en annan kompis med grÀvare.

Vatten investering kanske 40k/25Är = 1600:-/Är
Elförbrukning rÀknat med 1:-/kWh = 0,7:-/m3

Avlopp, ca 30k inkl grÀvning, knappt 1000:-/Är
Tömning tror jag ca 2k/Är

Har 440l badkar och 65m3 pool, skulle inte vara sÄ kul med kommunalt vatten...

Och vad gÀller för att fortsÀtta ha kvar sitt va-abonnemang men bara ta ut vatten frÄn egen brunn? Bara förbrukningskostnaden om 40kr/m3 vatten blir ju drygt 10000kr ex moms om Äret.

(Vad jag förstÄr har just min kommun inget förbud mot egen brunn i mitt detaljplanerade omrÄde. Nu Àr detta ingen jag vill realisera. Jag vill bara förstÄ vart kalkylen barkar. Man kan ju samla regnvatten och rena och anvÀnda det i badrummet. Vilket bara Àr bra och sÀnker förbrukningskostnader.)

Vi samlar Àven regnvatten i tunna och anvÀnder en Gardena-pump för bevattning. Onödigt att anvÀnda perfekt brunnsvatten till detta Àven om det inte Àr nÄgon brist pÄ brunnsvatten för vÄr del.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.