2 912 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Rättigheter och ansvar vid källaröversvämning
Jaså, jag trodde inte det beviljades tillstånd för enskilt avlopp om det finns kommunalt?Claes Sörmland skrev:
Hur som helst, finns möjligheten är min åsikt att en lokal lösning är bäst. #2 ett pumpmagasin. Nu fanns förvisso hinder i form av jordvärmeslingorna, men det känns inte omöjligt att lösa om viljan verkligen finns.
Förutsättningarna varierar så klart, men detta med kommunalt dagvattenavlopp är på många håll en utmaning som jag tror många kommuner inte kommer att klara. Åtminstone inte på kort sikt.
Så här resonerar min egna kommun i ett liknande fall: https://www.stockholmvattenochavfal...ll-dig-som-anmalt-en-kallaroversvamning-2021/
De anser att de brustit eftersom nätet inte klarar ett normalt förekommande regn. Vad som kan anses normalt har även ändrats med klimatförändringarna så det system som var tillräckligt dimensionerat under förra seklet duger kanske inte längre. Tyvärr finns det inga detaljer huruvida de betalar ut skadestånd för vatten som kommer genom dräneringen eller bara för de som fick bajsfontän i sina golvbrunnar.
I samband med detta uttalade sig kommunen att de inte är aktuellt att uppgradera systemet pga höga kostnader, det är väl billigare att betala skadestånd när det väl händer något.
De anser att de brustit eftersom nätet inte klarar ett normalt förekommande regn. Vad som kan anses normalt har även ändrats med klimatförändringarna så det system som var tillräckligt dimensionerat under förra seklet duger kanske inte längre. Tyvärr finns det inga detaljer huruvida de betalar ut skadestånd för vatten som kommer genom dräneringen eller bara för de som fick bajsfontän i sina golvbrunnar.
I samband med detta uttalade sig kommunen att de inte är aktuellt att uppgradera systemet pga höga kostnader, det är väl billigare att betala skadestånd när det väl händer något.
Märkligt att ni inte blev rekommenderade att göra en separat brunn med pump till dräneringen. Tycker jag sett skisser på det tiotals gånger och många kommunala vattenbolag hävdar att det är det rätta sättet att ansluta sig på https://www.malarenergi.se/images/l/globalassets/bilder/webbilder/vatten/drannering.jpg
Ni kanske får bita i det sura äpplet och inse att det är ni som gjort en blunder och köpt ett undermåligt dräneringssystem?
Ni kanske får bita i det sura äpplet och inse att det är ni som gjort en blunder och köpt ett undermåligt dräneringssystem?
Ser att jag glömt och svarat här.M MartinThulin skrev:Menar du med detta att det är felgjort som det är nu och att jag bör kräva något från den entreprenör som utförde dräneringsjobbet?
Rent principiellt anser jag det orimligt att jag skall lastas ekonomiskt för att kommunen brister i sitt ansvar och deras oförmåga att hantera dagvatten resulterar i översvämning i min källare. Jag tycker att det skall vara den ansvariga parten som står för lösningen men tyvärr tror jag inte min kommun kommer att betala för någon separat brunn med pump, oavsett om detta kostar en bråkdel jämfört med nya rör i gatan...
I mitt fall menade de på att dränering och takavvattning inte ska ihop alls.
Dräneringen ska ju ta upp vatten som eventuell kommer dit ner, normalt flera dagar efter ett regn men lite beroende på förutsättningarna, har man berg i närheten kommer det oftast fortare, bara jordmassor längre tid, det ska inte rinna nått vatten där bara för att det regnar.
Takvattnet kommer ju direkt när det regnar, dra ner rör till dräneringen från stuprören är fel, det var så man gjort i mitt fall.
Nu har ju du ett annat problem men kommunens rör, men oavsett bör ett stopp där inte fylla din dränering.
Hej! Hur gick det för dig, fick du rätt mot kommunen och vad blev lösningen i slutändan?
Sitter själv med ett närmast identiskt problem där kommun och oberoende parter har konstaterat att va-ledningen skickar in vatten i dräneringen bakvägen. Däremot vill de inte sätta in en backventil.
Sitter själv med ett närmast identiskt problem där kommun och oberoende parter har konstaterat att va-ledningen skickar in vatten i dräneringen bakvägen. Däremot vill de inte sätta in en backventil.
Svar i PM.L Luckmeter skrev:
Så, efter drygt två år och otaliga mail, telefonsamtal och möten med allehanda mer eller mindre ansvariga på kommunen så kom vi åtminstone fram till någon sorts lösning. 100% nöjd är jag ändå inte men kan acceptera en viss kompromiss för att kunna lägga problemet bakom mig.
Kommunen erkände efter undersökning av tredjepart att både spill- och dagvattenledningarna i mitt område var/är undermåligt dimensionerade (med dagens mått mätt), bristfälligt underhållna och i allmänt dåligt skick. De erkände också att anledningen till att de återkommande problemen med inträngande vatten i min fastighet berodde på att dagvattnet alltså rann bakvägen. Det som fortfarande ansågs vara oklart var om detta problem inträffade tillräckligt ofta för att de skulle tvingas åtgärda något.
I slutändan lyckades jag på något sätt ändå få dem att lyssna och backventil på dagvattnet sattes in, samt rören från min fastighet ut till huvudledningen i gatan byttes för bättre fall. I samband med detta arbete fick jag också en separat pumpbrunn för min dränering installerad och därmed kan dagvatten aldrig rinna bakvägen in i dräneringen, oavsett hur överfulla kommunens ledningar blir.
Jag bekostade materialet för själva brunnen och pumpen men arbetetskostnaden tog kommunen mycket inofficiellt på sig, därmed blev kostnaden för mig runt 50,000kr billigare än den ursprungliga offerten på en komplett pumpbrunn.Vad som tillkommer är återställning av entrén, vilken ändå skulle renoveras, samt kostnad för elektriker vid inkoppling av pumpen.
Än så länge har jag inte haft några problem, så vi hoppas på ett "slutet gott, allting gott!" i ärendet.
Kommunen erkände efter undersökning av tredjepart att både spill- och dagvattenledningarna i mitt område var/är undermåligt dimensionerade (med dagens mått mätt), bristfälligt underhållna och i allmänt dåligt skick. De erkände också att anledningen till att de återkommande problemen med inträngande vatten i min fastighet berodde på att dagvattnet alltså rann bakvägen. Det som fortfarande ansågs vara oklart var om detta problem inträffade tillräckligt ofta för att de skulle tvingas åtgärda något.
I slutändan lyckades jag på något sätt ändå få dem att lyssna och backventil på dagvattnet sattes in, samt rören från min fastighet ut till huvudledningen i gatan byttes för bättre fall. I samband med detta arbete fick jag också en separat pumpbrunn för min dränering installerad och därmed kan dagvatten aldrig rinna bakvägen in i dräneringen, oavsett hur överfulla kommunens ledningar blir.
Jag bekostade materialet för själva brunnen och pumpen men arbetetskostnaden tog kommunen mycket inofficiellt på sig, därmed blev kostnaden för mig runt 50,000kr billigare än den ursprungliga offerten på en komplett pumpbrunn.Vad som tillkommer är återställning av entrén, vilken ändå skulle renoveras, samt kostnad för elektriker vid inkoppling av pumpen.
Än så länge har jag inte haft några problem, så vi hoppas på ett "slutet gott, allting gott!" i ärendet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden