Hallå ligan!

Jag har ett hus ifrån 40-talet som jag nu börjat renovera en aning.
Först ut är mitt kök. I nuläget är det gjutjärnsrör för avloppet i köket. Under rivningsproccessen nu så har jag kapat bort gjutjärnsröret nere i tvättstugan (som ligger direkt under köket), där jag nu självklart har för avsikt att lägga plaströr vid ombyggnationen.

Till min fråga. Vad använder jag bäst för att para ihop ett gjutjärnsrör med plaströr?
Diametern på gjutjärnets yttre är 70mm.
Tänker mig att 50mm är någorlunda standard för köksavlopp för framtida installation.
Så vad ska jag använda mig utav?

Hade absolut gärna tagit bort rubbet, men brunnen nere i tvättstugan dit gjutjärnet löper ligger i betongen, och i skrivande stund har jag ingen lust att bila upp halva källaren.
 
4774
Jag tror att du kommer bli olycklig i framtiden över att du inte bytte ut hela gjutjärnsröret. Det kan gå med rör i rör om gjutjärnsröret är tillräckligt brett. Då behöver du inte bila upp golvet.
 
Tänk noga på var skarven mellan plast och gjutjärn hamnar, för det stället kanske du snart behöver riva för att komma åt att byta resten av gjutjärnet. Hos oss har man skarvat under badrumsgolvet när detta renoverades (istället för i er rörslits i hallen under som hade varit mycket lättare att riva för att bygga vidare på plastavloppet...)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Tänker mig att 50mm är någorlunda standard för köksavlopp för framtida installation.
Så vad ska jag använda mig utav?
Till ett 50 mm-rör kan du bara ansluta en diskbänk men inte diskbänk+diskmaskin om du följer svensk de facto-standard för dimensionering. Så jag rekommenderar att du drar vanliga 75 mm-rör från köket.

Du kan koppla ihop 75 mm plast med 70 mm gjutjärn med en gummiövergång. Det klassiska märket är Fernco om du googlar med t o m Biltema har motsvarande produkter idag.

Exempel:

https://www.vvsochbad.se/fernco-kop...mQmNWrJHiqJs4QumBFg40Xf1cClmnkrxoCCM8QAvD_BwE
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
...eller en JET-koppling kan fungera bra (ger lite styvare stabilitet i sidled)
Skarva slätände mot slätände. Försök inte karva ur någon gammal muff.
 
4774 4774 skrev:
Jag tror att du kommer bli olycklig i framtiden över att du inte bytte ut hela gjutjärnsröret. Det kan gå med rör i rör om gjutjärnsröret är tillräckligt brett. Då behöver du inte bila upp golvet.
Jag har kapat gjutjärnsröret så långt ner jag kommer i huset. Resten utav den delen går i betonggrunden, och har tyvärr ingen lust att bila upp det golvet för stunden. I framtiden kommer det säkerligen bli av, men inte just nu.
 
S Staffan-N skrev:
Tänk noga på var skarven mellan plast och gjutjärn hamnar, för det stället kanske du snart behöver riva för att komma åt att byta resten av gjutjärnet. Hos oss har man skarvat under badrumsgolvet när detta renoverades (istället för i er rörslits i hallen under som hade varit mycket lättare att riva för att bygga vidare på plastavloppet...)
Skarven kommer att hamna synligt nere i tvättstugan, som ligger under själva köket. Så om jag i framtiden kommer bila upp betonggolvet där för att få borta sista 6 meter utav gjutjärn i huset, så kommer allt att ersättas. Tills dess så kommer i varje fall sammankoppling mellan gjutjärn och plaströr vara synligt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till ett 50 mm-rör kan du bara ansluta en diskbänk men inte diskbänk+diskmaskin om du följer svensk de facto-standard för dimensionering. Så jag rekommenderar att du drar vanliga 75 mm-rör från köket.

Du kan koppla ihop 75 mm plast med 70 mm gjutjärn med en gummiövergång. Det klassiska märket är Fernco om du googlar med t o m Biltema har motsvarande produkter idag.

Exempel:

[länk]
Helt utomordentlig feeback! Då kör jag på 75rör! Har inget emot Biltema egentligen, men känner att ditt tips kring Fernco nog är snäppet bättre.
Tack för tipset. Kommer troligtvis beställa det du länkat!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.