Hej,
Jag har lite problem med vattnet och hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
När man öppnar kranen, så upplevs vattnet som helt ok, efter någon minut så smakar och luktar vattnen typ bensin eller fotogen, efter kanske 5 minuters spolande till så smakar det frisk igen.
Det räcker med att kranen är avstängd i ca 20 minuter för att det ska hända igen, det är samma i alla kranar.
Hela huset renoverades för ca 1,5 sedan och då har det även dragits in kommunalt vatten. Men har sedan dess stått tomt, tills det att vi köpte huset för någon månad sedan.
Vi har testat att spola hyfsat mycket ca 1 timme, men med samma resultat.
Är det normalt att det smakar så vid en ny installation?
Kan det innebära någon risk ?
Vart ska jag vända mig för att få hjälp om det visar sig att det kan vara farligt, kommunen eller en rörmokare ? Eller någon helt annan
Mvh
Stefan
Jag har lite problem med vattnet och hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
När man öppnar kranen, så upplevs vattnet som helt ok, efter någon minut så smakar och luktar vattnen typ bensin eller fotogen, efter kanske 5 minuters spolande till så smakar det frisk igen.
Det räcker med att kranen är avstängd i ca 20 minuter för att det ska hända igen, det är samma i alla kranar.
Hela huset renoverades för ca 1,5 sedan och då har det även dragits in kommunalt vatten. Men har sedan dess stått tomt, tills det att vi köpte huset för någon månad sedan.
Vi har testat att spola hyfsat mycket ca 1 timme, men med samma resultat.
Är det normalt att det smakar så vid en ny installation?
Kan det innebära någon risk ?
Vart ska jag vända mig för att få hjälp om det visar sig att det kan vara farligt, kommunen eller en rörmokare ? Eller någon helt annan
Mvh
Stefan
Tack för svaret.J jonaserik skrev:
Det låter rimligt att det kan vara någon utfällning som orsakar detta, men känns lite olustigt efter som systemet är hyfsat nytt.
Jag beställer ett vattenprov så så kanske jag kan få redan på lite mer.
Mvh
Stefan
Uppdatering:
Vi tog ett vattenprov och skickade in och fick resultatet *Lukt, Otjänlig i kemiskt avseende.
Allt annat ser OK ut enligt provtagning.
Hur ska man tolka detta, Är det farligt att dricka eller bara luktar det illa?
Vem kan man ringa för att få hjälp, en rörmokare ?
Mvh
Stefan
Vi tog ett vattenprov och skickade in och fick resultatet *Lukt, Otjänlig i kemiskt avseende.
Allt annat ser OK ut enligt provtagning.
Hur ska man tolka detta, Är det farligt att dricka eller bara luktar det illa?
Vem kan man ringa för att få hjälp, en rörmokare ?
Mvh
Stefan
Då du har kopplat in kommunalt vatten hade jag tagit kontakt med VA-avdelningen så kan de hjälpa dig med fortsatt provtagning och eventuella åtgärder.
När jag rekomenderar folk att spola så brukar jag säga att man bör spola ut 3-4 kubikmeter. Hjälper inte det får de återkomma (till kommunen).
Är det lagt vattenslang av PE och den ligger i förorenade massor så kan det ge smak på vattnet. Vi förorenade massor lägger man antingen slang med tjockare gods, slang med aluminiumfolie runt eller ex. Kopparrör.
När jag rekomenderar folk att spola så brukar jag säga att man bör spola ut 3-4 kubikmeter. Hjälper inte det får de återkomma (till kommunen).
Är det lagt vattenslang av PE och den ligger i förorenade massor så kan det ge smak på vattnet. Vi förorenade massor lägger man antingen slang med tjockare gods, slang med aluminiumfolie runt eller ex. Kopparrör.
Hej alla,
Nu har kommunen varit här och tagit prover, de spolade ganska länge och fick inga anmärkningar på vattnet, vi kan fortfarande känna lukt och smak om man inte spolar i 3-7 minuter :/
Men eftersom det inte verkar vara någon hälsorisk efter man spolat en stund, så hoppas vi på att det avtar med tiden, om det inte löst sig tills efter sommaren så får jag fortsätta kolla på det.
Tack för all vägledning och hjälp!
Mvh
Stefan
Nu har kommunen varit här och tagit prover, de spolade ganska länge och fick inga anmärkningar på vattnet, vi kan fortfarande känna lukt och smak om man inte spolar i 3-7 minuter :/
Men eftersom det inte verkar vara någon hälsorisk efter man spolat en stund, så hoppas vi på att det avtar med tiden, om det inte löst sig tills efter sommaren så får jag fortsätta kolla på det.
Tack för all vägledning och hjälp!
Mvh
Stefan
När vi tar vattenprover på jobbet gör vi det enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Det som står där gäller främst metaller och mikrobiologi men sammanfattningsvis ska man bara spola lite. https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/385/hur-ska-regelbundna-undersokningar-utforas-E Estaban skrev:Hej alla,
Nu har kommunen varit här och tagit prover, de spolade ganska länge och fick inga anmärkningar på vattnet, vi kan fortfarande känna lukt och smak om man inte spolar i 3-7 minuter :/
Men eftersom det inte verkar vara någon hälsorisk efter man spolat en stund, så hoppas vi på att det avtar med tiden, om det inte löst sig tills efter sommaren så får jag fortsätta kolla på det.
Tack för all vägledning och hjälp!
Mvh
Stefan
Att spola en längre period gör att vattnet i ledningarna omsätts och då spolas det vattnet som har hunnit ta smak ur ledningen ->provet blir missvisande.
Uppdatering nr 2
Hej,
Tack för alla svar hittills av alla hjälpsamma medlemmar!
Nu har det gått ett tag och jag vill tro att det är viss förbättring, men vi känner fortfarande en kemisk smak och lukt
vi har varit hemifrån en dag och då blev det värre.
Jag har en teori om att vattnet tar smak av en fogmassa som sitter runt inkommande röret, det luktar nämligen snarlik.
Är det värt att prova att ta bort det försiktigt runt röret?
Mvh
Stefan.
Hej,
Tack för alla svar hittills av alla hjälpsamma medlemmar!
Nu har det gått ett tag och jag vill tro att det är viss förbättring, men vi känner fortfarande en kemisk smak och lukt
Jag har en teori om att vattnet tar smak av en fogmassa som sitter runt inkommande röret, det luktar nämligen snarlik.
Är det värt att prova att ta bort det försiktigt runt röret?
Mvh
Stefan.

