Jag skulle rensa vattenlåset och när jag skruvar tillbaka delarna kan jag inte få det att sluta läcka! Det läcker under den kromade delen under handfatet precis, jag funderar på om det är packningen som sitter fel (se bild). Behövs en helt ny utloppsvinkel? Vad tror ni?

• Hand håller vattenlåsets del, misstänkt packningsproblem, vit och svart komponent synlig från sidan, del av utloppsinstallation under handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit plastdel från ett vattenlås under ett handfat, med fokus på en mörk packning inuti.
    Skapa konto
  • Kromad del under handfat med röd markering; potentiellt läckande vattenlås som kan kräva byte av packning eller utloppsvinkel.
    Skapa konto
Packningen ser ju kass ut.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Packningen ser ju kass ut.
Ja men exakt, det har trillat ur och är typ omöjlig att sätta tillbaka. Vet inte exakt hur det ska se ut heller. Men frågan är om det räcker med ny packning eller om en helt ny utloppsvinkel behövs 🤔

Plasten i dessa detaljer är bra, läckaget lär inte bero på rören. Du får fixa till packningen för att det ska bli tätt.

Ok! Jag har försökt få till packningen typ 100 ggr, det känns nästan omöjligt att få till det så att det sitter rätt..

Köp en ny vinkel så behöver du bara prova en gång.

Sant, jag tror jag gör det!

Krilleman
L linalovisa skrev:
Sant, jag tror jag gör det!
Vet du om att du har en bussning 40/32 i muttern?

Lossa den "ribbade kanten" den är nedgängad den vita muttern och konverterar 40-gängan till bottenventilens 32-gänga.

Sen är det lättare att lägga i en ny gummipackning om den är trasig.

https://www.purus.se/productvariation/8075674

Vit plastbussning med ribbad kant, konverterar 40-gänga till 32-gänga för bottenventil, används i VVS-installationer.
Skapa konto

Jaha, nej det hade jag missat 😅 men jag köpte en ny utloppsvinkel nu och packningen såg inte alls ut som den gamla.. jag måste ha slitit ner den eller nåt. Men nu läcker det inte längre! Tack för tips dock! 🙏🏻

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Krilleman
L linalovisa skrev:
Jaha, nej det hade jag missat 😅 men jag köpte en ny utloppsvinkel nu och packningen såg inte alls ut som den gamla.. jag måste ha slitit ner den eller nåt. Men nu läcker det inte längre! Tack för tips dock! 🙏🏻
Köpte du en ny utloppsvinkel eller ett ny Purus-PUM?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.