3 523 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Relining rimligt pris?
Sida 1 av 2
Har ett hus från 1949 med betongrör som har gjort sitt. Vi har återkommande stopp och filmning visar såklart slitna rör. Även fräsning behövs då det vuxit in rötter i skarvar. Vi vill helst undvika stambyte då källaren är inredd och det skulle innebära tex en badrumsrenovering. Har därför tagit in offerter på relining, strumpmetoden, men de ligger extremt olika i pris och jag kan inte riktigt förstå varför.
Samtliga priser nedan är inkl moms före rot. Samtliga företag är medlemmar i BRiF.
Företag 1, relinar samtliga rör för 173 tkr. De har mätt huvudledningen till 25 meter och räknar med ytterligare 10 meter på övriga rör. 10 års garanti. Beräknar att det tar 3-4 dagar.
Företag 2, relinar samtliga rör för 265 tkr, här ingår även byte av gjutjärnsbrunnar, vilket det inte gör hos företag 1. Saknar spec på hur långt de räknar med att det är. 5 års garanti. Räknar med att det tar 8-9 dagar.
Företag 3, relinar huvudledningen för 192 tkr. 10 års garanti. Saknar ytterligare information (vad ej om med då känslan var sådär så den här har redan gått bort)
Något är skumt här, hur kan det skilja så mycket för i stort sett samma sak? Nån med kunskap om branschen som kan berätta vem som räknar fel?
Samtliga priser nedan är inkl moms före rot. Samtliga företag är medlemmar i BRiF.
Företag 1, relinar samtliga rör för 173 tkr. De har mätt huvudledningen till 25 meter och räknar med ytterligare 10 meter på övriga rör. 10 års garanti. Beräknar att det tar 3-4 dagar.
Företag 2, relinar samtliga rör för 265 tkr, här ingår även byte av gjutjärnsbrunnar, vilket det inte gör hos företag 1. Saknar spec på hur långt de räknar med att det är. 5 års garanti. Räknar med att det tar 8-9 dagar.
Företag 3, relinar huvudledningen för 192 tkr. 10 års garanti. Saknar ytterligare information (vad ej om med då känslan var sådär så den här har redan gått bort)
Något är skumt här, hur kan det skilja så mycket för i stort sett samma sak? Nån med kunskap om branschen som kan berätta vem som räknar fel?
Hej och välkommen till forumet @Finkr ✅✅👍👍
När ska billig "relining" vara ett kompetent alternativ?
Men är det ens billigt?
Det är ju den stora frågan...
Man ska aldrig glömma att detta gäller enkom avlopp.
Inkommande tappvatten (serviceledning) byts ju oftast samtidigt hos en privatägd bostad...
Struntar man i det bara för man plastar avloppet?
Varför då?
Det är ju en normal renovering när man endå så gräver upp halva trädgården för att göra det korrekt.
Alltså både byta avlopp + tappvatten.
Varför bara plasta avloppet och hoppas på det bästa?
Liten heder till det företaget som dock tänker byta ut golvbrunnarna som många andra reliningfirmor struntar i att göra...
Stor varningsflagg när man anser att gjutjärnsbrunnar anses OK idag i kombination med tätskikt!
Jag vill påstå att det är nästan alltid billigare att göra om om göra rätt från början.
Oavsett ytskikt.
Relining är superbra i hisschakt och skyddsrum.
Men där tar det slut enligt min åsikt...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varnar-for-relining-kan-bli-ekonomisk-kalldusch
Men är det ens billigt?
Inkommande tappvatten (serviceledning) byts ju oftast samtidigt hos en privatägd bostad...
Varför då?
Det är ju en normal renovering när man endå så gräver upp halva trädgården för att göra det korrekt.
Liten heder till det företaget som dock tänker byta ut golvbrunnarna som många andra reliningfirmor struntar i att göra...
Stor varningsflagg när man anser att gjutjärnsbrunnar anses OK idag i kombination med tätskikt!
Jag vill påstå att det är nästan alltid billigare att göra om om göra rätt från början.
Oavsett ytskikt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varnar-for-relining-kan-bli-ekonomisk-kalldusch
Redigerat:
Tack för ditt svar, men du svarar inte på det jag undrar, nämligen hur det kan bli så olika beräkningar i både tid och pris för samma jobb? Bytet av brunnarna kan knappast förklara 5 arbetsdagar.Krilleman skrev:
Men är det ens billigt?
Varför då?
Oavsett ytskikt.
[länk]
Artikeln du länkar till är 11 år gammal. Ett av argumenten i den är att tekniken är ny. Den är nu 11 år äldre, vilket i sammanhanget ändå är relevant. Jag misstänker att försäkringsbolagen löpande uppdaterar sin syn. I begreppet relining ingår både sprayning och stumpa, det framgår inte i artikeln vilka metoder man är skeptisk till. Man nämner en branschorganisation som endast ett fåtal företag är med i, där verkar det ha hänt en hel del på dessa år då samtliga mina tre offererande företag är med i den. Av 300 uppföljda projekt var det ett som börjat spricka 9 år senare, det är 0,003%. Inte kul för den stackaren förstås, men ändå bra statistik. Hade förstås varit intressant att se en uppföljning idag. Men sammantaget lägger jag ingen större vikt vid denna artikel, kom gärna med något skrivet i närtid.
Struntar i att byta inkommande tappvatten - ja, eftersom vi inte har några indikationer på att det är fel på det. I källaren är de dessutom utanpåliggande och rören ser inte uråldriga ut, så jag tror inte att det är original. I kombination med de följdeffekter det får att göra ett stambyte så är det helt enkelt inte värt det.
Ett stambyte är inte aktuellt eftersom det innebär att vi måste bryta upp hela vår inredda källare, klinkers på samtliga golv, ett 10 år gammalt badrum som inte är i behov av renovering (för övrigt vårt enda badrum) och en 20 år gammal tvättstuga som inte heller är i behov av renovering. Vi kommer behöva flytta ut under renoveringstiden, med småbarn och hund. Det kostar enormt mycket mer, både i tid, energi och pengar. Reliningen sägs hålla 50 år, men det är det ingen som vet om det gör eftersom det inte funnits så länge. Men jag är nöjd om det håller hälften.
Är det tex gjutjärnsbrunn i gammalt garage eller pannrum är det ju oftast inte något tätskikt att ta hänsyn till. Men är det i en renoverad tvättstuga eller ett badrum så måste man sannolikt hantera tätskiktet.
En brunn i tvättstuga, där borde träskikt påverkas. Två brunnar ute, inget tätskikt. Brunnen i badrummet är bytt vid renovering så den ska inte göras nåt med. Borde inte kunna förklara skillnaden?ACME skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 324 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 324 inlägg
Kan det inte löna sig att byta rören i trädgården men göra en relining i källargolvet?
Särskilt om ni kan gräva själva.
Det är nog bara genom att fråga företagen som du kan få reda på varför det skiljer så mycket i pris.
Har du personliga rekommendationer om de företagen?
Om tvättstugan är i källaren och senast renoverades för 20 år sen finns det nog inget tätskikt på det golvet. Om inte annat så är tätskiktet inte fungerande eftersom det inte går att få till en tät anslutning mot en gammal gjutjärnsbrunn.F Finkr skrev:
Det är nog bara genom att fråga företagen som du kan få reda på varför det skiljer så mycket i pris.
Företag 1 och tre skiljer ju bara 11% i pris, d v s priset är jämförbart. Det är ju företag 2 som sticker ut med 38% respektive 53% högre pris jämfört med konkurrenterna. Men de erbjuder ju en mer omfattande tjänst med byte av golvbrunnar. Det ska då bilas och gjutas betong, det tar sina dagar för detta att brinna. Klart dagarna drar iväg och då också personalkostnaden.
Gräv upp och byt brunnarna är också mitt bud.
Företag tre avser bara huvudledningen om jag förstått det rätt, alltså ej helt jämförbart. Men jag är inte helt säker för offerten är mycket otydlig.Claes Sörmland skrev:
Företag 1 och tre skiljer ju bara 11% i pris, d v s priset är jämförbart. Det är ju företag 2 som sticker ut med 38% respektive 53% högre pris jämfört med konkurrenterna. Men de erbjuder ju en mer omfattande tjänst med byte av golvbrunnar. Det ska då bilas och gjutas betong, det tar sina dagar för detta att brinna. Klart dagarna drar iväg och då också personalkostnaden.
Företag ett gör endast huvudledning för 113 tkr och företag två gör den för 117 tkr, så där är de jämförbara. Det är de övriga ledningarna som skiljer extremt mycket.
Rimlig synpunkt att betong ska brinna, det kan förklara att tiden springer iväg förstås. Men jag utgår från att de inte behöver titta på betongen när den brinner…
Jag är inte jättesugen på att gräva upp trädgården heller om jag ska vara ärlig. Bla skulle en gammal magnolia ryka och den går inte att ersätta.BirgitS skrev:
Kan det inte löna sig att byta rören i trädgården men göra en relining i källargolvet?
Om tvättstugan är i källaren och senast renoverades för 20 år sen finns det nog inget tätskikt på det golvet. Om inte annat så är tätskiktet inte fungerande eftersom det inte går att få till en tät anslutning mot en gammal gjutjärnsbrunn.
Hade man inte tätskikt för 20 år sen? Att de inte motsvarar dagens köper jag, men nog måste man ha haft nåt? Att det inte är tätt mot en gammal gjutjärnsbrunn köper jag också iofs.
Jag har frågat företagen och väntar på svar. Men de vill ju sälja och jag vill gärna ha input från folk som inte vill ha mina pengar också.
Jag har inga personliga rekommendationer på företagen, eftersom jag inte känner nån som haft behov av såna här tjänster. Det är sjukt svårt att bedöma om dom är bra. De billiga kanske är klåpare. Eller så är det de dyra som tar överpris, det är ju det jag inte vet. Jag har kollat det jag kan, dvs certifieringar, medlemskap branschorganisation, ekonomi, skatteregisteringar, kundomdömen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 324 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 324 inlägg
I källare med oisolerad betongplatta har man idag bara tätskikt på de ytor som ofta blir blöta, dvs. just i och kring duschen och ev. närmast golvbrunnar i tvättstugor. Detta för att fukt i marken som vandrar upp i betongen ska kunna avdunsta. Förr hade man inte tätskikt kring golvbrunnen i tvättstugor.
Nu vet jag inte vilket försäkringsbolag du har, men i den här broschyren från Länsförsäkringar finns ett kapitel om relining: https://www.lansforsakringar.se/4ab...t/ovrigt/minska-risken-for-vattenskador-1.pdf
Kundomdömen på Reco och liknande ställen kan man tyvärr inte lita på. Det förekommer att företagen (ägares anhöriga) skriver omdömen och att negativa omdömen tas bort. Be företagen om referenser som du kan ringa och prata med.
Nu vet jag inte vilket försäkringsbolag du har, men i den här broschyren från Länsförsäkringar finns ett kapitel om relining: https://www.lansforsakringar.se/4ab...t/ovrigt/minska-risken-for-vattenskador-1.pdf
Kundomdömen på Reco och liknande ställen kan man tyvärr inte lita på. Det förekommer att företagen (ägares anhöriga) skriver omdömen och att negativa omdömen tas bort. Be företagen om referenser som du kan ringa och prata med.
Ok, det är betongplatta så då blir ju tätskiktet i tvättstugan irrelevant oavsett. Tack för den infon! Och för resten också.BirgitS skrev:
I källare med oisolerad betongplatta har man idag bara tätskikt på de ytor som ofta blir blöta, dvs. just i och kring duschen och ev. närmast golvbrunnar i tvättstugor. Detta för att fukt i marken som vandrar upp i betongen ska kunna avdunsta. Förr hade man inte tätskikt kring golvbrunnen i tvättstugor.
Nu vet jag inte vilket försäkringsbolag du har, men i den här broschyren från Länsförsäkringar finns ett kapitel om relining: [länk]
Det är skillnad på relinng och
Det är skillnad på relining och relining. Att hänvisa till en artikel där man inte har all fakta är ungefär som att jämföra en pistol med en banan.Krilleman skrev:
Men är det ens billigt?
Varför då?
Oavsett ytskikt.
[länk]
Jag bilade hela min källarplatta och stoppade i två lager isolering innan jag gjöt ny platta. Vid alla golvbrunnar (dusch, tvätt, bastu, bubbelkopp) monterade jag våtrumsmanchett. Det var det enda tätskiktet jag använde förutom väggarna i duschen och vid bubbelkoppen.F Finkr skrev:
Jag skulle passa på att byta ut golvbrunnarna i samband med reliningen. Men jag skulle välja en gjutjärns- eller rostfri brunn för att säkerställa att inga gnagare kan tugga igenom brunnen.
Byte av golvbrunnar är inte någon större grej och två brunnar är utomhus. Vad är det för brunnar du har utomhus? 100k i mellanskillnad för byte av 3 brunnar låter mycket, men kan ju vara rimligt om de ligger i asfalt som ska kompletteras eller något sådant.
Säkerställ att företaget har räknat med epoxi/ polyester som är gjord för utomhusbruk.
Har kommit fram till att de antingen har tänkt helt fel eller försöker blåsa mig. Förmodligen det senare eftersom de inte svarar när jag frågar om detta. Utomhusbrunnarna går på dagvattenledningen och påverkas inte av reliningen. Det är alltså en (1) brunn det rör sig om. Den ligger i betongplatta med klinkers så det blir såklart lite jobb att återställa, men 100 tkr borde det inte kosta.R Relining skrev:Jag bilade hela min källarplatta och stoppade i två lager isolering innan jag gjöt ny platta. Vid alla golvbrunnar (dusch, tvätt, bastu, bubbelkopp) monterade jag våtrumsmanchett. Det var det enda tätskiktet jag använde förutom väggarna i duschen och vid bubbelkoppen.
Jag skulle passa på att byta ut golvbrunnarna i samband med reliningen. Men jag skulle välja en gjutjärns- eller rostfri brunn för att säkerställa att inga gnagare kan tugga igenom brunnen.
Byte av golvbrunnar är inte någon större grej och två brunnar är utomhus. Vad är det för brunnar du har utomhus? 100k i mellanskillnad för byte av 3 brunnar låter mycket, men kan ju vara rimligt om de ligger i asfalt som ska kompletteras eller något sådant.
Säkerställ att företaget har räknat med epoxi/ polyester som är gjord för utomhusbruk.