Hjälper min gamla släkting med boendet i hans över 100 år gamla fritidshus. Efter att ha kikat runt lite i den kalla källaren fann jag att varmvattenberedaren står och droppar. Den är inte av nyare skick och har rostat och ser inte vidare fräsch ut. Se bilder. Det droppar från mitten i beredaren och där verkar det vata både el och rost... Då huset är ute på en ö är det inte bara att boka in någon som skall komma och kika läget utan vidare. Hur tycker ni att vi skall gå tillväga?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Köp en ny, det där är inget man lagar!

Är set någon akut fara eller skall man köra på tills den lägger av?

Y
Känns ju inte sådär jättemysigt varken med rostvatten eller att det droppar på en oskyddad eldosa. :p

Byt nu innan, innan det blir akut!

Släktingen tycker det är meningslöst då vvb fungerar. Men den måste ju dra rejält mycket extra så som den står och droppar...

Din släkting är dumsnål. En dag inom en väldigt snar framtid kommer det att spruta rejält med varmvatten och ni blir tvungna att stänga av allt. Sen ringer ni efter någon som kanske kan komma ut om 3-4 veckor. Bättre att boka in ett byte nu med en gång.

Ser inte ut som man har anslutit jord till beredaren. Det i kombination med läckande vatten är ju egentligen en livsfara. OM det nu är så, så hade jag brutit strömmen direkt.

Tack för kloka råd. Skall försöka se till att detta görs. Helt enkelt boka in byte av vvb där elen är fixad otillräckligt? 80 liter lagom för ett större fritidshus?

Redigerat:
Ja, det ser lite läskigt ut när det är öppet in till elpatronen och kabeln som hänger löst + vatten. 80 liter räcker fint om det inte är för många långduschare efter varandra förutsatt att det inte finns något badkar.

Vad mer än byte av varmvattenberedare bör nämnas i detta fallet när jag skall be om offerter? Att elen behöver göras i ordning då den nu verkar vara aningen undermålig? Behövs det alltså både elektriker och rörmokare? Elen i huset är minst sagt i "original". Dvs inget nyare snitt överhuvudtaget..

Byt beredaren, en ny är billig. Dock kanske han behöver dra fram jord till den nya, att rekommendera iallafall. MEN det ser faktiskt ut som det läcker runt elpatronen, är du lite händig så byter du den packningen på 15 minuter själv. Under förutsättning att du får av muttrarna i ett stycke och att tanken inte läcker någon annanstans. Bryt strömmen först tack, så att du överlever och kan lägga in hur det gick alltså =)

Blir att skaffa en ny varmvattenberedare.
Nu återstår val av av korriosionsskydd.
Fritidshuset ligger i ett kustområde kring Göteborg där det är mjukt vatten, låg järn/klor/aluminuim/florid-halt, ph ca 8.
Det kan bli aktuellt att vvb är avstängd vissa perioder. Vad skall jag välja? Rostfritt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.