Tittar på fakturan från VVS-firman som installerade vårt badrum och har ingen aning om vad alla delar borde kosta. Sammanlagt blev det väldigt dyrt. Här är några exempel från fakturan (exkl moms):
VSH T-rör 1421F 15x12, pris: 323kr
VSH KPL RAK 1401F 12x10, pris 138kr
Kopparrör FKR HH 2.00m 15 pris 347kr
Normi klamma D12-15 FKR, pris 63,20 kr
PUR WC-ansl RAK 99-105centr, pris 191kr
en snabbsökning på google leder till priser som är en tredjedel av ovanstående.
Kan man reklamera fakturan pga priserna? Det är ju inget vi avtalar om innan.
VSH T-rör 1421F 15x12, pris: 323kr
VSH KPL RAK 1401F 12x10, pris 138kr
Kopparrör FKR HH 2.00m 15 pris 347kr
Normi klamma D12-15 FKR, pris 63,20 kr
PUR WC-ansl RAK 99-105centr, pris 191kr
en snabbsökning på google leder till priser som är en tredjedel av ovanstående.
Kan man reklamera fakturan pga priserna? Det är ju inget vi avtalar om innan.
Redigerat:
Men det är ju något ni borde ha avtalat om innan... Finns en mängd trådar som gäller just detta här inne.
Jag tror att det blir svårt att reklamera er faktura p g a deras materialpåslag om de inte är helt uppåt väggarna. Rörfirman brukar hänvisa till t ex Ahlsells "dyraste" lista och sedan lägga på 15% "för omkostnader". Att de sedan i verkligheten betalar kanske 30% av Ahlsellpriset spelar liksom ingen roll. Sök på forumet så kommer du att hitta massor av trådar som behandlar ämnet.
Jag tror att det blir svårt att reklamera er faktura p g a deras materialpåslag om de inte är helt uppåt väggarna. Rörfirman brukar hänvisa till t ex Ahlsells "dyraste" lista och sedan lägga på 15% "för omkostnader". Att de sedan i verkligheten betalar kanske 30% av Ahlsellpriset spelar liksom ingen roll. Sök på forumet så kommer du att hitta massor av trådar som behandlar ämnet.
Ok, har sökt och funnit andra trådar och många verkar ense om att det är lurendrejeri. Skall absolut kolla detta med min juristkompis i morgon. Så här får det inte gå till.Rebeckaf skrev:Men det är ju något ni borde ha avtalat om innan... Finns en mängd trådar som gäller just detta här inne.
Det är omöjligt för mig som lekman att göra en lista innan på alla prylar som kommer att behövas och fråga vad varenda koppling kostar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är nog knappast lurendrejeri i rent juridisk mening om ni inte kommit överens om andra priser. Det handlar om att systematiskt lura godtrogna kunder men är som sagt svårt att komma åt juridiskt
Rent affärsmässigt är det givetvis en form av lurendrejer och enda motmedlet, förutom att vara påläst innan och skriva bra avtal, är att sprida din negativa bild av firman till så många som möjligt.
Rent affärsmässigt är det givetvis en form av lurendrejer och enda motmedlet, förutom att vara påläst innan och skriva bra avtal, är att sprida din negativa bild av firman till så många som möjligt.
Det ligger till så att hantverkaren inte "googlar" efter bästa pris. När jag bygger handlar vi lokalt samma pris gäller till kund. kunden debiteras däremot tiden som matrielet hämtas samt resorna...det kanske inte framgår i din faktura men kolla gärna med någon kunnig om regler....Håller själv stenhårt på avtal till kunder samt låter dem välja eller ha möjlighet att välja matriel/sopor/städning om kunden väljer att hålla rent själv så kostar det mindre eftersom tex..2säckar isolering 2-3 skivor gips kan kosta kunden 800-1000 kr om hantverkaren ska åka och slänga till närmsta återvinning samt att det kostar för företag iaf hos oss här att återvinna, slutsumman kan öka med åtskilliga tusenlappar om kunden inte är på det klara med att hantverkaren/na debiterar tid för allt.... om kunden köper matriel själv men glömmer en väsentlig del inom tex rörmokeri,rörmokaren kommer men måste åka o införskaffa rätt del kan ett arbete med extra tid öka MYCKET. Om kunden propsar på att hämta felande matriel själv (som kunden ska ordna själv) vad ska hantverkaren göra under tiden? Jo de debiterar viss tid ändock,fast de har "bara" stillestånd i arbetet! Det är svårt att se vad som är rätt o fel när det kommer till anlitade tjänster...
Vet bara att jag gör rätt! Oftast fick tyvärr göra en mindre korrigering på ett större arbete i helgen utan ersättning, men det var helt o hållet mitt fel så det säger jag inget om
Händer ibland.. Har feber,öroninflamm,yrsel kan skylla på det!
lycka till...
"byggare på heltid"
Vet bara att jag gör rätt! Oftast fick tyvärr göra en mindre korrigering på ett större arbete i helgen utan ersättning, men det var helt o hållet mitt fel så det säger jag inget om
lycka till...
"byggare på heltid"
Betala inte in det du "tycker" är skäligt utan kom överrens med hantverkaren om en reducering av priset... Brukar fungera......Hoppas inte mina kunder känner till den här sidan....
"byggare" i en liten bygd.... där man måste kompromissa
"byggare" i en liten bygd.... där man måste kompromissa
Tipsa firman om att de kan införskaffa matrielet från Rinkeby rör.... där handlar de flesta....blir billigare för kunden då hehe? troligtvis inte.... Råd...
Flytta till Dalarna här är alla trevliga o snälla mot varandra, förutom grannar, hantverkare,kunder,barn,vuxna samt äldre annars är vi alla snällare/bättre här uppe....
"byggare" ursprungligen 0762/08/018 men numera dalmas
Flytta till Dalarna här är alla trevliga o snälla mot varandra, förutom grannar, hantverkare,kunder,barn,vuxna samt äldre annars är vi alla snällare/bättre här uppe....
"byggare" ursprungligen 0762/08/018 men numera dalmas
Nej, det är som sagts tidigare inte tillräckligt tydligt att de priser du fått är 'olagliga'.Lars_M skrev:
Ta ett snack med dom! Det är det bästa du kan göra av situationen nu. Gör upp priserna innan nästa gång!
Bygger själv mest badrum men fick en liten överraskning när jag skulle komplettera kopplingar/avstängningsventiler till mitt eget nya badrum.... 2446:- fick plats i båda händerna visserligen kupade jag dem då, men va fa.. sÅÅÅ stora händer har jag inte. visste själv inte att det var så dyrt med "rör" arbetar med rörkrökare nästan dagligen....
Jag har en tråd du kan söka efter.
Efter ett par försök via telefon bestred jag fakturan och betala "bara" ett dyrt marknadspris + 20% och inte mer än dubbla marknadspriset som han hade fakturerat.
Det funkade och besparade mig ca 5000.
Efter ett par försök via telefon bestred jag fakturan och betala "bara" ett dyrt marknadspris + 20% och inte mer än dubbla marknadspriset som han hade fakturerat.
Det funkade och besparade mig ca 5000.
Jag har nu pratat med VVS-firman men de viker inte en tum. De hävdar att deras delar är bättre än de på byggvaurhuset (som inte alltid är godkända av boverket) och att de måste stå för all garanti för installationen. De menar också att de inte kan gå runt på enbart timkostnaden och att de hade tackat nej till min installation om jag köpt materialet själv.