13 725 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Kommunen ska inspektera min 3-kammarbrunn
Fel ordvalmessijah skrev:När du säger anmälan, menar du att någon granne eller liknande ska ha gjort en anmälan?
Tror för övrigt att det är vatten i luftventilerna, tyckte jag hörde att plums när något ramlade ner när jag öppnade men ska kolla mer imorgon. Vad händer om det är vatten i enbart ett rör? Kan man gräva igen det då?
Jag vet att jag söker enkla genvägar men jag greppar efter halmstrån känns det som.
Vill det bästa för miljön men har heller inte lust att lägga ut så mycket pengar just nu när man precis köpt hus på något som ändå verkar fungera okej![]()
Stillastående vatten i spridarrören tyder på att infiltrationsbädden är mättad.
Om man har totalt 5 år sig innan åtgärden ska vara klar (enligt ett tidigare inlägg) kan det väl hända att man ändrar sig om lösningen. Måste man göra en ny anmälan då?bittle skrev:Det var en regelrätt ansökan med lösning, med grusstorlekar, plan för bädd, ritning över brunnar i närheten etc. Själva lösningen och allt det där fyllde entreprenören i åt oss, med lager hit och pumpar dit. Sen gick vi runt och frågade grannarna vart deras vattenbrunnar ligger och ritade på en karta och skickade in det. Handläggaren var supernöjd![]()
Mindre avvikelser kanske kan nog göras efter kommunikation med kommunen men i princip så ska du anlägga exakt den anläggning som du har fått tillstånd till. Vill man ändra så får man inkomma med nya handlingar som kommunen kan ta ställning till (hur det löses med avgifter i sådana fall varierar från kommun till kommun).oneman skrev:
Inte sällan är nog situationen så att man har fått ett förbud att släppa ut avloppsvatten från sin gamla avloppsanläggning till ett visst datum. Då brukar motivationsgraden vara rätt hög att inte vänta 2-5 år med en ny anläggning. Ignorerar man utsläppsförbudet så drar Miljönämnden åt tumskruvarna med vitesförelägganden.
Nej dom förklarade bara hur min brunn fungerade då jag bad dem att göra det så att man vet precis hur det fungerar. Det enda dom klagade på var att jag skulle skaffa ett rör så jag kunde se hur grundvattennivån låg, men det var allt.
Sen åkte dom och verkade väldigt nöjda så jag klarar mig nog några år till innan avloppet ger sig så nu ska jag börja spara till det
Sen åkte dom och verkade väldigt nöjda så jag klarar mig nog några år till innan avloppet ger sig så nu ska jag börja spara till det
Klicka här för att svara