Hej

Jag försöker sätta ihop ett så billigt och enkelt testpaket för att prova att ta upp vatten ur ett gammalt borrhål i Stockholms skärgård.
Borrcertifikatet från 1980 säger att hålet är 60 meter djupt och att det är fråga om salt eller bräckt vatten.
Hålet har använts tidigare för tvättvatten via manuell pumpning och då har det hävdats att det var klart och friskt fast med varierande sälta.
Det är ok för mig eftersom vi endast hoppas på vatten för tvätt, dusch och disk .
Kanske provar vi en avsaltningsanläggning på systemet senare om det ger konstant ok salt/bräckvatten.

Jag tänkte nu handla en billig pump för att testa lite och se vad man kan få upp utan att spendera för mycket pengar. Pumpa ur hålet några timmar och kolla tillrinning.
Hänga pumpen på kanske 30-40 meter?
Sedan ta upp vatten och prova och titta, lukta på det samt skicka in vattenprover om det är lovande.

Har hittat en hyfsat billig pump som enl. manual klarar 5m3/h och skall kunna pumpa från mer än det angivna djupet.

Utöver pumpen behövs:
50 meter PEM slang ner i borrhålet och sedan ca 50 meter till över jord till husen.
En mindre hydrofor (på 20-40 liter?) samt en tryckströmbrytare från typ Jula.
Tre eller fyra tappställen för friggebodar och en dusch, eventuellt med en genomflödes gasolvarmvattenberedare är en förhoppning.

Finns det någon uppenbart problem med allt detta som jag missar?
Jag förstår att risken för korrosion är uppenbar.
Kanske blir det inte ett tryck som ger mer än att det ändå kommer vatten?

Men vi har inte så stora vattenbehov. Det är ett sommarställe och jag tror att vi kommer att vilja ta upp ca 200-300 liter vatten per dygn under två månader om året och sedan lite då och då så länge frosten inte sätter in.
Om hålet inte ger något användbart vatten alls hoppas vi borra nytt hål när vi har råd och då kanske använda denna utrustning på nästa hål.

Några generella eller specifika synpunkter som någon vill ge?
Större hydrofor?
25 eller 32 PEM slang?
Vilket djup skall man börja med att hänga pumpen på?
Tacksam för alla tips och kommentarer!

En sak jag undrar över från pumpens manual är att den säger att den klarar 70m höjdskillnad, men inte får vara djupare i brunnen än 15 meter under vattenspegel. Om man byter eller förlänger elkabeln borde det ju vara tekniskt möjligt att pumpa från större dup....men kanske är det något jag missar här? Händer det något annat med pumpen om den är på större djup? Hittar inte info om detta. Mer än att de åf jag pratar om vill sälja betydligt dyrare pumpar. Såklart... Kanske är det lika bra att satsat på något dyrare, men det vore juste att få göra testet med så liten budget som möjligt. Blir vattnet fint är det ju ok att det får kosta mer.

mvh
Per

Redigerat:
Hej och välkommen till Byggahus.

Med tanke på bräckvatten så skulle jag satsa på en hydropress i glasfiber istället för hydrofor i galvat stål eller rostfritt.

25 mm PEM-slang bör funka bra. Ev köra med 32 mm mellan borrhål och hus. Var ska hydroforen placeras? Pumpus vid borrhålet, eller inne i huset?

När det gäller pumpen och dess lyfthöjd så avser det inte bara djupet i brunnen utan också det maximala tryck du kan få ut av pumpen. I teorin kan din pump lyfta vattnet 70 m från vattenytan, men flödet från pumpen kommer då att vara 0 l/min. Man utgår alltid från vattenytan i borrhålet eftersom det är bara det arbetet som pumpen faktiskt behöver utföra.

I ditt fall om du vill ha t ex ett max tryck på 4 bar när pumpen ska slå i från får vattenytan i borrhålet inte vara lägre ner än 30 m mätt från hydropressen/hydroforen. 1 bar = ca 10 höjdmeter. 30+40=70 m. Sedan tillkommer en del förluster p g a ledingslängden, böjar mm, så det är bra med lite marginal.

Hur djupt du ska sätta pumpen beror dels på pumpens kapacitet vad det gäller lyfthöjd och vilken tillrinning du har i borrhålet. Är tillrinningen riktigt dålig finns risk att pumpen inte orkar upp i stopptrycket när vattenytan sjunkit. Då får du justera ner stopptrycket.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Hej Patrick E.

Tusen tack för svar med bra info. Uppskattas!!
Skall söka efter glasfiberhydrofor. Troligen en bra idé ja...

Denna pump klarar lyfthöjden men inte djupet va?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...umpar/djupvattenpumpar/djupbrunnspump-731103/

Eftersom detta än så länge är ett test jag håller på med vill jag gärna hitta ett sätt att inte bränna hela budgeten direkt.. Kanske åker på att borra ny brunn och då är det kanske annan pump som är optimal oavsett. Finns det andra ställen än blocket att hitta nåt beggat eller billigare för att testa?

Vad gäller dina frågor tänkte jag placera hydrofor i ett skjul ca 15 m från hålet.
Är det bättre eller sämre inne i huse? 30-40 meter till blir det då och upp ett par meter.

Tack igen!

Haken med pumpen från Jula är väl just den korta sladden. Det finns i o f s gjutskarvar, men jag tror inte den pumpen är ett bra val.
Kolla Blocket, eller med någon pumpfirma t ex Pumphuset om de har någon beg renoverad pump att sälja.

Ju närmare borrhålet du kan placera hydropressen desto bättre. Ditt skjul låter som ett bra val.

Tack igen Patrick E!

Jag misstänker att pumpen på Jula har enkla radialtätningar vid axeln som gör att den bara klarar typ två bar. Vilket stämmer hyfsat med tio-15 meter sulle jag tro...

Denna pump kan kanske annars också var nåt, är i rätt prisläge men kanske har jag potentiellt för mycket salt i vattnet för att den skall hålla...http://www.robota.se/LinkClick.aspx?fileticket=-UPcAbZN4s0=&tabid=194&mid=967
Skall börja leta renoverade pumpar med...tack igen!

Rinkaby rör har ju en hel del pumpar i sitt sortiment. Har dock ingen koll på prisklassen.

Kollar det med. Tack igen!

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.