Hej

Funderar på att dra ut vatten till garaget och som i princip bara ska användas till ett tvättställ där jag vill kunna tvätta händerna och sedan kanske det blir någon biltvätt på det med. Jag har ingen möjlighet att gräva utan jag har ett gammalt rör som jag kan dra slang genom invändigt. Men är det tillåtet att dra pex-rör mellan huset och garaget för att sedan gå över med kopparrör? Eller hur gör man? PEM-slang som finns är för grov.

Krilleman
Det går fint!

16mm räcker gott för biltvätt om det inte är alldeles för långt!

Det blir 12mm pex-rör i sådana fall, mer får inte plats. Som jag har fattat det så är det bara att dra i vanliga stödhylsor och köra på klämringskoppling. In med pex-rör i ena sidan och kopparrör i andra och sedan köra vidare med kopparrör?

Njaa. Det är andra dimensioner på stödhylsor för PEX. Egentligen skall du köra med kopplingar av samma fabrikat som PEX slangen.

Krilleman
Vanlig klämringskoppling är ok om det är godkänd för PEX. Vatette är det, även fast jag rekommenderar vatette plast till alla PEX-installationer.

Och det ska vara längre stödhylsa med krage i så fall.

Men om du bara får i en 12mm PEX så är ju inte din PEM för grov på något sätt! 20mm?

Nu är jag inte med, det finns ju ingen PEM som är 12mm i diameter utvändigt? Eller har jag missat något?

Krilleman
Det jag menade är om du har plats i att trä i en 12mm PEX i din befintliga PEM-slang men inte en 16mm.

Vilken storlek har du då på din befintliga PEM? 20mm?

Sorry, jag som varit otydlig. Där jag funderar dra PEX ät i ett gammalt elementrör. Jag vill inte ha/ kan inte ha något grövre än 12mm på vattenröret då.

Sorry, jag som varit otydlig. Där jag funderar dra PEX är i ett gammalt elementrör. Jag vill inte ha/ kan inte ha något grövre än 12mm då.

Kunde inte redigera inlägget ovan därav dubbelpost. Skrev på mobilen under lunchen och det blev inte det bästa.

Om du ändå har ett gammalt elementrör varför inte köra vattnet på det?
Sätt en backventil i huset om du är orolig för att det ska läcka bakåt.

Om röret är i dåligt skick så tror jag att en PEX blir svår att dra i ändå.

5-10m 12mm PEX duger nog för ett handfat och en billig högtryckstvätt, men att slangtvätta bilen kommer bli tråkigt pga lågt flöde.

Krilleman
Är värmerören någorlunda raka utan vinklar för att du ens ska kunna få i PEX:en?

En sista utväg (eller rättare sagt genväg) kan vara som corre skriver.

Ja, det tänkte jag inte ens på. Radiatorrör brukar ha skarpa böjar :/

Där är en böj på röret, antal grader okänt. Så jag får helt enkelt testa och jag får i ett pex-rör. Elementröret vill jag inte koppla in vatten med för det är gammalt. Skulle inte känna mig säker med det så går det inte med pex så skiter jag nog i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.