Överlag bra, men det blir en hel del frostsprängningar beroende på lokala svackor där vatten står och blir infruset.
Det är ett måste att dela kopplingar på vissa ställen så att det inte fryser i kopplingen.

Erfarenheten baserar sig på en scoutanläggning med ett par km slang ovan jord som vinterställs genom att i möjligaste mån lossa kopplingar och tömma på vatten.

Så skälva PEM slangen kan spricka i frosten och även plast kopplingarna.

Ok, då vår jag hitta på något sätt att tömma inför vintern, man borde ju kunna trycka luft med kompressorn så får man nog bort det mesta av vattnet skulle jag tro?

Tryckluft fungerar, men det räcker inte med en liten, såvida anläggningen saknar fall och inte har allt för grova ledningar.
Det som är viktigt om man planerar att frysa in anläggningen är att man kan inspektera de infrusa delarna och är beredd att byta delar när man driftsätter.

Infrusen slang och koppling 2dm ned i marken kan läcka länge innan det upptäcks.

Vad är ditt behov, hur stor är anläggningen?

• Gilla
Hasskvist
  • Laddar…
Jag har bara ca 150m 32mm slang med två T-kopplingar som går till tappkranar och spridare. Ville slippa för mycket strul inför vintern. Slangen ligger på ytan där det går upp o ner :-)

Då är det simpelt, öppna kopplingarna och lyft lite slangen så det rinner ut.
se till att det inte finns några djupa dalar där slangen ligger, det är oftast där som det fryser.

• Gilla
alfargh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.