9 767 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Tre frågor kring placering av varmvattenberedare
Jag har en varmvattenberedare som idag står i badrummet. Det är en 100-150 liters (osäker) äldre pjäs med måtten 60x70 cm stor.
I samband med att jag nu tänker bygga om är idén att flytta varmvattenberedaren och ställa den i hallen istället. En golvbrunn behöver isf installeras. Allt kommer att gömmas bakom en garderobslösning.
Frågor:
1. Spelar höjden på vilket jag placerar en vvb roll? Ofta ser man tycker jag vvb som är placerad så högt upp som möjligt i ett hus.
2. Är det OK att placera varmvattenberedaren direkt under proppskåpet i hallen?
3. Jag tänker isf om det vore möjligt att "våtrumssäkra" garderobens golv genom att bygga en sarg runt golvbrunnen som kläs i t.ex. våtrumsmatta enligt BKR rekommendation. Detta för att hantera det vatten som uppstår i samband med spillvattnet från vvb.
I samband med att jag nu tänker bygga om är idén att flytta varmvattenberedaren och ställa den i hallen istället. En golvbrunn behöver isf installeras. Allt kommer att gömmas bakom en garderobslösning.
Frågor:
1. Spelar höjden på vilket jag placerar en vvb roll? Ofta ser man tycker jag vvb som är placerad så högt upp som möjligt i ett hus.
2. Är det OK att placera varmvattenberedaren direkt under proppskåpet i hallen?
3. Jag tänker isf om det vore möjligt att "våtrumssäkra" garderobens golv genom att bygga en sarg runt golvbrunnen som kläs i t.ex. våtrumsmatta enligt BKR rekommendation. Detta för att hantera det vatten som uppstår i samband med spillvattnet från vvb.
Jag tycker inte det låter vettigt. Du skriver äldre varmvattenberedare hur gammal. Har för mig att försäkringsbolag ersätter inte vattenskador gjorda av för gamla varmvattenberedare. Klarar golvbrunnen att svälja allt vatten med den lilla sargen 60x60 cm om berederaren eller rör går sönder under tryck?
Skillnaden är att han nu vill bygga in problemet då han haft bättre lösning. Tillråga på det vill han bygga in en gammal beredare som bäddar för problem.kulle skrev:
Klicka här för att svara