Hej

Ska koppla in en blandare och i manualen från Ikea så står det att kopplingarna är 3/8 - 10mm.
Så jag köpte en nippel att ha mellan rören i golvet och blandaren då rören har en nippel nu som är 15-15 som jag måste byta ut.
Köpte en nippel som det stod 10-1/2 på som jag då som jag förstått det är 10mm-15mm.
Nu när jag kom hem testade jag att skriva på blandaren på min nyköpta nippel men då är muttern från blandaren för stor. Vad är felet och hur vet man vad för mått man ska ha?

Nuvarande rördragning med gammal blandare. På muttrarna står det 15mm.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nippeln som jag köpt och trodde skulle gå
image.jpg
Skapa konto

Ikeas manual
image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Okej hittade samma modell på Jula och det ligger nära :)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...plar-och-bussningar/klamringskoppling-452119/

Men vad är det som jag har köpt då egentligen och varför fungerade inte den? Hade varit kul att veta så man inte gör samma misstag :)
Finns det någonstans det finns matnyttig information som rör enkla VVS-arbeten så man kan få lite amatörbehörighet när man ska koppla själv hemma? :)

Krilleman
Nej, julas ska du inte använda. Blanda aldrig tillverkare på kopplingar.

Kör på samma märket som redan sitter, alltså vatette. Då kan du behålla den undre 15mm muttern och bara skruva på den nya mellandelen.

Men om du tänkt kapa bort din befintliga koppling så kan du köpa julas variant. Men den vet jag inte om den har slät ansats under 10mm muttern som Vatette har. Glöm inte nya stödhylsor om du ska dra dit en ny koppling på dina prisolrör!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.