Jag håller på och gör om ett rum i källaren till badrum.. Och allt avlopp från övervåningen (toaletter och dusch) kommer ned och avslutas i en 90 graders böj under betongplattan. Som jag förstår det så ska det egentligen vara 2x 45 graders men huset är byggt -69 och det var väl inte samma regler då. Nu till min fråga, jag behöver komma på avloppet vid 90 graders böjen, kan man byta ut den mot en t-koppling (se bild) utan att det är någon risk för att det blir stopp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att jag måste använda denna T-koppling eftersom avloppet uppifrån kommer i väggen och avloppet i grunden ligger där det ligger. Så platsmässingt går det inte att ta ut svängarna på annat sätt.
Det kommer dock bli 3x45 börjar liggande direkt efter T-kopplingen på den nya förgreningen (höger sida på T-kopplingen) det kanske bromsar upp eventuell backspolning?
Det kommer dock bli 3x45 börjar liggande direkt efter T-kopplingen på den nya förgreningen (höger sida på T-kopplingen) det kanske bromsar upp eventuell backspolning?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Måste du gå på precis där i golvet? On du kan sätta ett 45 gr påstick en bit till vänster, och koppla på det nya där?
Klicka här för att svara