6 667 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Vattenrör upp ur golv i källare
inget emot rör-I-rör rent tekniskt men ser inte hur man löser övergången från plattan till röret upp på vägg där kranen sitter till trägårdsslangen?. Ser ju taffligt ut att låta skyddsrlöret gå upp på väggen...
Om du inte vill byta rör på vägen så har LK så kallade PAL-rör i skyddsrör. Det är typ som PEX men med ett tunnt aluminiumskikt i, samt vit yttermantel. Den beter sig mer som prisol än en PEX-slang och ser inte alls dum ut (jämfört med PEX). Kolla instruktionerna bara, i de smalaste skyddsrören (16mm PAL i 25mm skyddsrör) har jag för mig att den klassas som ej utbytbar. Det beror lite på böjradien på rören tydligen.
Två böjar enligt instruktionen är utbytbart enligt LK. Men jag skulle inte klassa ALU (oavsett tillverkare) som ett alternativ till koppar. Det är fortfarande för mjukt! Men absolut mycket hårdare än PEX.tommib skrev:Om du inte vill byta rör på vägen så har LK så kallade PAL-rör i skyddsrör. Det är typ som PEX men med ett tunnt aluminiumskikt i, samt vit yttermantel. Den beter sig mer som prisol än en PEX-slang och ser inte alls dum ut (jämfört med PEX). Kolla instruktionerna bara, i de smalaste skyddsrören (16mm PAL i 25mm skyddsrör) har jag för mig att den klassas som ej utbytbar. Det beror lite på böjradien på rören tydligen.
Jag menade utseendemässigt snarare än något annat. Om man kan acceptera prisol så känns PAL som ett bättre alternativ då det ändå är utbytbart om man är noga med installationen.
Som ett påpekande i all välmening så kommer installationen innebära en skarv i ett rum som kanske inte är ett våtrum. Kan vara värt att tänka på. Några vänner fick sin vattenutkastare placerad på fel vägg bara för att husleverantören vägrade installera vatten någon annanstans än under diskbänken och i badrummen. De hänvisade till något försäkringskrav.....
Som ett påpekande i all välmening så kommer installationen innebära en skarv i ett rum som kanske inte är ett våtrum. Kan vara värt att tänka på. Några vänner fick sin vattenutkastare placerad på fel vägg bara för att husleverantören vägrade installera vatten någon annanstans än under diskbänken och i badrummen. De hänvisade till något försäkringskrav.....
Klicka här för att svara