kulle
Rör i rör anser jag vara både bättre och billigare
 
Krilleman
Jag kan inte mer än att hålla med, men nu ville ju Arne ha koppar.
 
inget emot rör-I-rör rent tekniskt men ser inte hur man löser övergången från plattan till röret upp på vägg där kranen sitter till trägårdsslangen?. Ser ju taffligt ut att låta skyddsrlöret gå upp på väggen...
 
kulle
skyddsröret behöver ju inte vara med upp på väggen.
och vill du ha koppar eller kromat den biten upp på vägg så går det oxå bra.
 
Ok men hur gör jag då om jag vill gå över till kromat på ett snyggt sätt? pexen kommer ju upp ur golvet så jag kan la inte sätta en väggbricka på golvet? eller det kanske jag kan iof...
 
Krilleman
Hur kommer det se ut där rören går upp?

Om du ska ha krom upp på väggen så kommer du ju oavsett ha två kromade kopplingar nere vid golvet.
 
Nja krom ska ja väll iiof inte ha utan det blir väll koppar. Men hur som sätter jag alltså bara en koppling nere vid golvet då??
 
Krilleman
Det beror ju lite på vad det är för rum rören kommer upp i.

Men en helt vanlig 4cc bricka skulle ju duga gott. Vit eller krom.

aa575652177574aeedac817304a479c4_b4419f32f722d7e419e14c18a00dd058.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om du inte vill byta rör på vägen så har LK så kallade PAL-rör i skyddsrör. Det är typ som PEX men med ett tunnt aluminiumskikt i, samt vit yttermantel. Den beter sig mer som prisol än en PEX-slang och ser inte alls dum ut (jämfört med PEX). Kolla instruktionerna bara, i de smalaste skyddsrören (16mm PAL i 25mm skyddsrör) har jag för mig att den klassas som ej utbytbar. Det beror lite på böjradien på rören tydligen.
 
Krilleman
tommib skrev:
Om du inte vill byta rör på vägen så har LK så kallade PAL-rör i skyddsrör. Det är typ som PEX men med ett tunnt aluminiumskikt i, samt vit yttermantel. Den beter sig mer som prisol än en PEX-slang och ser inte alls dum ut (jämfört med PEX). Kolla instruktionerna bara, i de smalaste skyddsrören (16mm PAL i 25mm skyddsrör) har jag för mig att den klassas som ej utbytbar. Det beror lite på böjradien på rören tydligen.
Två böjar enligt instruktionen är utbytbart enligt LK. Men jag skulle inte klassa ALU (oavsett tillverkare) som ett alternativ till koppar. Det är fortfarande för mjukt! Men absolut mycket hårdare än PEX.
 
tommib
Jag menade utseendemässigt snarare än något annat. Om man kan acceptera prisol så känns PAL som ett bättre alternativ då det ändå är utbytbart om man är noga med installationen.

Som ett påpekande i all välmening så kommer installationen innebära en skarv i ett rum som kanske inte är ett våtrum. Kan vara värt att tänka på. Några vänner fick sin vattenutkastare placerad på fel vägg bara för att husleverantören vägrade installera vatten någon annanstans än under diskbänken och i badrummen. De hänvisade till något försäkringskrav.....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.