1 978 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Köra med eller utan järnfiltret i NÖDFALL!!
Trycklös HP ska ligga på ca 1,8 om start trycket ligger på 2 bar. Stäng av pumpen, öppna kranen, när det slutar rinna vatten justerar du trycket. Sen är det bara att starta pumpen. Fungerar inte detta är antingen blåsan trasig eller så är tryckströmbrytaren paj!
Sov gott!
Sov gott!
Det kommer en röris nu på morgonen och hjälper mig. Systemet är för komplicerat för min kunskapsnivå. Tryckvakterna (ja, det är två styck) är inkopplade till två elcentraler.
Men det kan ju vara så att trycket i HP är för stort, det ska jag testa. Men att pumpen stannar ibland och man då hör ett brummande ljud ifrån en av elcentralerna. Stänger man av strömmen och slår på igen så går pumpen igång igen och brummandet försvinner. Känns som ett justeringsproblem eller?
Men det kan ju vara så att trycket i HP är för stort, det ska jag testa. Men att pumpen stannar ibland och man då hör ett brummande ljud ifrån en av elcentralerna. Stänger man av strömmen och slår på igen så går pumpen igång igen och brummandet försvinner. Känns som ett justeringsproblem eller?
Det blev bra efter att trycket i hydropressen justerats ner!
Nu ska vi se om det fungerar i längden. Problemet nu är att pumpen ändå har stannat(snarare vägrat starta) en gång efter det att allt blev bra. Som sagt, när pupen ska gå igång hörs bara ett lickljud från elboxen, sedan börjar det surra. Då måste jag stänga av elboxen och när jag sätter på den igen startar pumpen och går som den ska. Jag tror det kan ha och göra med att jag var och skruvade på tryckvakten till pumpen, men jag vet inte hur jag skall ställa det till rätta igen. Rörmokarn ville inte börja skruva på det och de som sålt själva systemet föreslog att testa sätta pumpen i separat vägguttag eller att byta tryckvakten då den kan vara igenrostad. De sade också att anläggningen var ca 80-90 -tal, så det kan nog vara en del rost
Nu ska vi se om det fungerar i längden. Problemet nu är att pumpen ändå har stannat(snarare vägrat starta) en gång efter det att allt blev bra. Som sagt, när pupen ska gå igång hörs bara ett lickljud från elboxen, sedan börjar det surra. Då måste jag stänga av elboxen och när jag sätter på den igen startar pumpen och går som den ska. Jag tror det kan ha och göra med att jag var och skruvade på tryckvakten till pumpen, men jag vet inte hur jag skall ställa det till rätta igen. Rörmokarn ville inte börja skruva på det och de som sålt själva systemet föreslog att testa sätta pumpen i separat vägguttag eller att byta tryckvakten då den kan vara igenrostad. De sade också att anläggningen var ca 80-90 -tal, så det kan nog vara en del rost
Är det en trefaspump? Är tryckströmbrytaren direktkopplad mot pumpen eller är det en kontaktor emellan? Om det är en trefaspump och en kontaktor som styr det kan det vara kontaktorn som är dålig och ibland bara gör helt på två faser. Då brummar det utan att motorn startar. När du bryter strömmen och slår på igen så får den ett nytt försök.
Det är några om i det förslaget, men om motorn brummar men inte snurrar beror det troligen på att den sitter fast eller inte har alla faser in.
Det är några om i det förslaget, men om motorn brummar men inte snurrar beror det troligen på att den sitter fast eller inte har alla faser in.
Det är inte pumpen som brummar utan från själva elcentralen som sitter på väggen vid pumpen. Vet inte om det är enfas eller trefas pump. På proppskåpet står det tre faser till pumpen men jag tror det är till alla tre pumparna, men inte säker. Tryckvakten sitter på pumpen och har två sladdar från sig. Den ena går till pumpen och den andra till elcentralen på väggen.
Klicka här för att svara