1 978 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Köra med eller utan järnfiltret i NÖDFALL!!
Sida 1 av 2
Halloj alla glada bygggare. 
Ägnar torsdagskvällen åt något så trevligt som att byta hydropress. Efter det lilla bytet märkte jag att trycket fortfarande var kasst och det var troligen järnfiltret/partikelfiltret som var kloggat. Testade då utan genom att ta ut filterpatronen, har ett sånt här : http://www.europevattenrening.se/produkter.html?app=2&product=bla-topp-46916
Nu undrar jag om det är dumt att köra utan filterpatron tills imorgon då jag kan inhandla en ny? Tänker om det sätter igen rören eller så.
???
Ägnar torsdagskvällen åt något så trevligt som att byta hydropress. Efter det lilla bytet märkte jag att trycket fortfarande var kasst och det var troligen järnfiltret/partikelfiltret som var kloggat. Testade då utan genom att ta ut filterpatronen, har ett sånt här : http://www.europevattenrening.se/produkter.html?app=2&product=bla-topp-46916
Nu undrar jag om det är dumt att köra utan filterpatron tills imorgon då jag kan inhandla en ny? Tänker om det sätter igen rören eller så.
???
Det tar nog längre tid än så om det inte är extrema mängder partiklar. Det är inte rören som sätts igen. Det kan bli problem med toaletten och eventuella duschblandare. Silar i kranar kan sättas igen. Det är ingenting ohjälpligt och det tar längre tid än ett dygn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men ni skall nog inte dricka vattnet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag menar ingenting annat än att om ni vet att vattnet är förorenat skall ni i alla fall inte dricka det.
Vill inte måla fan på väggen men
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljoskandalen-i-flint-gick-inte-att-tysta-ned
Vi har råd och möjlighet att få riktigt klart, hälsosamt vatten, så då tycker jag inte att vi skall börja ta genvägar.
Vill inte måla fan på väggen men
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljoskandalen-i-flint-gick-inte-att-tysta-ned
Vi har råd och möjlighet att få riktigt klart, hälsosamt vatten, så då tycker jag inte att vi skall börja ta genvägar.
Men KoW, nu målar du ju faktiskt verkligen fan på väggen. Om TS kör en dag utan järnfilter lär absolut ingenting alls hända med hans hälsa. Industriföroreningar och förhöjd järnhalt är ju inte riktigt jämförbart och när tidsaspekten är så liten som en dag är det helt försumbart.
TS - kör på du, det har inte funnits något järnfilter i mitt hus på 45 år och om inte mina rör är igensatta så lär inte dina bli det över en natt.
TS - kör på du, det har inte funnits något järnfilter i mitt hus på 45 år och om inte mina rör är igensatta så lär inte dina bli det över en natt.
Tack för alla snabba svar och goda råd. Jag satte tillbaka det igen eftersom det verkar vara ganska extremt sandigt det här vattnet. Har precis skruvat av alla silar OCH öppnat tvättmaskinen för att rengöra de slangarna, PHEW! 
Det skumma nu är att trots att jag har installerat ny hydropress, så går pumpen i stort sett konstant så fort man tappar vatten. Hur mycket vatten kan man normalt sett tappa med en hydropress på 60 L? Pumpen slår på vid ca 3 Bar och av strax över 4. Normalt? Ibland går den inte igång alls. Då måste någon av oss springa ut i pmphuset och stänga av och sedan sätta på elcentralen där. Skumt, någon som har en aning eller ett gott råd?
Det skumma nu är att trots att jag har installerat ny hydropress, så går pumpen i stort sett konstant så fort man tappar vatten. Hur mycket vatten kan man normalt sett tappa med en hydropress på 60 L? Pumpen slår på vid ca 3 Bar och av strax över 4. Normalt? Ibland går den inte igång alls. Då måste någon av oss springa ut i pmphuset och stänga av och sedan sätta på elcentralen där. Skumt, någon som har en aning eller ett gott råd?
Om pumpen startar omedelbart när kranen öppnas låter det som att det är för lite luft i hydropressen. Har du mätt lufttrycket med avstängd pump och öppen vattenkran efter att det slutat rinna?
Om pumpen inte startar när den borde låter det som att något är fel med tryckströmbrytaren.
Om pumpen inte startar när den borde låter det som att något är fel med tryckströmbrytaren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, jag är medveten om det.Dalbotös skrev:
Men hur svårt är det att gå/åka till en granne och få en 10- eller 20-litersdunk med vatten för konsumtion?
Varför dricka något som man egentligen inte vet vad det är?
Visst, det låter oskyldigt med järn, men vad vet vi vad som mer är i vattnet?
Som sagt, hur besvärligt är det att hämta en dunk vatten hos en granne till te- kaffe- saft- och tandborstvatten?
Lufttrycket i tom hydropress skall alltid vara lägre än pumpens tillslagstryck.
KnockOnWood. Man vet inte vad som finns i vattnet för att man sätter dit ett billigt enkelt järnfilter. Är man orolig över vad det innehåller så skickar man det på analys. TS filter kan aldrig göra skillnaden mellan drickbart och inte drickbart, men det kan minska problemen med järn och partiklar i vattnet.
KnockOnWood. Man vet inte vad som finns i vattnet för att man sätter dit ett billigt enkelt järnfilter. Är man orolig över vad det innehåller så skickar man det på analys. TS filter kan aldrig göra skillnaden mellan drickbart och inte drickbart, men det kan minska problemen med järn och partiklar i vattnet.