Hej,

Har ett problem med vårat badrum / toalett. Avloppet tror jag är från början på 80 talet. Grejen är att under vintern så luktar det ibland avlopp i rummet under ett par dagar från och till. Jag får för mig att det händer när det varit kallt ute under längre tid men jag kan ha fel. Det luktar värst bakom toalettstolen, där går det upp ett avloppsrör cirka 30cm från golvet med en vakumventil monterad på toppen, jag får för mig att det luktar som värst kring den. Förra vintern när det luktade bytte jag ventilen och jag får för mig att det blev bättre efter det men jag är osäker då det var i slutet av vintern så kanske bara blev varmare.

Men nu luktar det igen.

Har ni några ideer, kan det vara vakumventilen som krånglar igen? Måste man underhålla dessa på något sätt? Kan vi ha en läcka i avloppet? Fast då tänker jag mig att det borde lukta mer eller mindre hela tiden och då speciellt under sommaren och inte när det är kallt ute.

Någon på forumet nämnde att de hade så pass högt undertryck i huset när det var kallt ute att det bubblade igenom vattenlåset, är det rimligt? (Det är en 100 år gammal villa och vi har rejält drag i ventilerna under vintern)

• Gilla
Cuberobban
  • Laddar…
Sitter vacuumventilen frostfritt (vilket är ett krav)?

Avföring mm borde lukta mer när det är varmt. Möjligen någon läcka i röret eller en illa placerad ventil?

Hej, ja ventilen sitter bakom toalettstolen och det är golvvärme i rummet så det är alltid varmt. En sak som slår mig är att röret först går rakt upp rätt nära väggen och sen går över i ungefär 45 graders vinkel, så ventilen sitter lite på snedden så att säga. Kan det vara en anledning till lukten de kanske måste sitta rakt?

Fast jag undrar ju fortfarande varför det fungerar bra i stort sett hela året förutom när det är kallt?

peternicklas
Hur ser det ut på taket? Är det en helt öppen ventilation eller har den någon form av spjäll?

Kan du se hur tätningen runt avloppet från toaletten ser ut? Jag hade problem med avloppslukt i badrummet och det berodde på en dålig tätning mellan wc stol och avloppsröret i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.