Byggahus.se
Har stopp i avlopp, höll på i 3-4 timmar igår med rensband och vattenslang utan att få bort det, så nu har jag ringt spolbil.
Suger dom upp stoppet eller spolar dom? Skall man be dem spola rören i hela kåken eller gör dom det per automatik?

Jag fick också stopp i avloppet förra sommaren. Det är lätt att tappa hoppet om att få loss stoppet, men ha tålamod, det lönar sig!
Jag köpte en speciell spolslang till högtryckstvätten (Kärcher) som löste min propp i ett naffs! Innan försökte jag med rensband och vattenslang i flera timmar utan resultat.
Den var ganska dyr, ca 1000 kr, men billigare än en spolbil. Dessutom kan du ju använda den flera gånger!

Berätta gärna hur det gick!

// Kim

Efter att spolbilen varit här så är det inga problem. Han hjälpte mej även med en gammal golvbrunn somhar varit stoppad så nu är även den åtgärdad. Funderar på att köpa en slang som du berättar om, hittade en på Jula till kärcher för 129 kr!? Är det en sådan du syftar på eller finns det bättre varianter. Spolar du med jämna intervall för att förebygga eller endast när det blivit stopp?
Väntar bara på räkningen nu :(.....

Redigerat:
Jag har ännu inte behövt spola sedan senast!
Den innhandlades på K rauta. En Kärcher orginalslang. Har inte sett den på Jula, men ska kolla och jämföra nästa gång jag är på Jula!

// Kim

Hej!
Rent generellt kan man säga att man inte behöver spola avloppsrör i förebyggande syfte utan endast om det blir stopp. Jag menar så kul är det inte att hålla på med avloppsrör... Jag avundas inte de som har det som jobb. Tänk vilken tur att det finns sådana. Det kan kosta lite men samtidigt har de ju "lite" utrustning som ska betals av också. De kan både spola med högtrycksslang och suga loss stoppen.
Jag brukar använda "gummiproppen", "plungen" - kärt barn har många namn, och nöta med den i max 20 minuter. Går det ine eller om det är något större stopp riner jag spolbilen som brukar lösa det snabbt. Fast det är ju jobbet det och privat får man kanske föstök lite längre med tanke på kostnaden...
Får man återkommande stopp "måste" man försöka ta reda på varför. Det är väldigt vara mycket av något, tex papper, eller "tjejgrejer"...eller så kan något rör ha gått sönder/flyttat på sig så de blivit bakfall eller strul med någon skarv.
Högtrycksspolning med rensslang är ju bra när spolbilen kommer ut men en rensfjäder skulle jag inte kämpa mer med...Den ska ha lite storlek för att fungera bra och vara maskinelltdriven.
Det här är ju "bara" vad jag tycker och ingen lag men lite tips från en som råkar ut för sådan här bekymmer med ojämna mellanrum.

ja informera era fruar och flickvänner vad de inte får spola ner och ha i duschen :)
hårgrejer,tamponger, hushållspapper mm blir ju som en propp och se upp för snålspolade toaletter

Håller med till fullo av egen erfarenhet...
Man ska inte spola ned något annat i toaletten än lagom mycket papper tillsammans med "utsläppet".
När det är stopp i avloppet är det i 7/10 "tjejgrejer" och för mycket papper som är orsaken... :mad: 1/10 är fett, matavfall och liknande, 1/10 är det trasiga avlopp som är orsaken och 1/10 är övrigt. Ovanstående är ingen vetenskaplig sanning utan det kan vara olika i olika typer av fastigheter...men det är väl så det lite luddigt känns i de husen jag har hand om. ;)
Och som warwick skriver; se upp för snålspolande toaletter. Att dra ned på spolmängden för mycket är verkligen att bita sig själv i svansen så att säga!

Nåja - i vårat hus är det mest barnen som ställer till det - de hade en period där det var poppis att spola ner en liten handduk...

Rensband har fungerat hittils - men jag sneglar på kärschers gummislang - verkar ju som om att den är bra!

Lyfter en gammal tråd efter jag haft stopp i avloppet.
Problemet som visar sig mest är att när vi duschade i källaren så steg vattnet och rann utanför brunnen, dålig avrinning helt enkelt. Kök och tvättstuga sitter på samma ledning och det är gjutjärnsavlopp.
Verkade vara mest fett och bös som hade fastnat, körde med högtryckstvätten med avloppsrens och det verkade lossna, men ville få rent golvbrunnarna ordentligt, försökte gröpa ur med handskarna på men det var svårt att få grepp om någonting med handskarna på.

Kom på att den billiga grovdammsugaren från ÖoB gick att suga vatten med, ur med påsen och sög upp vattnet i brunnarna. Fanns rikligt med skräp som fanns i botten på brunnarna, det rasslade fint i slangen. Använde rensband för att skrapa lite bakom plåten som kan finnas i gjutjärnsbrunnar. Öppnade rensluckan som finns i golvet, körde rent med dammsugaren, lyckades lirka in slangen i avloppsröret så långt slangen räckte, i båda riktningarna och det fanns massor av skräp kvar trots att jag hade kört med högtrycksrensen.

Verkade vara riktigt effektivt att dammsuga avloppen, dock så var slangen lite stor och sen satt det ju ett munstycke i hårdplast som inte var så smidigt. Vore ju praktiskt om man kunde skarva på en slang som var lite mindre och lagom hård och kunna dammsuga lite längre.

Någon annan som försökt sig på något liknande?
Några reflektioner på detta?

Redigerat:
Varje husägare måste ha en spolslang till sin högtryckstvätt. (stopp inträffar alltid en fredagkväll)
Det ska vara en med munstycke som sprutar både bakåt o framåt och längd på minst 10 m, gärna längre, min är på 15m.
Kärcher orginal är för dyra. Jag köpte min för många år sedan på tyska ebay för några hundralappar. Har använt den 4 ggr nu i 2 olika hus. Verkar vara främst fettavlagringar.
Att köra grovisen i brunnar låter smart....

inte fel att hälla i kokande vatten några gånger per år i avloppsrören heller, löser upp en hel del

Det kan jag tänka mig löser upp en del, eller flyttas problemet bara längre ner i rören?
Kanske bättre att köpa propplösare som löser upp fettet med kokande vatten?

Här har vi kul. Stopp i avloppet nu i helgen. Kört varmvatten, rensband och även inhandlat Kärchers tillbehör för avloppsrensning.... inget verkar funka.
Blir nog att ringa proffs imorgon för sura pengar....

vad händer då du kör kärcher slangen?

Inte jag som kört utan maken och han är inte här just nu.
Men, som jag förstår så kommer han ner en bit ifrån rensluckan och sen är det tvärnit oavsett vad han gör. Han har hållt på flera timmar stackarn och inte har det blivit ngt bättre. Avloppet han jobbar med är vad jag förstår det som går från köket och ett av våra badrum. Längre bort verkar det fungera som det ska.
Lillgrabben hade en period för en tid sedan då han i smyg spolade ner tvättlappar som definitivt inte har i ett avlopp att göra - undrar om det är det som satt sig i ngn krök och nu blockerar helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.