Satsuki
Kan någon hjälpa med och berätta vad rätt namn är på övergången mellan det målade röret och metallböjen? Övergången är målad i samma färg som röret, men är inte en del av det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt sitter precis innan huvudavstängninen för vatten inomhus, och började läcka i går. Som tur var fick vi hit jouren som kunde stänga av vattnet i gatan, men nu måste jag försöka få hit en röris idag för att fixa detta innan helgen, och det brukar vara enklare att beskriva problemet om man kan den korrekta termen för saker :)

Skicka bilden till rörmokaren.

Satsuki
Bra förslag, men jag behöver också beskriva det för försäkringsbolaget....

Det ser ut som R20 hane - R20 hane i 90* vinkel. Men det är svårt att se storlekar på bild. Bäst är att våga ta isär lite själv.
Något annat som kan hjälpa är att mäta diametern på stället där linnet är(precis innan det vita börjar. Det måttet och att det är hane-hane i 90* vinkel hjälper en hel del.

Men det är inga rördelar man skulle välja att använda om man drog det nytt idag så vissa rörmokare skulle nog vilja byta fler delar än den trasiga.

Satsuki
Huset är byggt -76 så det förvånar mig inte det minsta :)

Allt efter 90 graders böjen är bytt för ca 2 år sedan (då vi hade en läcka i huvudavsängningsventilen och previs efter den, men nu är det alltså delarna innan som läcker.

Jag tror läckan sitter i skarven mellan 90 graders böjen och det målade röret i den målade "klumpen" längst upp på det målade röret - vet du möjligen vad själva kopplingen mellan det målade och 90 graders böjen kallas? Eller kallas det helt enkelt koppling eller övergång?

Det bästa är nog o få dit ngn jour idag så hinner dem titta och åka o hämta ev. Delar om dem inte har. Det är vinkeln som gör det otätt. Jag tror att de resterande delarna e schyssta. Men delen är en övergång från diam - diameter. Ett skjutmått vore bra att ta exakta mått med.

Satsuki
Tack för hjälpen!

Jag vet inte om det är den korrekta termen, men på jobbet kallar vi dem för unionkopplingar

Satsuki
Jag frågade VVS:aren och han kallade de bulko, så jag antar att stavningen kan vara buelco ;)
Kan stämma att diametern är 32, väggen på slangen är säkert 5mm tjock.

Enl experten såg kopplingen rätt ut, men eftersom det läcker vatten och allt annat är bytt tyckte han det bästa var att byta både koppling och 90-grades böj.

Bra plan!

Är det kallt vid den delen på väggen?
Det är väldigt ovanligt med läcka på dyl delar om de inte påverkats av något, tex kyla(fruset) eller slag och rörelser.

Satsuki
Saken är den att huvudavstängning, vattenmätare etc byttes för ca 2,5 år sedan. Men inte 90-graders böjen eller buelco-kopplingen.
Det var ganska stora märken i böjen, sannolikt efter rörtänger - och den såg ut att vata lite i spänn mot slangen. Så jag misstänker att bytet för 2,5 år sedan skapade spänningar och nu började det läcka.

Väggen är en innervägg, mot köket, så det är inga problem m temperaturen där...

• Gilla
corre
  • Laddar…
Man börjar undra om Buelco har kvalitetsproblem?
När jag installerade jordvärmen blev alla kopplingar och förband täta, utom två Buelco, och det var övergången från 40 plast till R32 på köldbärarsidan.

Satsuki
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny koppling och ny 90-graders böj, ny vattenmätare ville vattenbolaget också att vi satte in.

Svor dessutom lite över att VVS:aren som var här för 2,5 år sedan och bytte huvudavstängning inte bytte 90 böjen och buelco:n, men enl experten idag berodde det förmodligen på att hans leverantör inte lagerför sådana.

Nåja, vi har vatten igen!!!

Tack för hjälpen och trevlig helg alla!

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Bra att det löste sig fint inför helgen också! Tråkigt om det var vattenlöst :/

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.