Hej alla!

För ett tag sedan märkte vi över en natt att man behövde höja värmen i duschen på övervåningen ganska mycket för att få det "behagligt varmt". Tidigare stod alltid vredet på blandaren på 38 grader när man började duscha och därefter kunde man höja lite i taget om man ville duscha riktigt varmt och skönt. Vred man för mycket blev det "olidligt varmt". Nu måste jag sätta vredet på 48 grader när jag börjar duscha och igår kväll rattade jag så mycket att det inte gick att komma längre, det tog stopp.

Mätte vattentemperaturen i de olika kranarna i huset idag och fick 57-58 grader, utom i duschen där jag bara fick 38 grader som mest. Varmvattenberedaren står på 80 grader, men om jag förstått det hela rätt så blandas det utgående vattnet med lite kallvatten och det kan man reglera med en liten ventil?

Vad kan ha hänt uppe i duschen? Är det något jag kan fixa själv eller behöver man kontakta en VVS-tekniker? 57-58 grader i de andra kranarna är väl okej ur hälsosynpunkt vad jag kan läsa mig till (ej skålla, ej få legionellatillväxt), men 38 grader? Brrrrrr..... :)

Tacksam för hjälp.

peternicklas
Kalk i blandaren som gör att termostatfunktionen inte fungerar riktigt som den ska. Får själv byta blandare lite då och då p.g.a. det felet.

Okej, man måste alltså byta hela blandaren? Det går inte att rengöra eller avkalka på något sätt?

peternicklas
Finns nya insatser att köpa. Kostar några hundra, kan vara värt att gör det.

Alright, jag tackar så mycket för hjälpen!

Har du tur så sitter det silar i inloppet på blandaren, och är VV-inloppet igensatt så blir det svårt för blandaren att göra sitt jobb

Kan man inte ta ut insatsen och lägga den i lite kalklösare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.