I slutet på augusti upptäckte vi att säkerhetsventilen på vår varmvattenberedare i lönndom stått och skickat ut drygt 100 kubikmeter i månaden rakt ut i avloppet. Vi bytte ventilen och allt var frid och fröjd - tills alldeles nyss när jag noterade att vår vattenmätare smattrade som en räknemaskin.

Ca 1 liter i sekunden var förbrukningen och återigen är det den j-a säkerhetsventilen som jävlas. Det ser ut som att det gått ca 30 kubik så rimligtvis har det stått och forsat hela dagen. För att utesluta övertryck i ledningarna vred jag av kulventilen innan VVB nästan helt men säkerhetsventilen släpper fortfarande ut vatten. Är det rimligt att en säkventil lägger av efter fyra månader? Eller kan det finnas något med vårt vatten som på något sätt ställer till det?

Det enda problem jag haft med de fyra sådana jag har fått leva med är en, som började väsnas.
Vi diagnosticerade felet till backventilen. Det kom alltså smällar från ventilkopplet med oregelbundna mellanrum, ibland flera gånger i minuten, ibland med tio mnuters mellanrum.
Efter byte insåg vi att problemet orsakades av en avrostad returfjäder i backventilen.
Den hade då fungerat oklanderligt i ca 35 år.

Själva säkerhetsventilen, de fyra jag har haft, har aldrig krånglat.

"Motionerar" du ventilen, dvs provar dess funktion då och då?
Jag kan tänka mig att skräp kan göra att den inte stänger till helt tätt.

Men 1 l/sek? (=60 l/min)
Jag får ut som bäst 10 l/min i min anläggning.
Du har helt enkelt inte för högt tryck, som ventilen inte klarar av?

Tänkte att det kunde vara så också men i och med att att ventilen inte slutade läcka när jag minskade trycket så verkar det snarare som att den havererat än som att den löst ut. VVB ska bytas om en vecka så det känns kass att behöva lägga reparationspengar på den. Nåja, vi får duscha kallt så länge.

D
Men hur minskar du trycket? Bara för att du stryper flödet (öppningen) till kulventilen så minskas ju inte det statiska trycket. Du vet väl att många (?) vattenleverantörer enligt avtal kan göra avdrag på fakturan om man kan visa att man har haft läckage?

Flödet minskar ju genom avsmalning så trycket borde väl minska efter kulventilen? Fast det såklart, det statiska trycket är ju nåt annat. Men om jag öppnar varmvattenkranarna så borde ju trycket gå ned tillräckligt i hela systemet så då bör man väl kunna avgöra om ventilen är skrot eller inte? Den rackaren fjädrade inte tillbaka när jag vred på den efter att allt vatten var avstängt så då bör den väl betraktas som havererad?

Ang. avdrag fick vi ett rejält avdrag förra gången. Jag har inte mage att komma dragandes med våra läckage en gång till... :)

D
När ventilen öppnar så sänks ju trycket men så fort den stänger/stryper så byggs ju trycket upp igen och tämligen snabbt är trycket tillbaka på det vattentryck som finns i den matande ledningen. Det får ju strypas väldigt hårt för att det skall ta någon längre tid för trycket att byggas upp igen, då det krävs liten mängd vatten för att öka trycket.

Du har provat att snurra vredet på ventilen lite mer för att se om den fjädrar tillbaka? Antar att du vid det här laget är van vid säkerhetsventiler, men många säkerhetsventiler har en position på vredet där ventilen hålls öppen och man får vrida förbi den för att ventilen skall smälla tillbaka.

En övertrycksventil håller väl i ca 3000 år (nåja, kanske inte riktigt). Om flera stycken efter varandra plötsligt börja "läcka" så skulle man ju tro att det är vvb som är sönder. Kan man inte vrida på ventilen manuellt? Då känner man ju om den är trasig.

Jag tycker nog att jag vred förbi klickläget men jag får väl dubbelkolla innan jag byter ut skiten igen. När jag vrider på den känns det som att den bara är helt slapp.

Nu har jag bytt till en ny ventil och passade då på att dissekera den gamla. Det visade sig att den knappt halvårgamla Buelcon hade kärvat fast. Jag fick ta i utav bara fanken för att få testvredet att röra på sig och efter några varv så kändes den ok igen. Kanske ska man motionera den där jäkeln en gång i månaden ändå. Känns ju löjligt men det är även löjligt att betala för 30 kubik spolvatten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.