Vi har en gammal kåk och har egen brunn. Vattenkvaliten är bra men med mycket rost.Verkar nu som att rören är igensatta med rost. Vad gör man? Måste man byta, eller finns det någon annan metod? :-/ Tack på förhand

Har du gamla galvade rör till brunnen ?

Man kan ju byta till PE-slang.

Ibland är det bara i brunnen det sitter ett galvat rör och man har PE-rör i marken.

Det är väl en grävd brun vi talar om?

Man kan ju sätta ett filter också.

W
Man kan blästra dem från insidan och sedan lägga på en tunn hinna epoxy. Finns tyvärr bara ett företag som gör det nu i sverige men det kommer fler. Pris vet jag inte, beror på hur stor kåk du har samt problemen, men runt 30-40 typ för alla rör i huset.

Ok,såpass dyrt alltså.Annars är ju alternativet att byta ut alltihop. Är det ett jätteingrepp eller har dom bra metoder för det? Rivfa upp massor av väggar eller? :-[

Vi har samma problem och har sökt lösningar men inte bestämt mig än vad vi skall göra.
Det finns kemikalier men inte så kul att använda i dricksvatten även om vi tillfälligt kan hämta dricksvatten på annat håll.
Har man stora problem så är filter lösningen på lång sikt.

Jag har hittat några företag som säljer utrustning som utan kemikalier sägs avlägsnar beläggningar i rör - jag har själv ingen erfarenhet av dessa ännu.

”Bauer PipeJet® öppnar gamla, så gott som igensatta rörsystem genom att kalk- och rostavlagringar upplöses.

I motsats till kemikaliebaserade vattenbehandlingar medför Bauer vattenbehandling inga extra kostnader för tillsatsmedel. Vår teknik baseras på rent fysikaliska egenskaper som verifierats och testats på ett flertal universitet, bl.a. i Cambridge. Funktionen hos varje ny Baueranläggning testas av ett oberoende laboratorium för att garantera kunden ett pålitligt resultat.

Bauer PipeJet® genererar därmed ett automatiskt förebyggande underhåll och förlänger livslängden för hela rörsystemets ingående komponenter.
…
Bauer PipeJet® teknik och effekt
Bauer vattenbehandling genererar ett dynamiskt pulserande elektromagnetiskt kraftfält som oberoende av vattnets hårdhet och oavsett rörmaterial renar rörsystem, värmeväxlare, pumpar, ventiler, kranar och alla andra vattenarmaturer från alla avlagringar t e x kalk, järn, koppar och alla andra vattenlösliga metaller.
Korrosionen slutar att belasta systemet direkt och all bakterietillväxt minskar avsevärt."

Vatten behandlingen håller ca 2 dygn i behandlat vatten och det tar en viss tid innan verkan märks.
Anläggning för 1 tums rör drar visst 30 W och kostar ca 14000:- + montering
http://www.euroservice.se/Bauer Watertechnology/productslink.html

Det finns lite andra utrustningar också:
Från andra elektroniska utrustningar till magneter och andra prylar som inte behöver el-anslutning.
"Energy Water Optimization" (EWO for short) och Nilemarkprocessorn är några.

Frågan är vad som fungerar? En del referenser har de ofta medan andra säger att det är bluff.
Ett seriöst företag bör lämna garantier för funktionen.

Hur vet man att problemet sitter i rören och inte i brunnen?

Med brunnen menar jag alltså vattenkvalitèn. Att det inte är hög järnhalt

Grundproblemet är brunnen för vår del. Men en del säger att problemen minskar med tiden brunnen används.
En vattenanalys visar 0,5 mg/L järn (från kran) för vår del efter 30 års användning.

Syret gör att järnet lägger sig (avlagrar?) i rören så de blir trängre och man får sämre flöde med tiden (jag har kapat ett rör och sett eländet).

Vattnet ser ok ut men det blir lite brunt i tvättställ och toalett.

Hittar jag något begagnat filter så kanske jag köper ett sånt men rören är trånga också.
Filter innebär en del jobb också.

Tänkte börja med att försöka rensa rören först.

MagnusSt skrev:
Såhär såg mitt utloppsrör från hydrofortanken ut... [länk] Var rätt skönt att montera ett filter och en ny hydrofortank. Visst det kostar en slant men rent vatten är värt mycket.
Ser inte 100% aptitligt ut. Hur gammalt var röret?
Vilket filter valde ni?

Bauer och kanske fler utrustningar sägs kunna avlägsna beläggningar från rör men ett filter kan ju också vara en lösning om inte alltför mycket är igengrott.
Jag tror att det mesta järnet fastnar närmast efter hydrofortanken?

Vi har ett pH på 6,5 och skulle vilja hitta ett filter som höjde pH värdet också.
Nu har jag hängt lite magneter på en polyetenslang efter hydrofortanken få se om det gör någon nytta till att börja med?

Det röret var från 1965. Jag hoppas att det mesta fastnade där:) Nej men seriöst så har jag inte sett sånt klegg någonannanstans i huset.

Jag köpte ett filter från: http://www.europevattenrening.eu/ Personligen tycker jag att hemsidan ser skum ut men efter att ha pratat med grabbarna där så var det för mig inga tveksamheter vilket filter jag skulle välja. Jag fick ett klockrent bemötande och de är väldigt måna om sina kunder och sina filter. De bryr sig verkligen.

Jag hade hög järnhalt samt lågt pH. Löste det med ett filter utan kemikalier. Jag köpte med automatisk backspolning för att få set så smidigt som möjligt. Valde även att köpa en ny hydrofortank från dem då den gamla inte var tokfräsch:). De tar tankarna från Gävle Galvan. När de beställer tankarna ber de alltid om att få riktigt fint galvade tankar, allt för att grejerna ska se snygga ut.

Jag har nu använt filtret i ungefär 3 månader och det verkar fungera klockrent, pH ligger stabilt och järnsmaken är borta. Har slutat dra hem massa mineralvatten från affären som jag alltid gjorde förr för att vattnet smakade illa.

De är inte billigast men med tanke på hur pass kompetenta jag upplevde de som så är deras produkter klart prisvärda. Jag valde att installera allt själv och de är väldigt hjälpsamma för de är otroligt måna om att allt blir rätt.

Här är lite bilder från monteringen:

http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=magnuss&cat=6906

Är det såna rör inne i kåken är det lönlöst. Räcker med att man knackar på ett rör så blir det stopp/uselt flöde. Rensa med kemikalier gör ingen större skillnad känns det som.

Antigen byter man till koppar eller plast. Annars kan man ju rensa rören som sagts ovan. Jag skulle dock byta till koppar så har man säg 100 år till godo ;)

Själv har man numera koppar i huset och plast under backen :D

MagnusSt skrev:
Såhär såg mitt utloppsrör från hydrofortanken ut... [länk] Var rätt skönt att montera ett filter och en ny hydrofortank. Visst det kostar en slant men rent vatten är värt mycket.
Precis så såg mitt kallvattenrör ut till handfatet när jag rev ut det.
Det var mest i skarven från G½" mot muff och sen 15 mm cu koppling.
Hackade bort det värsta med en skruvmejsel, var lite mindre hål än på din bild.
Hur uppkommer detta, är det risk att rören skadats?
Hade ett kallvattenrör till ett tappställe i källaren som frös isär vid ett T. Det var upprostat där. Som tur var hade det inte tinat när jag såg det :-) inget läckage :-)
Kåken är från -46 och säkert rören också.
Kanske dags att fundera på byte?
Har kommunalt vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.