Nån som har köpt vattenfilter från Aquagruppen eller Bra vatten och har lite erfarenheter av deras produkter??

Har köpt en anordning från bra vatten. Mot mangan samt surt vatten. Funkar kanon. Se till å pruta bara. Va inte alls svårt å få 15%. Å de va ändå 3000 för mig 😎

Köpte ett järnfilter RIF C100 av Aquagruppen 2010. Och det fungerar som det ska. Har ringt dom några gånger när jag undrat över något. Fick känslan av att det var nån lustigkurre där. Lite så där "hej å hå" Fick inget riktigt instruktionshäfte med filtret tex.
Och nu i julas när jag kollade nivån på filtermassan (akdolit) så kom jag fram till att jag behöver fylla på. Ringde då Aquagruppen, kommer bara till ett telesvar som hänvisar all serviceärenden till Bra vatten.
Får tag på deras fältmontör som lovar att ta med en säck Akdolit för 800kr till mej när han passerar Halmstad, för att slippa frakt på 800kr. Men han lyckas hela tiden att undvika att träffas.
Tröttnar på detta och söker efter andra som säljer samma. Hittade EVbutiken som säljer samma (hoppas jag) för ca 580kr inkl frakt!! Dessutom tyckte jag att han montören sa att det skulle gå på 1700kr +frakt om jag ville betala mot faktura.
Låter lite oseriöst tycker jag.

Det skiljer sig väldigt lite mellan olika tillverkare. Så att säga att nån är bättre än någon annan är fel sätt att tänka. Ett filter kan fungera jättebra på ett vatten medans det inte fungerar alls på ett annat. Allt beror på vilka förutsättningar som råder.
Det finns kombifilter som både syreaktiverar och renar fe II och Fe III, och vid låga tal fungerar dom ypperligt. Men är pH för lågt eller vattnet är påverkat av organiskt material fungerar det sämre.
Så bara för att grannen är nöjd behöver det inte innebära att du får samma effekt. Inget vatten är indentiskt med något annat.
Utgå alltid från en ackrediterad analys från antingen Alcontrol eller Eurofins, sen kan man utifrån analysen se vilken teknik som är bäst. Sen kan man börja jämnföra priser.
Dom billiga eller ibland gratis analyserna utförs ofta av samma företag som säljer filtren och saknar ofta ett flertal parametrar man vill kontrollera innan man investerar i ett filter. Kan man lösa flera saker med ett och samma filter kan det finnas tio tusentals kronor att spara.

Själva filtret funkar perfekt här. Det är mer deras sätt att sköta efterföljande frågor och tillhandahålla ev reservdelar enligt mitt förra inlägg som jag är skeptisk till.
Därför var ja intresserad av att komma i kontakt med nån annan som också handlat av dom för att höra deras omdömen om dessa båda företag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.