Halloj.

Jag har en dimensioneringsfråga gällande reservkraft.
Vi får vatten ur enskild brunn som ligger en bit från huset, det är en Jet Pump 3-fas, tror det är 1 hk som trycker upp vatten till en 200 liters hydrofor och som sen förser hus och stall med vatten.
Nu vill jag skaffa ett reservelaggregat som jag kan koppla in på proppskåpet då det är ett behändigt ställe att göra det på.
Frågan är hur stort aggregat jag behöver.
Jag har hört nångång att det är en rackarns startström på dom här Jetpumparna varför ett vanligt Julaaggregat förmodligen är för klent. Finns det nån som har en formel som går att applicera så jag kan räkna ut storleken på elaggregatet? Har gjort en uträkning själv en gång och fick fram 15 kva, fråga mig inte hur :confused:
Vilken input behövs för uträkningen?

/Peter

Ta ett aggregat i häradet 4-8 kVA så blir det bra i det fallet.

Du är väl medveten om att du även behöver en reservkraftsomkopplare för att koppla in reservkraften i proppskåpet.

GK100> Du tror det räcker med det? Jag kommer inte ihåg hur jag räknade för att fram mina kva men räcker det med det du säger så kommer jag billigare undan.

Elmont> tänkte sätta en brytare och en handske bredvid proppskåpet så jag kan försörja vattenpumpen och vedpannan med tillhörande cirkulationspumpar.

Det räcker gott om du bara ska köra den lasten någorlunda ensam och inte ihop med mer känslig utrustning som skulle kunna lida av spänningsavvikelser vid start. För att någorlunda komma från det får man göra alldeles för stor överdimensionering så 4-8 kVA ser jag som fackmässigt valt.

Du kan utgå från den sk låst rotorströmmen som för en asynkronmotor ligger kring 6-8 x In, och då klarar aggregatet i detta fallet i princip leverera startströmmen kontinuerligt. Dock är spänningsregleringen på många småaggregat inte den bästa därför bra att inte ha känslig utrustning parallellt. Lite förlåtande är att detta är trefaslast vid större enfaslast blir det gärna sämre av flera skäl tex stor spänningsasymmetri mellan faserna.

Och tänk givetvis på att göra inkopplingen korrekt som elmont skrev.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
PeterPin skrev:
Elmont> tänkte sätta en brytare och en handske bredvid proppskåpet så jag kan försörja vattenpumpen och vedpannan med tillhörande cirkulationspumpar.
Om jag inte nu missuppfattat något så räcker det inte så.
Du måste ha en anordning som gör det omöjligt att ha nät och reservkraft inkopplat samtidigt.
Dvs samma brytare som kopplar in reservkraftshandsken kopplar samtidigt bort nätet.

Jo såklart, hade tänkt mig nåt liknande som på bilden
shop_omk63a1_700x700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Ska du inte använda elvärme eller spisen räcker 6kva långt.
Vill du kunna använda spisen och annat extremt strömkrävande måste du upp till 15kva och då blir det genast väldigt mycket dyrare typ 3-4 gånger så dyrt, så mitt tipps är ett dieselverk på ca 6kva som kompletteras med ett gasolkök och en gasolkamin.

kulle
Om du händelsevis har en traktor så finns det bra elverk på blocket, då kan du driva hela huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.