10 584 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Går det att ha två pumpar i samma brunn?
Det borde gå att få ner två sänkpumpar om man ser till att en hänger djupare än den andra.
Sedan är det frågan om elförsörjningen i o m att det är två fastigheter, men med tanke på det infekterade läget skulle i vart fall jag ha struntat i ev lagar och regler om att man inte får dra ström in på en annan fastighet. Har svårt att tro att någon skulle bry sig eftersom matningen bara försörjer en pump till vilken det finns ett servitut.
Sedan är det frågan om elförsörjningen i o m att det är två fastigheter, men med tanke på det infekterade läget skulle i vart fall jag ha struntat i ev lagar och regler om att man inte får dra ström in på en annan fastighet. Har svårt att tro att någon skulle bry sig eftersom matningen bara försörjer en pump till vilken det finns ett servitut.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag tror ju att din pappa kommer ur askan i elden om han försöker få grannen att klämma ner en extra pump i borrhålet. Antingen så skadas installationen av den, eller så förhindrar den extra pumpen din pappa att få upp sin egen för underhåll.
Min svärfar hade ett liknande problem i fritidshuset. Där låg brunnen på granntomten, båda husen har ingått i släkten en gång i tiden. Grannen var en rätt märklig person som lyckades göra sig ovän med i princip allt och alla, han hade dessutom en del problem med polisen. Inte våldsman, utan mer bedrägerier och annan ekonomisk brottslighet.
Grannen krävde att svärfar skulle underhålla pumpen, men ville aldrig vara med och betala något av kostnaden. Till slut tröttnade svärfar, och lät borra egen djupbrunn, på egna tomten. Efter mindre än ett år slutade grannens pump att fungera, han tyckte då att han borde få koppla in sig på svärfars nya brunn. Svärfar var en snäll man som nästan gick med på det innan en av mina svågrar lyckades sätta stopp.
Min svärfar hade ett liknande problem i fritidshuset. Där låg brunnen på granntomten, båda husen har ingått i släkten en gång i tiden. Grannen var en rätt märklig person som lyckades göra sig ovän med i princip allt och alla, han hade dessutom en del problem med polisen. Inte våldsman, utan mer bedrägerier och annan ekonomisk brottslighet.
Grannen krävde att svärfar skulle underhålla pumpen, men ville aldrig vara med och betala något av kostnaden. Till slut tröttnade svärfar, och lät borra egen djupbrunn, på egna tomten. Efter mindre än ett år slutade grannens pump att fungera, han tyckte då att han borde få koppla in sig på svärfars nya brunn. Svärfar var en snäll man som nästan gick med på det innan en av mina svågrar lyckades sätta stopp.
Ja, själv hade jag nog struntat i elen, men min pappa ser det som ett sätt att sätta käppar i hjulet för grannen
Men då är det alltså så att man inte har rätt att dra el hursomhelst? Men man kan skaffa tillstånd?
Jag skulle strunta i att söka tillstånd. Möjligen fråga elbolaget vad de kan ge för råd i en sån här situation med två fastigheter som ska dela brunn, men inte lägga ner en massa jobb på att försöka ordna ett tillstånd om det visar sig krångligt. Då är det bättre att "bara göra". Ibland är det lättare att få förlåtelse än att få tillstånd 
Du får inte leverera el till en annan fastighet men i detta fall är ju elen avsedd för den egna fastighetens behov?!
Ellagen reglerar handel med el och det är det ju inte frågan om.
Ellagen reglerar handel med el och det är det ju inte frågan om.
Det är väl koncessionsrätten som i teorin kan sätta käppar i hjulet, men i praktiken så lär den inte göra det eftersom båda fastigheterna redan är anslutna till nätägarens nät. Med andra ord är det nog ganska osannolikt att nätbolaget har något emot det.
Dessutom är det TS fars grannes problem att hämta vatten ur brunnen. I princip borde TS far kunna installera en pump till sig själv och sen är det upp till grannen att lösa sitt vatten bäst denne vill. Om han vill stoppa ner en pump till så får han ju göra det, men han får inte göra det på ett sådant sätt att han skadar TS fars pump. Drar grannen det till sin spets så är det väl någon form av förrättning som grannen får begära av Lantmäteriet och vad det innebär i praktiken är inte min hemmaplan....
Dessutom är det TS fars grannes problem att hämta vatten ur brunnen. I princip borde TS far kunna installera en pump till sig själv och sen är det upp till grannen att lösa sitt vatten bäst denne vill. Om han vill stoppa ner en pump till så får han ju göra det, men han får inte göra det på ett sådant sätt att han skadar TS fars pump. Drar grannen det till sin spets så är det väl någon form av förrättning som grannen får begära av Lantmäteriet och vad det innebär i praktiken är inte min hemmaplan....
Nu är jag inte med alls. Varför skulle man inte få dra el över annan fastighet för att försörja sin egen vattenpump?
Det finns ju massor av sommarstugor och andra hus som tar vatten på någon annans mark och jag kan inte tänka mig att markägaren står för vattenpumpens el någonstans.
Det finns ju massor av sommarstugor och andra hus som tar vatten på någon annans mark och jag kan inte tänka mig att markägaren står för vattenpumpens el någonstans.
Då får bosse väl hämta vatten ur brunnen och nedlägga en ledning till brunnen. Det står inte att din pappa behöver pumpa upp det åt honom. Vill bosse inte betala för pumpen och elen, då får han fixa själv. Kan han inte själv får han krypa till korset och dra plånboken.AldaS skrev:
Gäller servitutet den borrade brunnen eller en äldre nedlagd grävd brunn?
Ge grannen två vägar:
Antingen får han bekosta egen hämtning i brunnen enligt servitutet.
Alternativt så kopplar ni på en flödesmätare på grannens ledning och informerar om vad ni vill ha betalt.
Är ni oroliga för högkonsumtion, så avtala att vatten endast får tas för hushållets bruk. Ingen bevattning.
Antingen får han bekosta egen hämtning i brunnen enligt servitutet.
Alternativt så kopplar ni på en flödesmätare på grannens ledning och informerar om vad ni vill ha betalt.
Är ni oroliga för högkonsumtion, så avtala att vatten endast får tas för hushållets bruk. Ingen bevattning.
Klicka här för att svara