Hej!
Ur köksblandaren har det börjat nyligen att komma svart pulver tillsammans med varmvattnet, och endast med varmvattnet. Slår man på kallvattnet så är det kristallklart igen. Har testat i tvättstugan och badrummet men kan inte hitta några spår av pulvret där.
Någon som kan tänka sig veta vad det kan vara, och vad man ska göra för åtgärder?
Vänligen, Joel
Ur köksblandaren har det börjat nyligen att komma svart pulver tillsammans med varmvattnet, och endast med varmvattnet. Slår man på kallvattnet så är det kristallklart igen. Har testat i tvättstugan och badrummet men kan inte hitta några spår av pulvret där.
Någon som kan tänka sig veta vad det kan vara, och vad man ska göra för åtgärder?
Vänligen, Joel
Nu började hjärnan arbeta och någonstans kunde jag minnas att jag sett ett filter som sitter efter "reningsverket" (se bild nedan). Detta filter såg inte så fräscht ut, så jag stängde av vattnet och tömde systemet, och skruvade bort filtret. Det var inte så trevligt där i. Plasten är brunfärgad som man ser på bilden, och det förmodade filtret som sitter i var alldeles brunt och svart, kladdigt/geggigt.
Så nu kommer nästa fråga istället; hur vet jag vilket filter jag ska köpa? Och vart kan jag köpa det? Vad är det för filter som ni ser på bilden?
Så nu kommer nästa fråga istället; hur vet jag vilket filter jag ska köpa? Och vart kan jag köpa det? Vad är det för filter som ni ser på bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har någon typ av björnfilter.
http://www.beulcoarmatur.se/index.p...a&menuid=45a38e79-c58d-4fff-88cb-4ab5f6070b2a
http://www.beulcoarmatur.se/index.p...a&menuid=45a38e79-c58d-4fff-88cb-4ab5f6070b2a
Har nu köpt, och bytt filter (bild 1), dock så kvarstår problemet i köksblandaren. (Bild 2). Övre diskho är kallt vatten, undre är varmvatten. Kan sediment fastna någonstans och samlas i varmvattenberedare eller liknande?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har mangan i vattnet. Mangandioxid bildas när mangan kommer i kontakt med syre. I ett björnfilter snurrar vattnet för att centrifugera ut större partiklar.
Ett stort problem är att denna process slår ut syre och gör att manganet oxiderar. Mangan har en kletig konsistens ungefär som tjära och byggs upp i ledningsnätet för att sedan släppa vid större vattenuttag eller högre vatten flöde. I varmvatten blir effekten större.
Om du lossar sillen i kranen och vrider på för fullt kommer du se effekten av mangansläpp.
Ta en ackrediterad analys via Eurofins el. Alcontrol du kan behöva ett vattenfilter.
Ett stort problem är att denna process slår ut syre och gör att manganet oxiderar. Mangan har en kletig konsistens ungefär som tjära och byggs upp i ledningsnätet för att sedan släppa vid större vattenuttag eller högre vatten flöde. I varmvatten blir effekten större.
Om du lossar sillen i kranen och vrider på för fullt kommer du se effekten av mangansläpp.
Ta en ackrediterad analys via Eurofins el. Alcontrol du kan behöva ett vattenfilter.
Kan vara järnoxid oxid oxå. Om radiatorslingan har fått läckage i vvb.mogge_73 skrev:Du har mangan i vattnet. Mangandioxid bildas när mangan kommer i kontakt med syre. I ett björnfilter snurrar vattnet för att centrifugera ut större partiklar.
Klicka här för att svara