S
Ja det går bra att ersätta med vakumventil, men inte på kallvinden. Det får inte finnas någon frysrisk, får man fråga varför du vill göra så?
 
Det finns isolering till ventilerna, så att de ska kunna sitta relativt kallt. Tanken är väl att värmen från avloppsvattnet ska hålla ventilen varm.
Men vacuumventil är alltid en sämre lösning än en riktig takgenomföring. Jag ledsnade på att det drog ur vatten ur toan, och installerade genomföringen i efterhand.
 
Om du har eget avlopp med infiltration eller annat system som kräver luftning av avloppet fritt upp på taket, d v s ingen vacuumventil, får du inte sätta in en sådan eftersom den biologiska processen i bädden förstörs.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för svaren.
Anledningen är att jag har ett SEML tak och det är klurigt att få till en tättak huv. Det går men behövs rätt många timmar att dra upp luften och sedan göra en plåthuv. Tanken är att ha ventilen inomhus lätt åtkomlig dvs enklare och dessutom slippa risken för läckage i taket..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
SueCia skrev:
Det får inte finnas någon frysrisk
Det är ju inte så att hela huset katastrofalt ramlar ihop om ventilen fryser, utan den hakar kanske upp sig:
öppen = skitlukt och ånga
stängd = vacuum när du spolar
 
Så tänker jag med Magham. Och om den är lätt att nå så går det ju att laga enkelt och snabbt. Är det vanligt att de hakar upp sig om de sitter varmt?. Går det att undvika om man underhåller den.. kan man tex smörja den?
 
Jag hade en på förra huset i kallvind.
Under de 12 år vi bodde där hakade den aldrig upp sig mig veterligen.
 
Det låter kanon. Jag kör på vakumventil:)
 
Kom bara ihåg att du bryter mot rekommendationerna ;)
 
MagHam skrev:
Kom bara ihåg att du bryter mot rekommendationerna ;)
I mitt förrförra hus, med kommunalt avlopp, hade jag vakuumventil ca en meter över golvet där den nedre toan var.
(Hade en toa på övervåningen också iofs)
Det funkade helt oklanderligt i 24 år :)

Så, go for it! Krångla inte till saker i onödan!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Staffans2000
Ventilen är av pvc = polyvinylklorid och är i det närmaste luktfri.
Sätt du den på vinden. Är det kallt skall han ha sin frigoltmössa på sig. Inga problem sålunda.

Staffan
 
Har för mig att även de med frigolitmössa har begränsning mot kall montering i monteringsanvisningarna.

Det här med att den fastnar i öppet läge kan vara lite värre än man kanske tycker lite hastigt. Bortsett från att det luktar illa då så släpper den ev. ut massor med fuktig luft från avloppsystemet. Som kondenserar mot den kalla råsponten, och så får du rötskador.
 
Den ska sitta inne i varmt utrymme. Avger den någon lukt när den fungerar som den ska?
 
Har ingen vind:/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.