Med risk att ha för lite på fötterna så ställer jag ändå frågan:

Jag har köpt ett hus med egen brunn (gissar grävd...). Trycket i kranarna och duschen är väldigt lågt. Inte så att man inte kan duscha eller skölja av tallrikar, men ändock lite för lågt för att vara helt tillfredställande.

Satte en vanlig vattenslang på kranen i köket och trycket (med max påvrid) räcker inte ens att för att skölja av trädgårdsgången...

Vad kan jag göra? Byta pump?

Är trycket lågt hela tiden, eller pendlar det mellan svagt och skapligt.
Om så är fallet, är det för lite luft i hydropress/hydrofor.

Annars är det troligtvis ett dåligt draget/böjt rör som blockerar flödet.
Kolla trycket i pumpen. Det ska ligga mellan 2,5-4,5 kg. Är det lägre, så är det tryckvakten som är felaktigt inställd.

AG A skrev:

Kolla trycket i pumpen. Det ska ligga mellan 2,5-4,5 kg. Är det lägre, så är det tryckvakten som är felaktigt inställd.
Tack! Nej, det är "ej tillfredställande" hela tiden. Inget pendlande. Blir till att knalla ner i källaren imorrn och undersöka!

AG A skrev:

Såhär ser det ut... Kan jag göra något tro? WP_20150812_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är en hydrofor. Den bestämmer inte trycket. Det finns en pump någonstans. Eventuellt nere i brunnen. Dessutom finns en tryckströmbrytare som startar och stoppar pumpen. Den ser ut som en låda ansluten till vattenrören som det går elkablar till. Om du hittar den så går det eventuellt att ställa upp trycket.

Om du öppnar båda de röda kranarna i ändarna av glasröret på framsidan av hydroforen så kan du se vattennivån i den. Är den högt upp bör du fylla luft i ventilen på toppen av den. Gissningsvis är vattennivån i höjd med där kondensen slutar. Man ser att den är lite mörkare nertill. Det är förmodligen en bra nivå. Men kolla med glasröret för att vara säker.

Om du öppnar en kran och låter den rinna tills du hör att en motor/pump startar och sedan stänger kranen och tittar igen på mätaren. Är det då högre än 2? Som AG A säger så bör trycket komma upp till närmare 4,5 när pumpen slår ifrån.
På bilderna kan det vara så att pumpen precis ska slå på.

rockin_john skrev:
Såhär ser det ut... Kan jag göra något tro?[bild]
Öppna någon av kranarna, köket eller badrummet. Kolla sedan mätaren under någon minut. Om trycket håller sig någonstans kring 2 hela tiden, är det tryckvakten som måste justeras.
Den sitter på pumpen eller något rör, och har elsladdar kopplade till sig. Öppnar du den har du en större skruv i mitten. Skruva åt den (medsols) för att öka maxtrycket. En mindre skruv bestämmer tryckskillnaden mellan på och avslag. Drar du åt den minskar skillnaden mellan högsta lägsta tryck i hydroforen.
Gissningsvis behöver du enbart dra åt den större skruven i mitten ca ett varv för att få bra tryck. Som sagt pumpen ska slå på vid 2,5 och slå av vid ca 4,5.

Du kanske ska ta en bild på pump och tryckströmbrytare så blir det lättare att hjälpa dig.
Om det inte hjälper att justera frånslagstrycket utan pumpen bara går och går då är pumpen för klen eller trasig.

Då skall vi se... Såhär ser pumpen ut. Och såhär ser tryckmätaren ut på hydroforen när pumpen gått färdigt.
WP_20150813_003.jpg
Skapa konto

Om du följer kabeln från pumpmotorn (den som försvinner genom väggen till vänster i bild) så borde du hitta tryckströmbrytaren där du eventuellt kan ställa upp trycket.

Du har en s k ejektorpump. Den används till borrade brunnar och fungerar som så att pumpen förutom att pumpa upp vatten också trycker tillbaka en del genom den övre slangen ner till en ejektor i borrhålet. Vattnet som trycks ner kommer ut i en dysa och hjälper till att trycka upp vattnet.
På din pump borde det undre röret med kran på, på pumpens vänstra sida gå till hydroforen. Kolla att kranen på detta rör är öppen.
Prova att justera upp starttrycket på tryckströmbrytaren lite grann för att se om pumpen klarar det. Gör ett märke och notera var du börjar innan du skruvar och håll reda på antalet varv så att kan komma tillbaka till ursprungsläget.

Rent spontant så borde ändå ha ett hyfsat tryck i kranarna när pumpen stannat och med tanke på att du verkar ha bra med luft i hydroforen borde det ta ett tag innan trycket sjunkit så mycket att pumpen startar igen.

Har du kollat så att det inte sitter något filter någonstans som är igensatt och begränsar flödet efter hydroforen?

Kolla också kranarna så att inte filtret i strålsamlarna i pipen på kranarna är igensatta.

Såhär ser det ut. Har ingen aning om vad man gör nu dock.
Vet inte heller var/hur man kollar filter :confused:

Men strålsamlarna är kollade. No problems där...

Ju mer jag grottar i detta, ju mer "oroad" blir jag. Ser pumpen och hydroforen okej ut? I mina ögon ser det ju ut som de är skräp..... :eek: WP_20150813_006.jpg

Tvärtom ser allt riktigt bra ut, du får som sagt leta efter något som kan hindra flödet efter hydroforen. Och testa ställa upp trycket också.

Hur länge går pumpen för att fylla upp och har du kollat nivåerna i röret som nämndes tidigare.
?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Skönt att höra!
Pumpen går kanske 30sek - 1 minut efter att jag duschat 20 min... Inte så länge med andra ord.

Hur ställer man trycket?

Krilleman
Trycket ställer du med skruvarna som syns genom plastkåpan.

Lossa kåpan och kolla vad som står skrivet. Den ena är för stopp-trycket, den andra för start-trycket.

namnlös3.png
Skapa konto

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.