Vatten & Avlopp
peter_sweden: Det löste sig :) Jag ställde en byggfläkt på insidan av huset vid utkastaren som värmde upp och smälte isproppen. Det var nog bara vatten kvar som inte kom ut pga Gardenakopplingen satt fast. Tack för all hjälp!
Krilleman: Nej, det är inte att rekommendera.
Dracula: Tack, allt är löst nu. Det blev o kapa blandarens "fasta" kopparrör en ca 10cm. satt där på nya klämringskopplingar, och avståndet till vattenmatningen från väggen skarvade jag med nya rör. Detta var billigaste o enklaste lösningen. Min blandare är jättefin men har börjat droppa lite från pipen, för några veckor sidan. Dock inte konstant utan bara 5 droppar efter avstäning. Så
Dracula: Jag har blandaren som ses i videon. Jag märker att den efter 10 år nu börjar droppa lite, 5-6 dropp efter avstängning, o det kommer säkert bli värre snart. Detta avhjälps genom att byta hela insatsen. Min fråga är om det inte borde räcka med att byta de 3 svarta o-ringarna i botten på insatsen? ...men dessa kanske inte är utbytbara? (Mitt sinne säger att det är någon gummipackning
Hemligt: Japp, en ACF värmeväxlare. Det enda i närheten som det egentligen kan vara. Tack båda två. Då var det löst.
pelrik: Min funkar nu, men jag måste ha plastkopplingen på för att den ska tappa ur vattnet ordentligt när man stängt av. Men jag kan inte lämna kopplingen på för då blir det ispropp i den, det är dock bara en liten ispropp i själv plastkopplingen som försvinner fort om man tar in den i värmen en stund. Men ändå knepigt att behöva skruva av och på den varje gång man ska ha vatten vilket
Patrick E: Nu när jag ser dina förutsättningar tror jag det enklaste är att du monterar din extra VVB där du tänkt dig och kopplar VV från bef beredare in på KV på din extra beredare och sätter en blandningsventil på utgående VV från den. KV till blandningsventilen tar du från KV-röret nere vid golvet. Spillvattnet från säkerhetsventilen kan du ansluta till avloppet under handfatet.
Claes Sörmland: Finns ju gjutsilikon också. Bara att blanda ihop två komponenter så genomhärdar det.
Matematikern: Rörkrökaren kliade sig i huvudet, bad om att få återkomma och hörde inte av sig mer. Det är i alla fall klart nu. Det visade sig att röret är kronans pipeline som används i fält. Jag fick tag på en orginalkoppling och nu sitter det perfekt. Tack för alla råd!
corre: Jag tänker på att minimera risken för att ytan fryser och tjälen når ned till översta delarna i kistan. Beroende på var vattnet dräneras ut och om den fylls ibland så kan det börja bygga lite is. Utöver det vill man nog ha 30-40cm jord ovan så att gräsmatta etc håller sig jämn och tål att belastas. Det går såklart att ha en utdragen kista, 1m djup och 2m lång istället, du
LaT: http://rotrorab.se/tips-rad/pannrum/varmvattenberedare/ Säger väl samma sak men med färre ord. Och i ännu färre ord " Vattnet avgör inte bara vilken uppvärmningsmodell som är den mest lämpliga i valet av varmvattenberedare. Insidan av beredaren kan vara täckt med antingen emalj, rostfritt stål eller koppar. Den kvalitet som vattnet har påverkar vilket som är bäst. Vid lågt
Karl_Pedal: Det landade i Biltemas 22 mm rörsystem med 2m rör och två 90-graderskopplingar. Köpte tillhörande stödhylsor och anslöt till befintliga kopplingar med klämringskoppling. Klämringen satt perfekt på rören. Läste lite om systemet och det verkar vara lite vanligare i UK och folk överlag verkade nöjda med det. Monteringen var så enkel att man nästan blir orolig. Till och med frugan
Henrikd75: Absolut, jag har letat efter en liknande grå rördel. Denna är dock lite väl lång med tanke på det estetiska en trappa ned. Jag ska prova Uponor-produkten först.
Kallebo: Hej Vi ska gräva ner en dräneringsbrunn och en dagvattenbrunn med stenkista och vidare anslutning till kommunalt VA. Satt och skissade lite och upptäckte att det vid vår planerade placering endast kommer att vara drygt 40 cm från dämningshöjden till brunnslocket. Kanske inte något konstigt? Frågan som då uppkommer är huruvida det är motiverat att ha en 2 meter djup brunn? Skulle man
prototypen: hur har det gått med rinken? Är den på plats och du fått den tät mot underlaget så ta din trädgårdsslang och börja spola mot kortsidan. Håll slangen så det rinner ut ca 1,5 meter från dig, och gå fram och tillbaka hela tiden och flytta när vattnet närmar sig fötterna. Nu får du en blank vattenspegel som fryser till en jämn is. Kallt eller varmt vatten, varmt kostar men om man
MrPeddaP: Hej! Kanske hamnar denna fråga fel men provar. Förbereder för rörmockaren som kommer i veckan och ska koppla ihop golvvärmen. Har dragit fram rören från golvvärmen och termostaterna (totalt tre slingor i två rum) till skåpet (LK) där allt ska kopplas ihop med shunt och minifördelare tror jag det heter samt ngn sak till termostaterna. Nu min fråga. Kräver inte shuntgruppen och
Patrick E: Uppdatering: Fick hem packningar före jul och har nu bytt tätningen runt toalettavloppet. Det var mycket riktigt den som var boven i doftmysteriet. De som har installerat toaletten hade fuskat dit den med avloppskitt istället för en riktig tätning. Ytterligare ett dåligt utfört jobb i det här badrummet, trots att det var åtgärdat av förra ägarens försäkringsbolag i samband med
nyttanvändarnamnidag: Har nu skalat bort en bit av plasten och virat en bit hushållspapper runt kopplingen och röret för att lättare identifiera läckan. Jag har inte direkt spikat eller skruvat i närheten av röret, men det är kanska löst uppsatt, så kopplingarna kan ha påverkats när vi har flyttat runt tunga grejer i närheten. Vi kan ha stött till röret flera gånger utan att tänka på det. Ganska
Krilleman: Fullösningar är finlösningar så länge det handlar om alkoholhaltiga drycker. :wow: Handlar fullösningarna om tappvatten är det ett "big no no"!
Krilleman: Rörtänger och en extra nyårsgrogg! Håll emot på ventilen och gänga ur röret. Det är ett vanligt gängat stålrör (antagligen galvat) som du har upp i ventilen! [bild]
Patrick E: Är det tjäle i marken i övrigt där du bor? En annan anledning skulle vara att tryckströmbrytaren bråkar. Har du möjlighet att mäta om du har spänning ut till pumpen?
hempularen: När jag har hållit på med rensning sådär så brukar jag antingen se till att använda ett verktyg som omöjligen kan åka ner av olyckshändelse, typ en rulle med rensband, eller så har jag satt fast en större limmklämma på lång skruvmejsel. Så länge klämman sitter där så kan inte mejseln åka ner i röret.
harry73: Lite soda i avloppet ibland gör susen :)
Schäfer: Stödhylsorna är på plats och den tillfälliga lösningen är tät!
Krilleman: Kapa dina befintliga 8mm rör ca 5cm utanför muttern innan dom böjer sig uppåt. Kopplingarna i väggen får du behålla som dom är. Montera tillbaka den lossade muttern innan du kapar så får du stöd av den. Kapa med bågfil, inte röravskärare. Montera två vinklar 12x10 med RSK 1941558. 10mm änden sätter du uppåt. 12mm-änden monterar du på dina befintliga 8mm rör med en
Krilleman: =1823&tx_mmpdb_pi1[via]=4&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=8b3e14a4c88e5d5b785f4dc02835d53c"]Vatette plast är det bästa enligt mig. Passar på alla plaströr. PEM, PAL, PEX osv. Köp rätt storlek bara och följ monteringsanvisningen! Monteras på vatettes vanliga klämringskopplingar. Ex: Dy22 är alltså menad att sitta på en 22mm koppling.
nino: Då är det inga problem, rörmanschetter till tätskiktet finns i alla vanlig rörstorlekar