Hallå där

Evig läsare, sällanskrivare, men nu behöver jag hjälp med några praktiska frågor jag inte hittar något svar på.

Jag ska alltså flytta ett kök i en bostadsrätt, mina frågor rör (är inte från göteborg ;)) VVS. Jag tänkte skarva tappvattenrör samt avlopp kanske 3 m från nuvarande plats, tanken är att köket ska bli ett sovrum.

min tanke var att göra det enkelt genom att skarva befintliga tappvattenrör med pex och dra dessa längs väggen till stället där de ska sitta, det samma med avloppsröret. dessa rör ska gå där nuvarande diskmaskin och kyl/frys finns, efter bygget ska detta utrymme bli en garderob med skjutdörrar. min tanke är att bygga in allt med gips/MDF eller dyl en ca 50cm hög utbuktning längs väggen och i garderoben samt sätta en inspektionslucka där tappvattenrören fogas med PEX.

Detsamma tänkte jag göra med avloppet, fast med lämpliga rör. dvs jag tänker inte ändra på några befintliga rör som är dragna i lägenheten utan endast "koppla på" nya rör när jag skarvar.

Tänker jag rätt där? - behövs det något ingrepp tycker ni, där man tex byter ut befintliga ballofix som därmed innebär att jag måste stänga av vattnet i hela huset samt liknande med avloppsröret? vill helst undvika att stänga av vattnet...

är det "normalt" att ha avloppsrör i garderoben och längsväggen på detta vis?

ventilationsröret där det nya köket ska sitta, går redan i det utrymmet fram till det gamla köket, så min tanke är bara att kapa detta rör och ha frånluft därifrån. vilket innebär att ventröret blir några meter kortare än nu, kan detta orsaka något problem med OVK?

har aldrig dragit rör i kök, däremot badrum flera ggr vilket jag upplever som "normalt" att ha rör längs väggen.

något annat att tänka? - tar tacksamt emot tips på skarvningen av avloppsröret med lämpliga rördelar…visst får avloppsrör skarvas dolt?!

/Vettefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.