Hejsan
Har en gammal Grundfos cpe s3-40 ejektorpump (gissningsvis från 70-talet) som under de 8 år vi ägt huset alltid har gett lite pissigt tryck. Som mest har den orkat få upp ett tryck på 2.2 bar i hydroforen. Under de här 8 åren har jag vid två tillfällen fått ställa ned tryckvakten då pumpen inte slutade gå.. Nu är den nere på 1.7 bar då pumpen slår av även när hydroforen är nyluftad. Så nu är det så dåligt tryck att jag måste ta tag i problemet, motorskyddet går flera ggr per dag eftersom att pumpen aldrig slutar gå.

Vad finns att göra?
Steg 1 tänkte jag mig att försöka lossa pumpen och så försöka göra rent den utifall att det är massa avlagringar i den. Tänkte försöka med kaustiksoda och så skölja ur som faan efteråt.

Försöka få upp ejektorn och göra rent? Blir steg 2.. Det är ett halvt helvete och ett flerdagarsprojekt att få upp den så det undviker jag i det längsta..

Renovera pumpen om trycket inte blir bättre? Finns det firmor som gör det eller kan man göra något själv?

Fler tips?

Redigerat:
M
Är inte alls insatt i just ejektorpumpar men har du börjat med en så enkel grej som att den inte drar i sig luft på sugsidan?

Nej det kan jag ju inte påstå att jag gjort.. :)
Nästa fråga blir ju i mitt fall då, hur kontrollerar jag det och hur hittar man denna möjliga luftimsugnings placering?

Marcussjogren skrev:
Är inte alls insatt i just ejektorpumpar men har du börjat med en så enkel grej som att den inte drar i sig luft på sugsidan?
Det är just det som är så finurligt i en ejektorpump; det finns ingen sugsida!

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
mogga skrev:
... Tänkte försöka med kaustiksoda och så skölja ur som faan efteråt. ...
Det vill du väl inte ha i ditt dricksvatten? Stolle!

mogga skrev:
Fler tips?
En manometer på trycksidan (slangen som går ner till brunnen) kanske kan ge svar på om pumpen gör det den ska.

Edit:
Vår ejektorpump slutade helt plötsligt en dag att pumpa - från att ha funkat kanon till att helt plötsligt bara tvärdö. Först kontrollerade vi att pumpen kunde trycka vatten till ejektorn, det kunde den. Dessutom kom det tillbaka vatten ur returledningen så länge vi fyllde på i tryckledningen. Obegripligt. Efter ett par dagar beslutade vi att gräva upp runt brunnen och lyfta slangarna (17m). Döm om min förvåning när jag ser att det inuti den lilla korgen - som ska agera sil runt bottenventilen - har bildats en klotrund lerklump, en dryg tum i diameter. Den kan omöjligen har kommit dit genom hålen, så min teori är att det är en mindre lerpartikel som kommit in och sedan så sakteliga byggts på med leravlagringar. Ångrar djupt att jag inte tog kort på den lilla lerbollen :)

Redigerat:
M
Strip skrev:
Kollade snabbt på Google och där såg det ut att vara sugslangar :)

Hmm.. Ja, mäta utgående tryck kanske kunde ge något mer svar.

Fast det där med kaustiksodan.. :) om man lossar pumpen, tar ut den och häller i lite för att göra rent, sedan sköljer den som sjutton innan man sätter tillbaka den.. Då borde det ju rimligtvis inte vara någon fara.

M
Strip skrev:
Men det borde väl ändå kunna dra luft på brunnssidan?

Känns som att en ejektorpump borde ställa ännu högre krav på täthet.

M
mogga skrev:
Hmm.. Ja, mäta utgående tryck kanske kunde ge något mer svar.

Fast det där med kaustiksodan.. :) om man lossar pumpen, tar ut den och häller i lite för att göra rent, sedan sköljer den som sjutton innan man sätter tillbaka den.. Då borde det ju rimligtvis inte vara någon fara.
Jag hade ju hellre kört med en stålborste eller nåt sånt :)

mogga skrev:
... Fast det där med kaustiksodan.. :) om man lossar pumpen, tar ut den och häller i lite för att göra rent, sedan sköljer den som sjutton innan man sätter tillbaka den.. Då borde det ju rimligtvis inte vara någon fara.
Tveksamt. Är det en vanlig ringpump du har?

Sugdelen är några centimeter lång bara. Ejektorpumpen fungerar ungefär så här: En pump som med högt tryck i en klen ledning pumpar ner vatten till ett ejektormunstycke i brunnen, där ejektorverkan drar med sig vatten från brunnen och mynnar i en grövre ledning som går tillbaka till pumpen där en del av vattenströmmen går till förbrukning (tryckkärlet typ) och en del tillbaka ner till ejektorn, osv. Båda ledningarna är alltså trycksatta under drift och hela systemet är beroende av att där finns vätska överallt. Den enda sugdelen är från bottenventilen upp till själva ejektormunstycket, dvs inom en och samma metallklump = ett par centimeter sugsida.

Edit:
Det går ju ha sugledning under ejektorn iofs...

Redigerat:
Ringpump ja.. Grundfos CPE S3 40.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marcussjogren skrev:
Jag hade ju hellre kört med en stålborste eller nåt sånt :)
Jo men då måste ju pumpen plockas isär.. Och det läste jag någonstans att man skulle undvika om det gick då det fanns en del saker som var lite knepiga att få loss hela.

Ja, det stod ju i trådstarten, ber om ursäkt för det. Jag är ingen expert på området, men visst är det där en pytteliten pump? Hur långt ner till vattenytan har du?

Vi har en likadan av ungefär samma årsmodell.

Högst troligt är pumpen sliten med all rätt så här på ålderns höst. Men det kan också vara ejektorn (sitter i slutet av slangarna nere i brunnen) som är problemet.

Det finns rep. satser vill jag minnas, om du inte satsar på en djupvattenpump istället.

Dom kostar inte speciellt stora pengar att renovera.

Om jag fattar siffrorna rätt på .pdf:en jag hittade på keropump.se är det en väldigt klen pump som inte klarar mycket mer än 30-35 meter under gynnsamma förhållanden.. Rimligen är det mer än 8 meter till vatten eftersom man valt ejektor och då blir det inte mycket kapacitet kvar, ens med en ny pump. Lägg till det 40 års slitage på ringar och ejektor så är 1,7 bar fullt rimligt.

10 meter är ungefär lika med 1 bar, 35 meter är alltså ungefär 3,5 bar. Med 2,2 bar mottryck begränsas alltså lyfthöjden till 13 meter, med en helt ny pump och frisk ejektor.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.